ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا کنکور حذف نمی‌شود؟

مجلس شورای اسلامی طرحی تصویب کرده که به موجب آن شورای سنجش و آموزش و پرورش می‌بایست درباره پذیرش دانشجو تصمیم بگیرند. سوداگران اما با کنکور تجارت‌ سودآوری دارند.

با وجود گذشت ۴۷ سال از برگزار شدن اولین کنکور ورود به دانشگاه‌ها در ایران، در شرایطی که در حال حاضر حتی افراد غایب از جلسه کنکور هم فرصت انتخاب رشته را پیدا می‌کنند و مجلس ایران هم مصوبه‌ای برای حذف کنکور دارد، آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها همچنان برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل دمیدن در آتش کنکور تجارت آموزشی باشد، حتی در شرایطی که شمار متقضیان ورود به دانشگاه‌ها با کاهشی چشم‌گیر روبه‌رو شده است.

عکس: آرشیو

در طول سال‌های گذشته همواره زمزمه‌هایی درباره وجود مافیایی در زمینه برگزاری کلاس‌های کنکور و آموزش تست‌زنی مطرح بوده و حالا محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تأیید این رویکرد از کسانی‌که خواهان تحقق اهداف پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش هستند و از محقق نشدن این اهداف ابراز دل‌نگرانی می‌کنند، خواسته است تا با عزمی جدی «خیمه و خرمگاه کنکور» را پایین بیاورند.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) او را «حجت‌‌الاسلام دکتر محمدیان» معرفی کرده، روز دوشنبه اول آذر ماه به این خبرگزاری گفته است بازارگردانان کنکور همیشه با طرح عناوین و موضوعات فرعی دنبال دمیدن به آتش کنکور هستند تا تجارت آموزشی را پر‌رونق نگه دارند: «البته در این بین بخش‌نامه‌های ثبت‌نام مدارس خاص نیز به این بازار رونق می‌بخشد و سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبات مجلس برای حذف کنکور بیش‌تر از سنگلاخ موجود مسیر بوده است.»

محمدیان کنکور را پدیده‌ای دانسته که تا زمان وجود آن اهداف پرورشی دوره دوم متوسطه قابل تحقق نیست و اضافه کرده که «تا کنکور حذف نشود، اهداف تربیتی دوره اول متوسطه نیز تحت‌الشعاع آموزش تست‌زنی و آزمون‌های ورودی و راهنمایی به مدارس خاص قرار خواهد داشت.»

در این میان اما هستند کسانی که وجود کنکور را با ابراز علاقه شمار زیادی از دانش‌آموزان برای تحصیل در برخی رشته‌های خاص توجیه می‌کنند. به عنوان مثال رشته‌های مختلف مهندسی و پزشکی از رشته‌های پرطرفدار در ایران هستند و بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مندند فرزندان‌شان در چنین رشته‌هایی به ادامه تحصیل بپردازند.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش اما در پاسخ به این استدلال که علاقه‌مندی دانش‌آموزان به چند رشته خاص و محدودیت آن رشته‌ها برای پذیرش دانشجو وجود کنکور را ضروری می‌کند، گفته است که این مسأله خاص ایران نیست و برای حل این معضل چندین راهکار وجود دارد، به شرط آن‌که فضاسازی‌های مافیایی کنکور‌هراس وجود نداشته باشد: «آن‌چه امروز به نام آموزش‌های خارج از مدرسه از سوی کلاس‌های کنکور و از طریق کتاب‌ها و جزوات رنگ وارنگ غیراستاندارد به چشم می‌‌خورد ایجاد اختلال در فرایند آموزشی و تربیتی‌ست و ضرورت دارد اولیا دانش‌آموزان و معلمان و مربیان با آن برخورد منطقی و مسئولانه کنند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    انتظار بخش وسیع جامعه ایران اینه که در خصوص این "معضل" به معنای واقعی کلمه در زمینه های مختلف بحث و گفتگو بشه! متاسفانه امیدی به رسانه های داخلی نیست! ای کاش رسانه های مستقل مثل "رادیو زمانه" بیشتر در خصوص تاثیرات کنکور روی سلامت روانی فرد و جامعه و آسیب های دیگه ای که میتونه به دنبال داشته باشه صحبت کنن! جدا از کنکور به طور کلی در خصوص وضعیت آموزشی! واقعا این بحث جدیه! من نمیفهمم چرا انقدر برای رسانه ها کم اهمیت جلوه میکنه! شما ببینین این سیستم بطور پیوسته داره چه صدمه ای داره به افراد میزنه! چه تاثیر گسترده ای روی زندگی جمعی ایرانی ها داره! به نظر من که بستر بررسی معضل کنکور و مشکلات سیستم آموزشی در ایران با زاویه دیدهای مختلف (جامعه شناسی، روانشناسی...) بازه و وظیفه رسانه های متعهده که سکوت نکنن در این خصوص!