ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پتی اسمیت به افتخار باب دیلن ترانه ضد جنگ او را می‌خواند

«مادر پانک» در مراسم اهدای نوبل ادبی به باب دیلن، به افتخار او ترانه «قراره شدیداً بارون بباره» را اجرا می‌کند. دیلن هم متن سخنرانی‌اش را آماده کرده.

باب دیلن، هنرمند ۷۵ ساله به مناسبت اهدای جایزه نوبل ادبی به او در دهم دسامبر سال جاری در استکهلم سخنرانی خواهد کرد. به افتخار او، پتی اسمیت، چهره برجسته نهضت پانک در سال‌های دهه ۱۹۷۰ یکی از ترانه‌های باب دیلن را در استکهلم اجرا می‌کند.

باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرا و برنده نوبل ادبی

آکادمی استکهلم در توئیتر خود اعلام کرده که باب دیلن متن سخنرانی نوبل ادبی‌اش را آماده کرده است. اما هنوز معلوم نیست که خود دیلن این متن را در پیشگاه اعضای آکادمی نوبل قرائت کند. تنها چیزی که قطعیت دارد این است که پتی اسمیت، «مادر پانک» ترانه «قراره شدیداً بارون بباره» از ترانه‌های شناخته شده باب دیلن را اجرا می‌کند.

دیلن این ترانه را نخستین بار در تابستان ۱۹۶۲ اجرا کرد. موضوع این ترانه انتقاد از خشونت و حمایت از آزادی بیان است:

من ۱۰ هزار گوینده رو دیدم که زبان همه‌‌شون رو بریده بودن

دیدن سلاح‌ها و شمشیرهایی تیز در دست‌های بچه‌های خردسال

و به شدت، به شدت، به شدت

قراره شدیداً بارون بباره

آه، پسر چشم‌آبی من، تو چی شنیدی؟

پتی اسمیت، مادر پانک

کمیته نوبل اکتبر سال جاری اعلام کرد که جایزه نوبل ادبی به خاطر «خلق بیانی شاعرانه مبتنی بر سنت موسیقی آمریکایی» به باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی تعلق می‌گیرد. آکادمی نوبل اما تا ۱۲ روز موفق نشد با او تلفنی صحبت کند. آکادمی نوبل این موضوع را به بی‌نزاکتی باب دیلن تعبیر کرده بود. دیلن اما اطمینان داد که از دریافت جایزه نوبل ادبی سرفراز است. او ابتدا در ماه نوامبر از شرکت در مراسم اهدای جایزه ادبی نوبل پوزش خواست اما اکنون معلوم شده که خطابه‌ای برای این مراسم آماده کرده است.

سارا دانیلز، دبیر دائمی آکادمی سوئد از ترانه «بلوند بر لوند» باب دیلن به عنوان نمونه درخشانی از تسلط این ترانه‌سرای آمریکایی بر صنایع ادبی یاد کرده و او را با شاعرانی مانند هومر مقایسه کرده بود.

برخی ‌ترانه‌های دیلن مانند «بزرگراه ۶۱»، «دیدار دوباره»، «بلوند بر بلوند»، «آقای تمبورین من»، «چون یک خانه‌به‌دوش» و «دمیدن در باد» به تاریخ موسیقی جهان راه یافته‌اند. دیلن پیش از این جوایز پولیتزر، گرمی، گلدن گلوب و پولار را هم از آن خود کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الزامی

    هر چند خیلی دوست دارم کارهایی با محتوای تم صلح بیشتر تم ضد جنگ باشد/ دقت کنید تم صلح با تم ضد جنگ تفاوتی دارند هر چند در یک راستا و هدف هستند. ما نیاز داریم تم صلح و آموختن جگونه به صلح و مصالحه و همزیستی برسیم و بهنرین راه مقابله با جنگ، آموزش صلح است.