ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: بوئینگ‌ها را نصف قیمت اعلام‌شده خریده‌ایم

هزینه نهایی قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ که نصف مبلغی است که شرکت بوئینگ اعلام کرده‌است. بوئینگ قیمت قرارداد خود با ایران‌ایر را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده‌بود.

ایران گفت که بر اساس معامله انجام‌گرفته، تنها نیمی از قیمت اعلام‌شده در مورد قرارداد خرید بوئینگ را خواهد پرداخت.

ایران بوئینگ‌ها را به نصف قیمت اعلام‌شده خریده است

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در اموربین الملل و تامین مالی به خبرگزاری ایرنا گفت که هزینه نهایی قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ که ماه گذشته نهایی شد، نصف مبلغی است که شرکت بوئینگ اعلام کرده‌است. شرکت بوئینگ قیمت قرارداد خود با هواپیمایی ایران‌ایر را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده‌بود.

فخریه کاشان دلیل این موضوع را «نوع سفارش و امکانات انتخابی هواپیماها» ذکر کرده‌است.

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) ظهر یکشنبه، ۲۱ آذرماه از امضای نهایی قرارداد فروش ۸۰ فروند بوئینگ به ایران خبر داده‌بود.

خبرگزاری رویترز اما در گزارش خود از ادعای جدید تهران نوشت که علی‌رغم نیاز شدید ایران به هواپیما بر اثر تحریم‌های گذشته، اکنون قیمت بازار برای این وسیله کاهش یافته‌است. بر این اساس، کاهش تقاضا برای هواپیما باعث شده تا بوئینگ، ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی تخفیف‌های قابل توجهی به خریداران خود بدهند.

اصول‌گرایان تندروی منتقد دولت حسن روحانی و منتقدان توافق هسته‌ای موسوم به «دلواپسان» پیش از این قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ را به شدت نقد کرده‌بودند و آن را هزینه گزافی دانسته‌بودند که ریختن سود به جیب آمریکا است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مایل

    اما حقیقت اینست، خرید 200 فروند هواپیما با پول نقد نه ممکن است و نه بخردانه! این تعداد هواپیما لازم است و بلکه بیشتر، اما کشور نیازهیا اولویت داری هم دارد تا از پول نقدی استفاده نشود. سالانه تنها از راه مسافر خارجی، 5 میلیارد دلار راز خارج می شود، این مقدار یعنی براحتی می توان هواپیما با وام یا اجاره به شرط تملیک خرید. تخمینی بازار هوایی ایران 8 میلیارد دلار است. این بازار توانایی جذب و خرید 500 فروند هواپیما تا صد هزار صندلی را دارد. بدون اختصاص ارز، البته حاشیه سود کم می شود ولی جلوی هدر رفت منابع می گیرد. منتها این پول صرفه جویی شده، به جیب ملت یا صرف سرمایه گذاری نخواهد شد، می رود توی عراق و سوریه.... انجاهایی ملت ایران سودی نمی برد!

  • مایل

    گاهی وقت ها دعواهای زرگی دو جناح (بازوی سیاسی) رژیم، افراد عادی مثل مرا دچار گیجی می کند! می گیوم چرا این گونه است. گاه چنان به پر و پای یکدیگر می پیچیندف اگر یک ناظر خارجی از همه جا بی خیر ببیند، گمان می کند ایران مهد دمکراس یو ازادی است! اما در ایارن هیچ بحث و جدلی بدون همانگی مقام عظمی و سران رزیم از اخوند و سپاهی و اطلاعاتی و سرکردگان بازرا و سرمایه دار ممکن نیست. مافیای قدرت که اقلیتی چند هزار نفری و یک چند هزار گماشته دارندف بدون هماهنگی کلی و ترسیم خط مشی ها و محدود دعوا، نمایشی اجرا نمی کنند. سوال این است چرا بحث بوئیگ و ایرباس بالا رگفته، ولی همان سایت های موسوم به راست (تندروها) از خرید هواپیما از روسیه استقبال می کند. هواپیماهای روسی گرچه حدود 25% ازران تر هستند، اما به هر حال شرایطشان مشابه است و حتی ممکن است روسیه خییل هم تسهیلات مثل غربی ندهد! اینجا دعوا سر دو گروه پورسانت بگیر است. استارتزی رزیم، واگذاری بیشتر پروزه ها به سپاه و شرکای روس یو چینی اش است. مسئله خود هواپیما نیستف مسئله توزیع رانت ها و پورسانت ها است.

  • افشین

    اقا مگه میشه هواپیما رو اونم بویینگ 50 درصد تخفیف بدن ...!!؟؟ اینا نصفش رو نقدی بقیه رم با وام میدن ... از ترس اقا و اذنابش قرارداد خرید 747ها رو و 380 رو کنسل کردن ... اینهمه سال 747های شاه رو با هزینه 4 برابر معمول استفاده گردید عیب نداشت حالا نواش بده !!؟؟

  • Farid

    دروغی دیگر. قراراست با گرفتن اعتبار و طی - ۱۵ ۱۰ سال و انهم با بهره پرداخت کنند