ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: افزایش میل به مصرف مواد مخدر در ۱۵ تا ۶۴ ساله‌ها

مشاور دبیر‌ کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از مثبت شدن نگرش‌ها به مصرف مواد مخدر خبر داد. در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۱ تا ۲۴‌ساله‌ها بیش‌ترین مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند.

نتایج یک تحقیق در ایران نشان ‌می‌دهد ۲۸ درصد مردم در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، نگرش مثبتی به مصرف مواد مخدر دارند. در همین بازه سنی، ۲۱ تا  ۲۴‌ساله‌ها بیش‌ترین مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اعلام نتایج این تحقیق از مثبت شدن نگرش‌ها به مصرف مواد مخدر خبر داده است. حمید صرامی گفته است که ۱۷ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله‌ها در ایران به مصرف مواد مخدر علاقه‌مندند.

خبرگزاری تسنیم نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده را تکاندهنده خوانده، باورهای غلط را باعث افزایش میل به مصرف مواد مخدر دانسته و درباره این موضوع هشدار داده است.

حمید صرامی:

این تحقیقات ثابت کرده ۲۸ درصد از جمعیت کشور در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر دارند. باید پذیرفت سیستم اعتیاد با قبولاندن باورهای غلط به ذهن‌ مردم از جمله این‌که «مواد مخدر جدید اعتیادآور نیست» یا «مواد جدید تمرکز‌ زاست»، سعی دارد زمینه اعتیاد را افزایش دهد.

علاقه‌مند شدن مردم به مصرف مواد مخدر در حالی‌ست که جمهوری اسلامی خرید و فروش مواد مخدر را به سختی مجازات می‌کند و برخی جرایم مرتبط با مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارند.

از سوی دیگر اما گفته شده است که ۶۹ درصد مردم تمایلی جدی به مشارکت برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دارند.

به گفته مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بالاترین نرخ مصرف مواد در میان افراد ۲۱ تا ۲۴ ساله است و صرامی از دستگاه‌های فرهنگی کشور خواسته است تا «مداخلات خود را» در این دوره سنی بیش‌تر کنند: «اگر اقدامات در این حوزه رونق نیابد، خطر کاهش سن اعتیاد، جدی‌ست.»

هشدار صرامی در حالی‌ست که به گفته حسین لامی‌زاده، رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان در سال ۹۴، سن اعتیاد در ایران به ۱۲ سالگی رسیده است.

همچنین شیوع اعتیاد در بین زنان از چهار درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

حمید صرامی مرداد ماه امسال گفته بود که فعالیت‌های پیشگیرانه از اعتیاد به مصرف مواد مخدر در ایران، ۳۵ سال از جامعه جهانی عقب‌تر است.

او همچنین گفته بود که ۵۸ درصد از معتادان کشور کمتر از ۳۴ سال سن دارند: «۶۳ درصد از معتادان متأهل هستند و با در نظر گرفتن همسر و فرزندان آن‌ها، حدود شش میلیون نفر از وابستگان معتادان در معرض آسیب هستند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.