ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راست و دروغ مبارزه با فساد در نظام فاسد

محمود صادقی محک مناسبی است برای سنجش واقعیت مبارزه با فساد اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی. دستگاه قضایی اگر او را محکوم نکند آنگاه باید به پرونده رئیس قوه قضائیه رسیدگی کند.

محمود صادقی محل درگیری بخشی از مجلس با دستگاه قضائی و شورای نگهبان است. او پس از آن تحت تعقیب قضائی قرار گرفته که خواستار رسیدگی به حساب‌های شخصی رئیس قوه قضائیه شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران

درگیری بخشی از نمایندگان مجلس و دستگاه قضائی بر سر «تلاش برای جلب محمود صادقی» نماینده تهران از نگاه محمدرضا عارف رئیس فراکسیون «امید» مقابله با مبارزه علیه فساد است.

او سه‌شنبه ۹ آذر در دیدار با دانشجویان گفت که «روز به روز شاهد رشد افسار گسیخته فساد هستیم». پیش از این اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز فساد اقتصادی را به «موریانه‌ای که ریشه نظام را می‌خورد» تشبیه کرده و گفته بود «عزم دولت برای مبارزه با فساد جدی است».

رئیس قوه قضائیه که حالا در شمار یکی از متهمان اصلی فساد اقتصادی است پیش از این نیز در پرونده بابک زنجانی نام برادرش به عنوان یکی از «شرکای اقتصادی» زنجانی به میان آمده. با این‌حال او هرگاه که تریبونی داشته از «اقدام جدی» قوه قضائیه با فساد اقتصادی خبر داده است.

اکنون اما قوه قضائیه که به روایت سخنگویش حجم پرونده‌های فساد مالی در شعب آن افزایش می‌یابد، مصونیت سیاسی محمود صادقی را نادیده گرفته و می‌خواهد که او را به دلیل افشاگری درباره پرونده بورسیه‌های وزارت علوم در دولت دهم و حساب‌های بانکی صادق آملی لاریجانی محاکمه کند.

عارف در جمع دانشجویان این اقدامات را تلاش برای «به حاشیه‌راندن» فراکسیون امید که از نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان و بخشی از حامیان دولت تشکیل شده، دانسته و گفته است که « اگر اقدام عاجلی برای مبارزه با فساد صورت نگیرد، آینده خوبی برای کشور تصور نمی‌شود».

آنچه که در گفتار و کلام مقام‌های قضائی، دولتی و مجلس پیداست و همواره تکرار می‌شود، «ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی» است. در همین راستا نیز هر یک از این سه قوه کمیته، کارگروه یا فراکسیون ویژه‌ای برای «رصد و مقابله با فساد» تشکیل داده‌اند.

سرکوب افشاگری درباره فساد

اما در عمل پرونده محمود صادقی می‌تواند نمونه خوبی برای بررسی ادعای صاحبان قدرت باشد. نماینده تهران در مجلس طی سه روز گذشته بیش از همه سیاستمداران و صاحبان قدرت خبرساز بوده است. او سه‌شنبه ۹ آذر سرانجام خود را به دستگاه قضائی معرفی کرد و آنگونه که دادستانی تهران اعلام کرده به قید کفالت آزاد شده است.

فرض خوشبینانه این است که دستگاه قضائی در نهایت حکم به برائت صادقی از اتهام‌های طرح شده علیه او بر مبنای هشت فقره شکایت خصوصی و سه فقره اعلام جرم عمومی بدهد و مصونیت قضائی او به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی را به رسمیت بشناسد. آن‌گاه دستگاه قضائی موظف است که به ادعاهای طرح شده صادقی علیه صادق لاریجانی و بورسیه‌های وزارت علوم در دولت قبل رسیدگی کند. اما آیا می‌توان چنین انتظاری از قوه قضائیه داشت؟

بیشتر بخوانید:

آنچه که باید درباره اختلاس ۱۷۰۰ میلیارد تومانی رئیس قوه قضائیه بدانیم

یکی از بزرگ‌ترین موانع در نظام جمهوری اسلامی برای آنچه که مبارزه با فساد اقتصادی خوانده می‌شود، عدم استقلال قوه قضائیه بوده است. به سال‌ها قبل و دوران ریاست محمد یزدی در قوه قضائیه بازگردیم و پرونده‌های مکاسب، واردات شکر، لاستیک کویر و بنیاد نهج‌البلاغه و اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی برادر رفیقدوست را به خاطر بیاوریم. ثمره آن پرونده‌ها و پرونده‌های مشابه در چند سال اخیر یکسان است.

