ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی جان زندانیان در اعتصاب غذا را بازیچه قرار ندهد

برای آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی قرار وثیقه صادر شده اما آن‌ها همچنان زندانی‌اند. عفو بین‌المل صدور وثیقه را پس از هفته‌ها انفعال دستگاه قضایی و محصول فشار افکار عمومی دانسته است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای به مقام‌های قضایی و حکومتی جمهوری اسلامی هشدار داده که از بازیچه قرار دادن جان و زندگی آرش صادقی، فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین که در اعتصاب غذاست، دست بردارند.

آرش صادقی و همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی

در این بیانیه به دیگر زندانیان در اعتصاب غذا نیز اشاره شده و در مورد شرایط وخیم آن‌ها ابراز نگرانی شده است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که جان آرش صادقی به شکلی جدی در خطر است و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی باید بدون فوت وقت او و همسر زندانی‌اش، گلرخ ابراهیمی ایرایی را آزاد کند: «بیش از دو ماه از اعتصاب غذای آرش صادقی می‌گذرد و او همچنان در زندان اوین در حبس است. خانواده او گزارش کرده‌اند که او خون بالا می‌آورد، با مشکلات شدید تنفسی دست به گریبان است و قلب، کلیه و دستگاه گوارشش به عوارض ناشی از اعتصاب غذا دچار شده‌اند.»

این سازمان حقوق بشری از مقام‌های مسئول خواسته است سلامت آرش صادقی را در صورت ادامه تأخیر در آزاد شدنش تضمین کنند و همچنین اطمینان بدهند که او امکان دسترسی به مراقبت های بهداشتی تخصصی را بیمارستانی خارج از زندان خواهد داشت. همچنین روند درمان او در انطباق کامل با اخلاق پزشکی، از جمله اصول محرمانه ماندن اطلاعات پزشکی، استقلال و رضایت آگاهانه خواهد بود.

در حالی که برای آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی قرار وثیقه صادر شده است تا به مرخصی بیایند، این وثیقه هنوز به اجرا گذاشته نشده‌ است و این زوج همچنان در حبس هستند. عفو بین‌المل در این‌باره نوشته است که این قرار وثیقه پس از هفته‌ها انفعال دستگاه قضایی و زیر فشار افکار عمومی جهانی صادر شده است: «مقام‌های قضایی روز شنبه ۳۱دسامبر ۲۰۱۶/ ۱۱ دی، وعده داده‌اند که این زن و شوهر موقتاً از زندان آزاد شوند. اوراق ملکی‌ای به ارزش هفت و ۱۰ میلیارد ریال (۳۰۰هزار دلار آمریکا) برای آرش صادقی و پنج میلیارد ریال (۱۵۰هزار دلار آمریکا) برای گلرخ ابراهیمی تأمین شده است و وکیل این زوج {امیر رئیسیان} اعلام کرده است روز یک‌شنبه ۱۲ دی/ اول ژانویه ۲۰۱۷، سند ملک برای گلرخ ابراهیمی ارائه شده است. با این حال دستگاه قضایی گفته است که به احتمال زیاد آزادی او به دلیل پروسه‌های اداری شامل ارزیابی ملک با تأخیر همراه خواهد بود.»

آرش صادقی گفته است تا زمانی که همسرش آزاد نشود، دست از اعتصاب غذا برنخواهد داشت.

او همچنین محکومیت خود را به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری ناعادلانه می‌داند.

این فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به ۱۵سال و شش سال حبس محکوم شدند.

این احکام در دادگاه تجدید‌نظر تأیید شد که با حساب چهار سال حبس تعلیقی در پرونده قبلی آرش صادقی، حکم او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.

آرش صادقی۷۲ روز است که در اعتصاب غذاست. او در اعتراض به بازداشت همسرش برای اجرا شدن حکم شش سال زندان دست به این اعتصاب غذا زده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی به دلیل نوشتن داستان کوتاهی درباره سنگسار که در جایی هم منتشر نشده و مأموران تنها دست‌نوشته آن را پیدا کرده‌اند، به حبس محکوم شده است.

عفو بین‌الملل پیش از این هم خواستار آزادی فوری این دو زندانی سیاسی و عقیدتی شده بود: «سازمان عفو بین‌الملل از این بابت آزرده‌ خاطر است که مقام‌های قضایی ایران به جای صدور دستور آزادی فوری و بی‌قید و شرط این زن و شوهر فعال مدنی، شرایط و روند آزادی این دو و درمان آرش صادقی را همچون جنایتکاران تعیین کرده‌اند و قرار وثیقه‌ای گزاف برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. این در حالی‌ست که آن‌ها به خوبی آگاهند که حتی یک تأخیر چند ساعته در مورد آرش صادقی ممکن است که قیمت جان او تمام شود.»

در بیانیه عفو بین‌الملل به دیگر زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا نیز اشاره شده است: «در هفته‌های اخیر، بحران اعتصاب غذا زندان‌های ایران را فرا گرفته و نظام عدالت کیفری را هدف قرار داده است. زندانیان سیاسی و عقیدتی احساس می‌کنند برای رسیدن به خواسته‌های‌شان مجبور به توسل به اعتصاب غذا هستند و امید چندانی در به چالش کشیدن قانونی احکام ناعادلانه خود ندارند.»

در همین زمینه

در همبستگی با این افراد، هزاران نفر از مردم در ایران و سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی از امتناع مقامات ایرانی در رسیدگی به شکایت‌های مشروع زندانیان در اعتصاب غذا ابراز خشم کردند و خواهان آزادی آن‌ها شدند: آرش صادقی ترند جهانی توییتر شد

در میان دیگر زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند، شرایط علی شریعتی هم وخیم و نگران‌کننده گزارش می‌شود. او از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ در اعتصاب غذاست.

علی شریعتی در حال گذراندن محکومیت پنج سال حبس به دلیل اعتراض صلح‌آمیز و حضور در تظاهرات مسالمت‌آمیز برای محکوم کردن اسید‌پاشی به زنان در ایران است. سازمان عفو بین‌الملل این زندانی را نیز زندانی عقیدتی می‌داند.

دیگر زندانیان سیاسی‌ای که در حال حاضر در اعتصاب غذا هستند عبارتند از سعید شیرزاد، زندانی عقیدتی و فعال حقوق کودکان، محمد‌رضا نکونام، روحانی دگراندیش، حسن رستگاری مجد، فعال مدنی. فعال آنلاین، مهدی کوخیان و متخصص آی‌تی لبنانی، نزار زکا هم در اعتصاب غذا هستند اما اطلاعات چندانی در مورد این دو در دسترس نیست.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.