ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرایط زندانیانِ در اعتصاب غذا در زندان اوین و ندامتگاه مرکزی کرج بحرانی‌ست

وضعیت بحرانی زندانیانِ در اعتصاب غذا در زندان‌های اوین و ندامتگاه کرج، موجب نگرانی شدید افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر شده و عفو بین‌الملل هم در این‌باره بیانیه صادر کرده است.

وضعیت بحرانی زندانیانِ در اعتصاب غذا در زندان‌های اوین و ندامتگاه کرج، موجب نگرانی شدید افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر شده و عفو بین‌الملل هم در این‌باره بیانیه صادر کرده است.

برخی از زندانیانی که در اعتصاب غذا بوده‌اند یا اعتصاب‌شان ادامه دارد

شماری از زندانی سیاسی در زندان‌ اوین و ندامتگاه مرکزی کرج بین ۱۰ روز تا بیش از یک‌ ماه است که دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت جسمانی برخی از زندانیان را وخیم گزارش کرده است.

تا روز شنبه ششم آذر ماه، ۴۱ روز از اعتصاب غذای وحید صیادی نصیری،  ۳۳ روز از اعتصاب غذای آرش صادقی، ۲۹ روز از اعتصاب غذای مهدی و حسین رجبیان، ۲۶  روز از اعتصاب غذای علی شریعتی و ۱۰ روز از اعتصاب غذای امیر (علی) امیرقلی می‌گذرد. این افراد همگی در زندان اوین در حبس هستند. مرتضی مرادپور هم که در سلول انفرادی در ندامتگاه مرکزی کرج زندانی‌ست، ۳۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. محمدعلی طاهری، دیگر زندانی سیاسی و عقیدتی‌ست که از سرنوشت او و این‌که آیا همچنان در اعتصاب غذاست یانه، اطلاعی در دست نیست.

سازمان عفو بین‌‌الملل پیشتر در حمایت از این زندانیان عقیدتی فراخوان داده و خواستار نوشتن نامه در‌خواست آزادی فوری و بی‌قید و شرط این افراد از مقام‌های ایرانی، از راه‌های مختلف شده بود.

در این بیانیه تأکید شده بود که این زندانیان عقیدتی شامل مدافعان حقوق بشر، فعالان، هنرمندان و معلمان می‌شوند که در اعتراض به زندانی بودن‌شان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و سلامت‌شان به سرعت رو به وخامت می‌رود.

در حالی که مقام‌های قضایی در ایران هیچ توجهی به این درخواست‌ها نداشته‌اند، در بند چهار زندان اوین، وحید صیادی نصیری بارها به دلیل وخامت حالش به بهداری منتقل شده اما از پذیرش سرم خودداری کرده است.

این زندانی سیاسی از ابتدای اعتصاب غذای خود تاکنون ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته و در حالی که در آغاز اعتصاب غذای خود ۹۳ کیلو‌گرم بوده، حالا وزنش به ۷۳ کیلو‌گرم رسیده است.

حاجیلو، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی در زندان اوین تا به حال چندین بار با صیادی نصیر ملاقات کرده است و در آخرین دیدار به این زندانی سیاسی اطلاع داده است که «در روزهای آینده تکلیفش مشخص خواهد شد.»

وحید صیادی نصیری از روز ۲۵ مهر ماه و در اعتراض به ۱۳‌ماه بلاتکلیف ماندن پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. او به اتهام «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به هشت سال حبس محکوم شد، اما با وجود گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض او، دادگاه تجدید نظر هنوز هیچ حکمی برای او صادر نکرده است. صیادی نصیر را مدتی بعد از آغاز اعتصاب غذایش، به طور تنبیهی از بند هشت به بند چهار زندان اوین منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر آرش صادقی، دیگر زندانی سیاسی از هفته گذشته با فشار خون ۹ روی ۶، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده ادا می‌کند. او تا به حال چندین بار از هوش رفته و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این فعال سابق دانشجویی و زندانی سیاسی که به ۱۹ سال حبس محکوم است، در روزهای گذشته خون بالا آورده و دچار تپش قلب شدید شده است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ هم رسیده است.

وضعیت وخیم آرش صادقی درحالی پایدار مانده است که پزشکان بهداری اعلام کرده‌اند از آنجا که او از قبول سرم خودداری‌ می‌کند، از پذیرش او معذورند. آن‌ها توصیه کرده بودند که این زندانی سیاسی به بیمارستان منتقل شود، اما آقای صادقی اعلام کرده است تنها به این شرط به بیمارستان می‌رود که سرم به او تزریق نشود، لباس زندان به تن نداشته باشد و دستبند و پابند به او نزنند.

آرش صادقی از روز سوم آبان‌ ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی که به تحمل شش سال حبس محکوم شده، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

از پنج روز پیش اما هیچ خبر و اطلاعی از وضعیت سلامت و محل نگهداری دو برادر هنرمند زندانی، مهدی و حسین رجبیان در دست نیست. این دو به ترتیب با خونریزی معده و عفونت کلیه چپ دست و پنجه نرم می‌کنند. این دو زندانی تا پیش از این در بند هفت زندان اوین نگهداری می‌شدند.

روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه و به دنبال انتقال مهدی رجبیان به بند هفت، دادیار ناظر زندان اوین با آن‌ها ملاقات کرده بود. او وعده داده بود که خواسته‌های این دو برادر را پیگیری می‌کند، اما آن‌ها اعلام کرده بودند تا زمان عملی شدن وعده‌های داده شده به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر به دلیل اعزام نشدن آن‌ها به بیمارستان، هر دو اعلام کرده‌ بودند که با دوختن دهان‌شان اعتصاب غذای خشک خواهند کرد.

علی شریعتی، دیگر فعال و زندانی سیاسی اما از روز دوشنبه اول آذر ماه در بهداری زندان اوین زندانی شده است. مسئولان زندان امکان استفاده او از تلفن را بسیار سخت و محدود کرده‌اند.

گزارش شده که او در بهداری از هوش رفته اما به وضعیتش رسیدگی نکرده‌اند. این زندانی سیاسی در اثر زمین‌خوردگی از ناحیه سر دچار آسیب‌دیدگی شده است.

شریعتی دهم آبان‌ ماه امسال و هنگام انجام کار اداری در شهرداری بازداشت و برای به اجرا گذاشته شدن حکم پنج سال حبس تعزیری، به بند هشت زندان اوین منتقل شد. او از بدو بازداشت و انتقال به زندان، در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است.

امیر (علی) امیرقلی هم دهمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر می‌گذارد. او که از روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ ماه به زندانیان در اعتصاب غذا پیوسته است، دلایل اعتصابش را نداشتن امنیت جانی، رسیدگی نکردن مسئولان به ضرب‌وشتم او، رسیدگی نکردن پزشکان بر جراحات وارد شده، تفکیک نشدن زندانیان بر اساس جرایم‌شان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان در اعتصاب غذا اعلام کرده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی در مورد انتشار خبر اعتصاب غذای خشک او به هرانا گفته است: «امیر چند روزی اعلام اعتصاب غذای خشک کرد که این خبر باعث نگرانی فعالان مدنی شد و طیف گسترده‌ای از فعالان از او درخواست کردند اعتصاب خشک خود را متوقف کند. به همین دلیل او در حال حاضر اعتصاب تر خود را ادامه می‌دهد.»

مرتضی مرادپور هم که در سی‌ودومین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود در سلول انفرادی سالن ۱۲ ندامتگاه مرکزی کرج به سر می‌برد، از نظر سلامت جسمانی در وضعیت مناسبی نیست. این زندانی سیاسی از زندان تبریز به ندامتگاه مرکزی کرج تبعید شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده مرادپور از آخرین وضعیت او گزارش داده است: «خانواده {مرتضی} روز گذشته با پیگیری زیاد توانستند با او مکالمه کابینی داشته باشند. او تأکید کرده بود علی‌رغم اصرار مسئولان زندان و مسئولان قضایی ندامتگاه کرج، تا رسیدن به خواسته اصلی‌اش هم‌چنان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. وضعیت جسمی‌ او اصلا مساعد نبوده و به شدت لاغر شده است. ضعف و بی‌حالی در چهره و رفتارش مشهود بوده اما همچنان روحیه خوبی داشته است. او از وضعیت نگهداری خود در اتاق انفرادی سالن ۱۲ ندامتگاه کرج به شدت گلایه کرده است.»

مرتضی مرادپور در سالن ۱۲ ندامتگاه کرج در مکانی سرد و مرطوب نگهداری می‌شود. با وجود این وضعیت مسئولان زندان پتوی اضافه به او نداده‌اند و او تنها یک پتو دارد. لباس‌های گرم خود این زندانی را هم در اختیارش قرار نداده‌اند و به خانواده او هم که برایش لباس گرم برده‌اند، گفته شده که تحویل لباس به زندانیان سالن ۱۲ امکان‌پذیر نیست.

این زندانی سیاسی گفته است چند روزی‌ست از ناراحتی قلبی رنج می‌کشد و کلیه‌هایش هم درد می‌کنند. فشار او به علت اعتصاب غذا افت کرده است.

محمدعلی طاهری، دیگر زندانی عقیدتی‌ست که از سونوشت او و این‌که آیا همچنان در اعتصاب غذاست یا نه، اطلاعی در دست نیست. وکیل آقای طاهری در ماه گذشته اعتصاب غذای این زندانی سیاسی را تأیید کرده بود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ایران اما هفتم آبان ماه در گزارشی نوشت که محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، اعتصاب غذا نکرده و در زندان حالش «بسیار خوب» است: تسنیم: محمدعلی طاهری در زندان «مغزى‌جات چهارگانه لوکس خارجى» می‌خورد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Marjan

    محمدعلی طاهری در شصتمین روز اعتصاب غذا هستند چطور به اخبار کذب تسنیم استناد میکنید استاد طاهری در شرایط جسمی بسیار بدی هستند و از بردن ایشان به بیمارستان اجتناب میکند