ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تولید صنعتی در ایران کاهش یافت

تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار واحد تولیدی نیز نتوانسته گره از رکود اقتصادی ایران باز کند. آمارهای رسمی بیانگر کاهش همزمان تولید و اشتغال صنعتی است.

مرکز آمار ایران از کاهش تولید ۱۶ محصول صنعتی در سال‌جاری خبر داد.

تولید محصولات صنعتی وابسته به صنعت ساختمان در پنج ماه نخست امسال کاهش یافته است.

به گزارش مرکز آمار ایران تولید اغلب محصولات صنعتی ایران در نیمه نخست امسال کاهش داشته است.

صنعت ایران در شرایطی شاهد افت تولید بوده که مقام‌های دولتی بارها بر خروج اقتصاد از رکود تاکید کرده‌اند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یکشنبه دوم آبان در اراک از تزریق نقدینگی ۱۶ هزار میلیارد تومانی به بخش صنعت خبر داد و مدعی شد که کارخانه‌ها یکی پس از دیگری به مدار تولید باز می‌گردند.

اما گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار نشانی از بازگشت صنایع راکد به مدار تولید ندارد. برپایه این گزارش اغلب محصولات مرتبط با صنعت ساختمان همچنان با افت تولید روبرو بوده‌اند.

در میان کالاهای با رشد منفی، صنعت کاشی و سرامیک با کاهش ۲۸.۷ درصدی بیشترین میزان افت تولید را در مقایسه با پنج ماه نخست سال قبل داشته است. همچنین تولید سیمان نیز ۸.۲ درصد و چینی بهداشتی ۱۷.۷ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این کالاها تولید صنایع فلزی نیز با کاهش همراه بوده است. میزان تولید محصولات فولادی هشت دهم درصد و شمش آلومینیوم ۴.۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۴ کمتر گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: ۵۰ درصد کارخانه‌های کاشی و سرامیک تعطیل است

نخ پلی‌استر (۲۳.۷)، تلویزیون تخت (۲۲.۷)، کاغذ (۶.۵) و روغن نباتی (۴.۸) درصد از دیگر کالاهایی هستند که رشد تولید منفی داشته‌اند.

این گروه از کالاها در حالی افت تولید داشته‌اند که وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش مدعی شد که با تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار واحد تولیدی، صنعت ایران در مرحله بازگشت به رونق قرار گرفته است. دولت همچنین در پایان سال گذشته اعلام کرد که صنعت مسکن در مرحله پیش رونق قرار دارد.

دولت در یک‌سال گذشته با تزریق منابع نقدی از طریق تسهیلات بانکی به دنبال افزایش میزان تقاضا به منظور خروج از رکود بوده است. اما گزارش منابع رسمی نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت ناکارآمد بوده است.

همزمان با کاهش تولید محصولات صنعتی، گزارش سرشماری نیروی کار نیز نشان می‌دهد که میزان اشتغال در بخش صنعت کاهش یافته است. برپایه گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری در بهار امسال به نسبت سه ماه نخست سال گذشته ۱.۶ کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که به رغم ادعای دولت مبنی بر ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال گذشته، شمار بیکاران ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.