پس باید فرض را بر این بگذاریم که رئیس قوه قضائیه و شعب قضائی تحت فرمان او در نهایت حکم به مجرمیت نماینده تهران خواهند داد تا هم آن‌گونه که علی مطهری گفته « نمایندگان را از حریت و انتقاد باز دارند» و هم هزینه افشاگری در باره فساد اقتصادی – و هر نوع دیگر رانت‌جویی- را آنقدر بالا ببرند که دیگر کسی در باره فساد بخشی از حاکمیت سخنی نگوید.

در این راه نجات‌الله ابراهیمان عضو حقوقدان شورای نگهبان هم به کمک دستگاه قضائی آمده و مصونیت قضائی نمایندگان را «محدود» دانسته و گفته است که بر اساس آئین نامه هیئت نظارت بر نمایندگان هم ممکن است که «نماینده‌ای تحت تعقیب قرار بگیرد».

محمود صادقی به خاطر نمایندگی مجلس این امکان را داشت که حداقل به صورت موقت بیرون از بازداشتگاه باقی بماند و شاید هم در آینده با «رایزنی‌ها» و «مصالحه»‌ای در پس پرده شاکیانش رضایت بدهند.

اما ماجرای فساد مالی در شهرداری تهران و بازداشت یاشار سلطانی و یا فشار بر سایت فردا به دنبال انتشار ویدئو اعتراض مردمی به وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه مطبوعات و همچنین شکایت متعدد دولت از رسانه‌های منتقد به دلیل افشاگری در باره ویژه‌خواری‌های برادر و نزدیکان رئیس دولت و هیئت وزیران نشانه‌های خوبی از «مقابله» جریان‌های درون قدرت با افشاگری در باره فساد اقتصادی و به تبع آن مبارزه با فساد اقتصادی است.

آنچه که این رویکرد را عیان می‌کند دروغ بودن ادعای حاکمیت با فساد اقتصادی‌ست که روز به روز هم لایه‌های بیشتری از آن اشکار می‌شود. در این میان اراده حاکمیت همچنان مقابله با افشای جریان‌های فساد در درون ساختار قدرت است

در همین زمینه

چرا جمهوری اسلامی نمی‌تواند با فساد اقتصادی مبارزه کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • واسلام

    این فراکسیون به اصطلاح امید که رییسش دکتر عارف هست فقط نان اصلاحات را میخورد و هیچ بویی از اصلاحات و اصلاح طلبی نبرده است در مسایل مختلف منفعلانه عمل کردن تا هم خود را اصلاح طلب جلو بدهند و هم با حاکمیت شاخ به شاخ نشوند اینها از هر محافظه کاری محافظه کارتر هستند به نظر من علی مطهری یک اصلاح طلب واقعی است نه دکتر عارف و دار و دسته اش در فراکسیون ناامیدی

  • IRAN

    از خامنه ای تا پایین همه تا خرخره داخل کثافت هستند،بشکلی که خودشون متوجه بوی تعفن نمیشند..دزدی واختلاس و ربا، فساد و لواط وزتجاوز به زنان و دختران، شیادی و ریا ودروغ، جنایت و قتل مردم بیگناه، و کلا هر چه خدا گفته حرام است توسط این قوم یاجوج و ماجوج انجام میشه البته همه باسم امام زمان و 14 معصوم.یکعده فاسد هم باسم سازمان گزینش درست کردند تا فقط به دزدان و مفسدین سمت داده بشه تا نتونه از رهبر و سایر فاسد ایراد بگیره. متاسفانه این فجایع برای مردم عادی شده و این بدترین فاجعه است. مقصر اصلی نادانی و زودباوری مردم است که دنباله رو خرافاتند. مردم شاهد دزدی و فساد و اختلاس و لواط و جنایت رهبر و سایر آیات شیطان و مداحهای فاسد و بیسواد هستند ولی باز در مساجد و حسینیه ها پشت سر همین مفسدین دزد جنایتکار نماز میخونند و سینه میزنند و روز بروز فقیرتر و بدبختتر میشند.هدف این حکومت فاسد رواج فقر و بدبختی و بیماری و اعتیاد و خرافات در بین مردمه ولیمردم نمیفهمند. مرگ و لعنت و نفرین خدا بر همشون. وعده خدا در رسوایی ونابودی همه اینها حق و حتمیست.

