ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حساب‌های اجاره‌ای»: پدیده تازه فساد مالی در ایران

یک ترفند تازه برای فرار از نظارت وزارت دارایی بر حساب‌های بانکی. پرده دیگری از فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی با مشارکت دفاتر ثبت اسناد رسمی.

پرونده فیش‌های حقوقی هنوز به سرانجام نرسیده که یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از پدیده «حساب‌های اجاره‌ای» توسط برخی از مدیران خبر داده است: یک ترفند تازه برای فرار از نظارت وزارت دارایی بر حساب‌های بانکی. پرده دیگری از فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی با مشارکت دفاتر ثبت اسناد رسمی که زیر مجموعه دولت نیست. متخلفان از دفاتر ثبت اسناد رسمی وکالت می‌گیرند و به نام شخص دیگری حساب باز می‌کنند.

داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفته است که گزارش این کمیسیون از پرونده فیش‌های حقوقی به زودی در مجلس قرائت خواهد شد.

به گفته او از ۲۳ میلیارد تومان حقوق و مزایای اضافه پرداخت شده، تنها هفت میلیارد تومان به خزانه بازگشت داده شده است.

محمدی از عدم رسیدگی دستگاه قضایی به این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که رئیس دیوان محاسبات پس از قرائت گزارش این نهاد در مجلس، تاکید کرد که پرونده به دستگاه قضایی ارسال شده و در حال پیگیری است.

پس از افشای فیش‌های حقوقی برخی از مدیران بخش دولتی و خصوصی، وزارت امور اقتصادی و داریی اعلام کرد که حساب‌های بانکی را «رصد خواهد کرد».

وزارت اقتصاد خواستار ارسال گزارش «معاملات بیش از ۱۰۰ میلیون تومان» به این وزارتخانه شد. اما آن‌گونه که حمید حسینی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته، مدیران شرکت‌ها و بانک‌ها راهکار تازه‌ای برای عدم ارسال گزارش حساب‌ها به وزارت اقتصاد یافته‌اند.

او به خبرگزاری صداو سیما ایران گفت که تعدادی از مدیران برای در امان ماندن از رصد گردش مالی «حساب‌های اجاره‌ای به نام دیگران باز کرده‌اند».

به گفته او در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها « افرادی که در رده پائین فعالیت می‌کنند به نامشان حساب باز می‌شود و سعی می‌شود گردش‌های مالی در این حساب‌ها صورت بگیرد».

حسینی گفت این اقدام برای این صورت می‌گیرد تا اگر روزی وزارت امور اقتصادی و دارایی حساب‌های بانکی را بررسی کرد، «به صاحبان اصلی حساب دسترسی نداشته باشد.»

 پرونده‌های بی‌سرانجام

عضو اتاق بازرگانی ایران جزئیات بیشتری در باره پدیده حساب‌های اجاره‌ای ارائه نکرد. اما این موضوع می‌تواند در روزهای آینده به یکی دیگر از پرونده‌های فساد اقتصادی گشوده شده و بی‌سرانجام در ایران تبدیل شود.

از آغاز سال ۹۴ تا به حال دست‌کم پنج پرونده فساد اقصادی کلان در ایران از سوی نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و رسانه‌ها و یا مقام‌های قضایی و دولتی رسانه‌ای و به محل جدال جناح‌های سیاسی درون قدرت تبدیل شده است.

جزئیات پرونده فیش‌های حقوقی که از روزهای پایانی سال گذشته به رسانه‌ها راه یافت هنوز آشکار نشده و مسئولان تنها به این نکته اکتفا کرده‌اند که ۳۹۷ مورد تخلف کشف شده است.

اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در نهایت استعفاء یا برکناری وزیر آموزش و پرورش و دستگیری چند عضو هیئت مدیره این صندوق را به دنبال داشت. درباره جزئیات این پرونده و افراد دخیل در آن نیز اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

همچنین فساد مالی در شهرداری و شورای شهر تهران هم به جدال حامیان دولت و شهردار تبدیل شده و تحقیق و تفحص از شهرداری نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اختلاس در بانک ملی و ملت از دیگر پرونده‌های فساد اقتصادی رسانه‌ای شده در سال‌ جاری به شمار می‌آید که تا به حال اطلاعات دقیقی در باره میزان و نحوه اختلاس منتشر نشده است. در حالی که مقام‌های قضائی اختلاس و خروج منابع مالی از ایران را تائید کردند، مسئولان این بانک‌ها می‌گویند که اختلاسی صورت نگرفته است.

