ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایبندی گزینه‌های وزارت دفاع آمریکا و سازمان سیا به توافق هسته‌ای

جیمز ماتیس و مایک پمپئو، گزینه‌های دونالد ترامپ برای صدارت وزارت دفاع آمریکا و ریاست سازمان سیا «نفوذ» ایران در خاورمیانه را «مخرب» و موجب بی‌ثباتی منطقه دانستند.

در نشست‌های بررسی صلاحیت جیمز ماتیس و مایک پمپئو، گزینه‌های دونالد ترامپ برای صدارت وزارت دفاع آمریکا و ریاست سازمان سیا، آن‌ها ضمن هشدار نسبت به تهدیدات ایران در خاورمیانه توافق هسته‌ای با ایران را کامل ندانستند اما گفتند آن را رعایت خواهند کرد.

جیمز ماتیس، گزینه وزیر دفاع آمریکا و مایک پمپئو، نامزد ریاست سازمان سیا در مجلس سنا

جیمز ماتیس، ژنرال پیشین ارتش آمریکا و نامزد صدارت وزارت دفاع آمریکا پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه / ۲۳ دی در نشست بررسی صلاحیت‌اش در کمیته روابط خدمات مجلس سنای آمریکا گفت: «نفوذ مخرب ایرانی‌ها در منطقه در حال افزایش است.»

او جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه، از جمله در عراق، سوریه و یمن دانست و گفت: «سیاست‌های ایران با منافع آمریکا در تضاد است.»

به‌گفته ماتیس هدف اصلی آمریکا این باید این باشد که عراق به حکومت دنباله‌رو تهران تبدیل نشود.

جیمز ماتیس توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی کامل» ندانست و آن را «توافق ناقص در زمینه کنترل تسلیحات» خواند اما در پی آن گفت: زمانی که آمریکا قولی می‌دهد باید به آن احترام بگذارد» و «ایالات متحده باید با این توافق کنار بیاید و با متحدانش همکاری کند.»

از ماتیس ۶۶ ساله به‌عنوان متفکر استراتژیک یاد می‌کنند. این تفنگدار سابق دریایی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده بود و تجارب جنگی بسیاری دارد. ماتیس که آخرین سمت‌اش در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما فرمانده عالی مرکز فرماندهی مرکزی ایالات متحده بود، از جمله خواهان برخورد قاطع با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بود و از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد می‌کرد و ایران را اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه می‌دانست.

او بیش از ۴۰ سال در ارتش خدمت کرد و کمتر از چهار سال پیش بازنشسته شد. از آن‌جا که طبق قانون باید هفت سال از بازنشستگی او می‌گذشت تا بتواند سمت دولتی داشته باشد، مجلس سنا با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف از این قانون چشم‌پوشی کرد تا ماتیس بتواند پست وزیر دفاع را به‌دست آورد.

ایران؛ «متقلب حرفه‌ای»

از سوی دیگر سنای آمریکا پنج‌شنبه به بررسی صلاحیت مایک پامپئو، گزینۀ پیشنهادی برای ریاست سازمان سیا نیز پرداخت.

مایک پامپئو نیز پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران را ابراز داشت و گفت مخالفت‌اش را با توافق هسته‌ای کنار خواهد گذاشت.

پامپئو گفت سازمان سیا در ارزیابی خود از این توافق باید «منصفانه‌تر و واقع‌بینانه‌تر» عمل کند.

پامپئو، نماینده پیشین ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا در سخنان خود اعلام کرد که نظارت بر پیروی ایران از توافق هسته‌ای همچنان باید ادامه یابد.

او در همین حال ایران را «متقلبان حرفه‌ای» خواند و افزود آمریکا توان نظارت بر ایران در پی پایان توافق هسته‌ای را دارد.

مایک پامپئو گفت وقتی عضو مجلس نمایندگان بود با توافق هسته‌ای مخالفت کرد اما در صورت تأییدش به‌عنوان رئیس سازمان سیا، نقش او تغییر خواهد کرد.

گزینه ریاست سازمان سیا نیز نقش ایران در خاورمیانه را «مخرب‌تر و اخلال‌گرتر» عنوان کرد.

دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان سیا نیز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان توافق هسته‌ای با ایران را «چندجانبه» خواند و گفت این توافق دو جانبه نیست که بتوان آن را پاره کرد.

پترائوس پیامدهای پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران را بسیار گسترده دانست و گفت این توافق باید تکمیل شود.

دونالد ترامپ نیز در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را «بد‌ترین معامله ممکن» خوانده و گفته بود که در صورت رئیس‌جمهوری شدن آن را «پاره» خواهد کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.