ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کره؛ دادگاه چوی و تمایل بان‌ کی مون به رئیس‌جمهوری

محاکمه چوی، مشاور معتمد پارک گون‌ـ‌هه دوشنبه آغاز می‌شود. او در آخرین اظهارنظرش به خبرنگاران گفته‌بود که «گناهی مستحق مجازات مرگ» مرتکب شده‌است.

در حالی‌که دادگاه نزدیک‌ترین مشاور رئیس‌جمهوری کره جنوبی برگزار می‌شود، رئیس کره‌ای سازمان ملل از تمایل خود برای شرکت در انتخابات آینده این کشور خبر داده‌است.

ده‌ها هزار معترض در حال حمل شمع و راه‌پیمایی به سوی کاخ ریاست‌جمهوری در سئول - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، چوی سون‌ـ‌شیل، مشاور معتمد پارک گون‌ـ‌هه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی فردا دوشنبه ۲۹ دسامبر در دادگاه حاضر خواهد شد. او به همراه ۱۰ تن دیگر متهم‌اند که در رسوایی مربوط به فساد اقتصادی دولت در این کشور نقش داشته‌اند.

خانم چوی متهم شده که با استفاده از نفوذ سیاسی خود شرکت‌های کره جنوبی از جمله شرکت سامسونگ را به اهدای ۶۸ میلیون دلار به بنیادهای ورزشی و فرهنگی تحت نظارتش وادار کرده‌است.

این رسوایی دامن رئیس‌جمهوری این کشور را نیز گرفت. معترضان در دوماه اخیر توانستند با تظاهرات چند صدهزار نفری در آخر هفته‌ها، خیابان‌های سئول را پر کنند. آنها خواستار استعفای پارک گون‌ـ‌هه هستند. اگرچه او از مردم کره عذرخواهی کرد اما دست‌داشتن در این فساد مالی را منکر شد.

اگرچه بعدتر مقام‌های قضائی کره خانم پارک را مستقیماً در این فساد سیاسی و اقتصادی شریک دانستند و به همین خاطر، فشارهای سیاسی برای برکناری او ابعاد تازه‌ای یافت.

دادگاه خانم چوی در تعیین سرنوشت رئیس‌جمهوری و پذیرش رأی عدم اعتماد به او از سوی دادگاه قانون اساسی اهمیت زیادی دارد.

آنچه از دادگاه باید بدانید:

  • محاکمه دوشنبه در «دادگاه منطقه مرکزی سئول» و برای رسیدگی به اتهامات خانم چوی برگزار می‌شود. او مجبور به حضور در دادگاه نیست.
  • محاکمه به صورت عمومی برگزار خواهد شد. دادگاه از ترس اخلال در دادگاه به دلیل حضور جمعیت بیش از حد، بلیط‌های حضور در جلسه عمومی را هفته‌پیش واگذار کرد.
  • از زمان صدور حکم اطلاعی در دست نیست. شاید محاکمه تا ماه مه به طول بینجامد.

خانم چوی به یک فرد مرموز در مطبوعات کره‌جنوبی تبدیل شده‌است. او که دوست نزدیک و قدیمی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی است، آخرین بار ۳۱ اکتبر در منظر عموم ظاهر شد و به خبرنگاران گفت که «گناهی مستحق مجازات مرگ» مرتکب شده‌است.

همزمان روزنامه بریتانیایی «گاردین» گزارش داد که بان کی مون، جمعه ۱۶ دسامبر در پاسخ به خبرنگاران گفته است که پس از ترک پست کنونی‌اش، دبیرکلی سازمان ملل در پایان سال جاری میلادی و بازگشت به کره‌جنوبی در مورد آینده خود تصمیم خواهد گرفت.

او گفت کاری را انجام خواهد داد که به نفع مردم کشورش باشد و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را از این چشم‌انداز دور از ذهن ندانست.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.