حساب‌های بانکی شخصی رئیس قوه قضائیه آخرین پرونده فساد مالی مطرح شده از سوی محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که به طرح اتهام و احضار و بازجویی او از سوی دستگاه قضائی منتهی شده است.

علاوه بر این پرونده صندوق‌های قرض‌الحسنه، پدیده شاندیز مشهد، گمرک و قاچاق سازمان یافته کالا را از دیگر موارد مرتبط با فساد مالی در ایران برشمرد که طی ماه‌های گذشته در فضای عمومی مطرح و پس از اطلاع‌رسانی اولیه به بایگانی و سکوت سپرده شده‌اند.

چند فقره از رسوایی و فساد و اختلاس در ماه‌های اخیر:

رسوایی فیش‌های حقوقی با افشای فیش حقوق و دستمزد مدیر بیمه مرکزی ایران آغاز شد و پس از آن فیش حقوقی برخی از مدیران بانکی و دولتی افشاء شد. افشای این فیش‌ها به برکناری مدیران بانک‌های صادرات، رفاه کارگران، ملت و همچنین اعضای هئیت عامل صندوق توسعه ملی انجامید.

اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه محل کشمکش دو جناح درون قدرت است. قوه قضائیه مدیرعامل و دو عضو هیئت مدیره این صندوق را بازداشت کرد. این مدیران به پرداخت وام و خرید و فروش اموال با نام صندوق متهم هستند.

واگذاری غیرقانونی زمین و مسکن به برخی از اعضای شورای شهر، امتیاز ویژه برای نزدیکان شهردار و برخی از اعضای شورای شهر، واگذاری زمین به تعاونی‌ها با قیمت نازل و همچنین سند سازی برخی از اتهام‌های مطرح شده علیه شهردار تهران هستند. حامیان شهردار این اتهام‌ها را سیاسی می‌دانند که با هدف تاثیرگذاری در انتخابات شورای شهر سال آینده مطرح شده است.

آبان امسال دادستان کل ایران از اختلاس در دو بانک ملی و ملت خبر داد و گفت که بخشی از این پول‌ها از کشور خارج شده است. علی رستگار سرخه‌ای مدیرعامل بانک ملت پیش از این در جریان فیش‌های حقوقی بازداشت شد. مسئولان بانک ملت و ملی گفتند که عنوان اختلاس برای اتفاق صورت گرفته در این بانک‌ها نادرست است. وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشتر مدعی شد که مانع از این اختلاس شده است.

صادق آملی لاریجانی و حساب‌های بانکی‌ ۱۷۰۰ میلیارد تومانی‌اش در یک ماه گذشته محل جدل بوده است. پس از فشاگری محمود صادقی در باره این حساب‌ها، دادستانی تهران حکم جلب او را صادر کرد. رئیس قوه قضائیه گفته است که مسئولان ارشد نظام از این حساب‌ها اطلاع دارند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    متأسفانه آنچنان زشتی و قباحت دزدی و فساد در جامعه و بین مردم ریخته و از بین رفته که در معاملات خرد و روزمره در جامعه هم عده زیادی مشغول دزدی از یکدیگر هستند. بعنوان مثال اگر در هر پمپ بنزینی در هر نقطه ای از کشور باک خودروتان را از بنزین پر کنید باید مطمئن باشید که حداقل چند لیتری کمتر از مقداری که شمارنده پمپ نشان میدهد بنزین زده اید و حداقل 3 تا 4 هزار تومان و شاید هم بیشتر از جیب تان دزدیده شده. برای اطمینان میتوانید با یک ظرف 4 لیتری از دزدی صورت گرفته اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر آن ظرف 4 لیتری ر ا درست تا خط نشانگر 4 لیتر توسط پمپ دستگاه در هر پمپ بنزینی پر کنید مطمئنا" شمارنده پمپ عددی بیشتر از 5 یا حتی 6 لیتر نشان میدهد. حتی در خرید از فروشگاهها و سوپرمارکتها و مرغ فروشی ها و میوه فروشی ها ، در مواقعی که چندین قلم خرید میکنید و فروشنده بدون ارائه فاکتور بایک ماشین حساب مجموع خریدتان را جمع میزند احتمال اینکه چند هزار تومن اضافه از شما مطالبه و دریافت کند زیاد است و بسیاری از افراد تیز هوش بارها مچ فروشندگان را گرفته اند. شخصا" در اینگونه موارد حساس هستم و بارها پیش آمده که پی به کلاهبرداری پمپ بنزینی و یا فروشندگان برده ام ولی برای احقاق حق باید صابون یک درگیری احتمالی را به تنتان بمالید. با این اوضاع و احوال معلوم نیست عاقبت کار ایران و ایرانی در این مملکت غرق شده در فساد به کجا خواهد رسید؟

