ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● از مجموعه «ایرانیان هلند»

داستان‌سرایی ایرانی برای طرح‌های تبلیغاتی بی ام و، نایک و اِسپا

گفت‌و‌گو با خاطره پذیرا، از جوانان موفق ایرانی ساکن هلند

خاطره پذیرا از نسل دوم ایرانیان هلند است. او بعد از پایان دبیرستان در آکادمی ویلم د ِکونینگ در روتردام تحصیل کرده و از افراد موفق در زمینه طراحی تبلیغاتی و بازاریابی است.

خاطره پذیرا، از نسل دوم ایرانیان هلند است که از ۱۱سالگی با خانواده اش در این کشور زندگی می‌‌کند. او بعد از پایان دبیرستان چون به کارهای هنری علاقه‌مند بوده، به آکادمی ویلم د ِکونینگ در روتردام وارد شده و به تحصیل در رشته بازاریابی و تبلیغات پرداخته است.

چند طرح از طرح‌های تبلیغاتی خاطره در دوران دانشجویی در مسابقات دانشگاه برنده جایزه شدند و این امر زمینه‌ای شده است تا شرکت‌های بزرگ و صاحب نامی چون بی ام و، نایک، اسپا و چندین شرکت بزرگ و کوچک بین‌المللی دیگر سراغ او بروند.

خاطره پذیرا

او در پاسخ به این سوال که آیا خارجی بودنش در چنین محیط پررقابتی بر فعالیت‌هایش تأثیری داشته است یا نه، می‌گوید: «فکر نکنم، چون من هیچ‌وقت احساس نکرده‌ام که خارجی هستم و با دیگران فرق دارم. پدر و مادرم از کوچکی این را به ما خوب یاد داده‌اند. ایرانی هستم ولی احساس نمی‌کنم که فرق دارم. من همیشه دوست داشته‌ام چیزی درست کنم، نه برای این‌که برنده شوم بلکه برای این‌که مردم از آن لذت ببرند. فکر کنم این خیلی مهم است. چیزی درست کنی که دوست داشته باشی مردم نگاهش کنند. بعد اگر برنده هم بشوی، آن چیز قشنگ‌تر می‌شود. اما اگر فکر کنی که من باید برنده بشوم، آن‌وقت جور دیگری فکر و عمل خواهی کرد.»

خاطره اما در مورد تفاوت‌های فرهنگ ایرانی و هلندی می‌گوید که این فرهنگ‌ها در برخی مواقع کاملاً متضاد همدیگر هستند: «مثلاً ما در ایران نبایستی زیاد سوال می‌کردیم و اگر کسی این کار را بکند، می‌گویند این کارش پررو بازی است، اما اینجا اگر کم سوال کنی به نظرشان عجیب می‌آید. بعضی وقت‌ها سخت است که آدم خودش را عوض کند، اما در عین حال چیز قشنگی‌ست که تفاوت‌هایی با بقیه داشته باشی.»

خاطره همچنین می‌گوید: «در طرح‌هایم از هر دو فرهنگ ایرانی و هلندی استفاده می‌کنم. ما ایرانی‌ها می‌توانیم قشنگ داستان بگوییم و فکر می‌کنم این به من کمک کرده که هم ویژگی‌های ایرانی و هم ویژگی‌های هلندی در کارهایم دیده شوند.»

گفت‌و‌گوی کبری قاسمی با خاطره پذیرا را از اینجا بشنوید:

خاطره پذیرا خیلی دوست دارد دوباره ایران را ببیند. فکر می کند که حتما خیلی تفاوت پیدا کرده با زمانی که او در یازده سالگی کشورش را ترک کرد.

خاطره در پاسخ به این پرسش که بیشتر خودت را کجایی می دانی ایرانی یا هلندی؟ می گوید فکر می کنم هم ایرانی هستم و هم هلندی. چون کوچیک بودم که اینجا آمدم و خیلی چیزها را اینجا یاد گرفته ام ولی یه چیزایی هم از تو خونه گرفته ام. برای همینه دقیق نمی تونم بگم ایرانی ام یا هلندی.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.