  • علی

    شما نمیدانید که چطور مبارزه با فساد مالی در این کشور انجام می شود چون میخواهند حق ما بسیجیان چندین سال زحمت کشیده را بگیرند بنده سی و پنج سال که بسیجی هستم چهل هشت ماه در کردستان بستو هشت ماه سربازی در منطقه عملیاتی ولی با این حال الان که سکته قلبی که کرده‌ام بدون بیمه هستم چرا بخاطر اینکه مادرم شیرش را برام حرام کرده بود اگر حقوق میگرفتم حال با سه برگی که سه پاسدار رسمی با درجه سرهنگی امضا کرده ولی اقایان سرداران در تهران قبول نمیکنند چون میگویند که اگر حق شما را بدهیم پس هزار و هفتصد میلیارد تومان را چطور تقسیم کنیم بس بهتر است به یک نفر از اقایان برسد خاک تو سرت دیگر حرف نزن

  • sadsadsdf@yahoo.com

    اینا میگن مملکت مال ماست تا مهدی بیاد ما باید بخوریم تا مهدی بیاد چرا اینا ***منو نمیخورن تا مهدی بیاد چرا *** رو نمیدن به من تا موقعی که مهدی بیاد مردم این مملکت فقط با *** این مسوئلین فاسد و ظالم درست میشه و تحقیق کنید که ببینید حق با منه

  • گورجه

    در قرآن حتی یک بار دوازده امام را معرفی نکرده و نگفته است این ها امامان هستند. حتی یکبار نگفته منتظر مهدی موعود بمانید. و حتی یک بار نگفته خمس مالتان را بدهید ملاها بخورند. ولی بارها و بارها و بارها گفته ربا نخورید. بارها و بارها گفته ربا نخورید روشن و بدون ابهام. الان شما به زور امامت که در قرآن نیست را با افکار خودتان استخراج کرده اید در حالی که اصلا وجود ندارد ولی رباخواری را به کل نادیده گرفته اید در حالی که به کرات بدون ابهام گفته نخورید. با اسم کارمزد بیشترین سود و ربا را از روی پولهای ساکن می خورید. سیستم شما حتی بر اساس آن قرآنتان هم نیست. هیچ کشوری مثل کشور اسلامی که شما ساخته اید ربا و حرام خوری و فساد در سیستم بانکی آن نیست. چرا یه وامی که مردم میگیرند اینقدر باید برایش سود بدهند؟ جمع کنید بابا مردم را مسخره خودتان کرده اید. فقط منتظرید گوشه موی یه دختر بزنه بیرون یا کسی بگوید چکار دارید می کنید تا اسلامتان را در خطر ببینید. جنگ را تحریک کردید و راه انداختید و بچه های مردم را به کشتن دادید و الان خودتان می چاپید و ریاست می کنید. تا کی مردم باید تاوان افکار پلید شما را بدهند؟

  • گورجه

    نظامی که در راسش جناب خامنه ای باشد که همه مشکلات را گردن آمريکا مي اندازد بهتر از این نمیشود. کشور را به دام کمونیست چین و روسیه و سایر کشورهای درب و داغان انداخته است. کشور شده است گدایی که همه چیز را با گدایی از دیگران بدست می آورد. جناب خامنه ای نادان یا احمق، مشکل اصلی ما خودمان هستیم که میخواهی این ها را بفهمی یا اینکه اگر میدانی کی میخواهی دست از حقه بازی برداری؟ اگر آمریکا و روسیه و انگلیس و ... به ما ظلم می کنند و از ما سوء استفاده می کنند به این دلیل است که این نقاط ضعف را در ما دیده اند. جناب خامنه ای، کشور را نابود کردی. اگر دست همان شاه دیکتاتور بود الان کشور پیشرفته و امن بود. کشور را به فساد و نابودی کشاندی. تا کی کشور و مردم باید تاوان افکار امثال تو و سایر ملاها و مداحان و اراذل بی مغز و شیاد را بدهند؟