  • Iran

    از خامنه ای تا پایین همه تا خرخره داخل کثافت هستند،بشکلی که خودشون متوجه بوی تعفن نمیشند..دزدی واختلاس و ربا، فساد و***وزتجاوز به زنان و دختران، شیادی و ریا ودروغ، جنایت و قتل مردم بیگناه، و کلا هر چه خدا گفته حرام است توسط این قوم یاجوج و ماجوج انجام میشه البته همه باسم امام زمان و 14 معصوم.یکعده فاسد هم باسم سازمان گزینش درست کردند تا فقط به دزدان و مفسدین سمت داده بشه تا نتونه از رهبر و سایر فاسد ایراد بگیره. متاسفانه این فجایع برای مردم عادی شده و این بدترین فاجعه است. مقصر اصلی نادانی و زودباوری مردم است که دنباله رو خرافاتند. مردم شاهد دزدی و فساد و اختلاس و ***و جنایت رهبر و سایر آیات شیطان و مداحهای فاسد و بیسواد هستند ولی باز در مساجد و حسینیه ها پشت سر همین مفسدین دزد جنایتکار نماز میخونند و سینه میزنند و روز بروز فقیرتر و بدبختتر میشند.هدف این حکومت فاسد رواج فقر و بدبختی و بیماری و اعتیاد و خرافات در بین مردمه ولیمردم نمیفهمند. مرگ و لعنت و نفرین خدا بر همشون. وعده خدا در رسوایی ونابودی همه اینها حق و حتمیست.

  • nasheas

    هر دم از این رهگذر اختلاسی میرسد , چشم رییس جمهور محترم جناب آقای روحانی , فوه مقننه جناب آقای علی لاریجانی , قوه قضاییه که واقعا" گند زده به هر چی قاضی رییس قوه قضاییه ( البته اینرا باید خدمتتان عرض کنم که دور باد هرگوصفت بد از قضات با شرف ایرانی ) آّقای صادق لاریجانی(برادران زمین خوار عزیز ورامین ) روشن باد !!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • rolahiy1347

    اگر 200 بی به پشت حساب شما بیاد چکار میکنین؟واسه من اومده

  • محمد

    "به گفته او از ۲۳ میلیارد تومان حقوق و مزایای اضافه پرداخت شده، تنها هفت هزار میلیارد تومان به خزانه بازگشت داده شده است." فکر میکنم اشتباه تایپی رخ داده است. منظور هفت میلیارد تومان است؟ ______________________________________________ با تشکر اصلاح شد زمانه

  • Iran

    حکومت نفاق و دروغ و فساد و ریا و شیادی و دزدی وجنایت ولایت سفیه وقیه وحوزه های کثیف علمیه و مداحهای فاسد بیسواد خیلی زود بیاری خدا نابود میشه

  • 1347rolahiy

    از سوی قوه قضایی مسدود شده

  • 1347rolahiy

    2200 میلیارد تومان پشت حساب من پول واریز شده.چکار باید بکنم

  • بهزاد

    (( از ۲۳ میلیارد تومان حقوق و مزایای اضافه پرداخت شده، تنها هفت هزار میلیارد تومان به خزانه بازگشت داده شده است)).احتمالا منظور 23 هزار میلیارد هست

  • Ali

    دزدان که درراس کارند،جزاین هم از زیر دستان نمیخوان.