ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما باقی حکم ۳۵ سال زندان چلسی منینگ، افشاگر «ویکی‌لیکس» را بخشید

منینگ یک سرباز تراجنسی و تحلیلگر ارتش آمریکا بود که ۷۰۰ هزار سند را افشا کرده بود. در مجموع ۲۷۳ زندانی تخفیف مجازات گرفتند و یا عفو شدند.

باراک اوباما باقی حکم ۳۵ سال زندان چلسی منینگ، سرباز تراجنسی و تحلیل‌گر سابق ارتش آمریکا را بخشید. در سال ۲۰۱۰ منینگ در حین خدمت در عراق، بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه ارتش آمریکا را به کمک «ویکی‌لیکس» افشا کرد.

همچنین ژنرال جیمز کارترایت که محکوم شده بود اطلاعات محرمانه در مورد حمله بدافزار «استاکس‌نت» به تأسیسات هسته‌ای ایران را به خبرنگاری داده، عفو شد.

چلسی منینگ

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۱۷ ژانویه/ ۲۸ مجازات چلسی منینگ را تخفیف داد. منینگ به مدت چهار ماه در زندان باقی خواهد ماند تا روند قضایی تخفیف طی شود و سپس ۱۷ مه ۲۰۱۷ آزاد خواهد شد.

طبق قانون مجازات، تخفیف مدت زندان عفو نیست و ثبت سابقه جرم در پرونده سوءپیشینه منینگ باقی خواهد ماند.

چلسی به عنوان یک مرد  زاده شده و نام اصلی او بردلی منینگ بود اما پس از محکومیتش گفت که خود را زن می‌داند و درخواست عمل تطبیق جنسیتی داد، اما ارتش آمریکا حاضر نشد که او را به زندان زنان بفرستد.

او از شخصیت‌های جنجالی در سیاست آمریکا در تمام طول ریاست جمهوری باراک اوباما بوده است. محاکمه منینگ در دولت اوباما در یک دادگاه نظامی صورت گرفت.

محافظه‌کاران آمریکایی منینگ را خائن به منافع ملی و دشمن آمریکا معرفی کردند. لیبرال‌ها اما معتقد بودند که چلسی منینگ قهرمان ملی است، چرا که با افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده ارتش آمریکا، انتقاد از سیاست خارجی این کشور را در سطحی بین‌المللی با مدرک و سند مطرح کرد و منجر به قدرت گرفتن جنبش‌های مردمی در سطحی جهانی شد.

تصمیم اوباما برای تخفیف مجازات، جانِ منینگ را که تاکنون دو بار سعی کرده بود در زندان خودکشی کند نجات داد. این را وکیل منینگ می‌گوید. در گفت‌وگو با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» چیس سترانجو، وکیل منینگ گفت: «رئیس‌جمهور اوباما در کنار عدالت ایستاد. زندگی چلسی در معرض خطر بود.»

در ۲۲ اوت، ۲۰۱۳، درست پس از صدور حکم ۳۵ سال زندان، وکیل منینگ در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که موکل او یک زن تراجنسی است و از همه رسانه‌ها خواست که او را با نام منتخبش، چلسی، خطاب قرار بدهند.

اولین بار که چلسی لباس زنانه پوشید در سال ۲۰۱۰ در زمان خدمتش در عراق بود اما او در سراسر زندگی خود با مسائل مربوط به هویت جنسیتی‌اش درگیر بود.

در سپتامبر ۲۰۱۶، منینگ در اعتراض به اینکه ارتش آمریکا حاضر نشده هزینه هرمون‌درمانی و عمل تطبیق جنسیتی او را بپردازد، دست به اعتصاب غذا زد. پس از جنجال رسانه‌ای، ارتش آمریکا که در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ ممنوعیت عضویت افراد تراجنسیتی در نیروهای مسلح را لغو کرده بود، حاضر شد هزینه‌های درمانی منینگ را بپردازد.

طرفداران منینگ کماکان در تمام هفت سال بازداشت منینگ گفته‌اند که او به عنوان یک زن نباید در زندان مردان نگهداری شود و این محیط برای او کشنده است.

هم‌زمان با منینگ، اوباما ژنرال جیمز کارترایت را هم که محکوم شده بود اطلاعات محرمانه در مورد حمله سایبری مشترک اسرائیل و آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران را به خبرنگار «نیویورک‌تایمز» لو داده است، عفو کرد. این ژنرال چهار ستاره و عضو نیروهای ویژه ارتش آمریکا، از عوامل اصلی طراحی عملیات «بازی‌های المپیک» علیه ایران بود که در رسانه‌ها با نام حمله بدافزار «استاکس‌نت» علیه برنامه هسته‌ای ایران مشهور شد.

به غیر از این دو نفر، ۲۷۱ نفر زندانی دیگر هم یا تخفیف مجازات گرفته‌اند و یا عفو شده‌اند.

نیل اگلستون، مشاور حقوقی کاخ سفید درباره مجموعه تخفیف مجازات‌ها پیش از پایان ریاست جمهوری اوباما نوشت: «این ۲۷۳ نفر آموختند که ملت ما بخشنده است. که تلاش و تعهد به توان‌بخشی می‌تواند تبدیل به شانس دوم شود و اشتباهات گذشته منجر به محرومیت از فرصت برای به جلو حرکت کردن نخواهد شد.»

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ در آمریکا، فعالان مدنی از باراک اوباما خواسته بودند که پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش، چندین حکم نهایی عفو زندانیان را امضاء کند.

نام ادوارد جوزف اسنودن افشاگر فراری و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی هم در میان این لیست بود اما اوباما حاضر نشد که مجازات او را تخفیف دهد.

این عفوهای ریاست جمهوری، از جمله تخفیف مجازات منینگ دائمی هستند و رییس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ نمی‌تواند آنها را خنثی کند. اما بلافاصله پس از انتشار خبر، چند جمهوری‌خواه از جمله پال رایان، عفو منینگ را «بی‌شرمانه» و توهین به امنیت ملی ایالات متحده خواندند.

منینگ در سال ۲۰۱۰ تحلیلگر داده‌ها و اطلاعات ارتش آمریکا در  پایگاهی در عراق بود که دستگیر شد.

در سال ۲۰۱۲ دادستان نظامی ۲۲ اتهام  تعریف شده در  قانون «فعالیت جاسوسی»را به منینگ تفهیم کرد، از جمله همکاری با دشمن که می‌توانست منجر به حکم اعدام شود. ده اتهام هم  مربوط به افشای بیش از ۷۰۰ هزار سند و یک ویدئو طبقه‌بندی‌شده ارتش آمریکا به سایت «ویکی‌لیکس» بود که منینگ آنها را پذیرفت و در دادگاهی نظامی محاکمه شد. در ۲۰۱۳ دادگاه نظامی او را از ارتش اخراج و محکوم به ۳۵ سال زندان کرد.

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار «ویکی‌لیکس» روز ۱۲ ژانویه/ ۲۴ دی ماه گفت که حاضر است به آمریکا بیاید و محاکمه شود تنها به این شرط که چلسی منینگ از زندان آزاد شود و عفو بگیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.