ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌‌ها به فرو ریختن ساختمان پلاسکو: مردمی که به تماشا می‌ایستند

توجه به تلاش‌های آتش‌نشانان در کنار انتقاد شدید از مدیریت شهری‌ و درخواست استعفای قالیباف، شهردار تهران، عمده مسائل مطرح شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی‌ در واکنش به فروریختن ساختمان پلاسکوست.

از نخستین دقایق انتشار خبر آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران، کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در توییتر با استفاده از هشتگ #پلاسکو شروع به اطلاع‌رسانی درباره این حادثه کردند اما با فرو ریختن ساختمان، سیلی از توییت‌ها به راه افتاد و واکنش‌های متفاوت و متنوعی به نمایش گذاشته شد.

فرو ریختن ساختمان پلاسکو به دنبال آتش‌سوزی در آن

توجه به تلاش‌های آتش‌نشانان و امدادرسانان در کنار انتقاد شدید از مدیریت شهری‌ و درخواست استعفای محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران، عمده مسائل مطرح شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی‌ست.

انتقاد به حضور مردم در محل حادثه

عده‌ زیادی از حضور گسترده مردم در متن و زمینه این حادثه انتقاد کرده‌اند و آن را رفتاری غیر متمدنانه دانسته‌اند:

حضور پر‌شمار مردم در محل حادثه اتفاقی‌ست تکراری‌ که سرعت عمل را از امدادگران می‌گیرد. آن‌ها اغلب به سمت محل حادثه هجوم می‌برند، به تماشا می‌ایستند و با ظهور گوشی‌های هوشمند، عکس و فیلم می‌گیرند و منتشر می‌کنند. این در حالی‌ست که به گفته یک آتش‌نشان از تهران که علاقه‌مند به ذکر نامش نیست، در برخی موارد از جمله هنگام گرفتار شدن مصدومان در زیر آوار، حضور مردم بسیار خطرناک است و هر قدمی که روی آوار گذاشته می‌شود، می‌تواند به مرگ گرفتار شدگان بینجامد.

مردم تماشاگر فاجعه

از سوی دیگر عکس‌ها و فیلم‌هایی هم که منتشر می‌شوند، ممکن است نقض کننده حریم خصوصی افراد باشند.

در مقابل، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این نکته اشاره کرده‌اند که ممکن است در میان مردم حاضر در محل، کسانی باشند که نگرانی از حال نزدیکان‌شان آن‌ها را به محل حادثه کشانده باشد. بی‌اعتمادی به رسانه‌ها هم به عنوان دلیلی دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

علی کلایی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی مقیم سوئد در همین باره در توییتر خود نوشته است:

انتقاد به صدا و سیما

یکی دیگر از انتقادهای مردم در شبکه‌های اجتماعی، انتقاد به نحوه اطلاع‌رسانی شبکه‌های تلویزیونی حکومتی درباره این حادثه بود.

شبکه خبر تلویزیون ایران در حالی به گزارش این اتفاق می‌پرداخت که تا مدت‌ها پس از وقوع حادثه تلاش می‌کرد ابعاد آن را کوچک جلوه دهد. استفاده از واژه «قدیمی» برای اشاره به ساختمان پلاسکو و تأکید بر این‌که «کسی آسیبی ندیده و ساختمان عمودی فرو ریخته»، از نمونه این تلاش‌ها بود که کاربران به آن اعتراض کردند.

همچنین کاربران به این کار صدا و سیما که در برنامه‌ای از مردم تقاضای ارسال فیلم‌ها و عکس‌های مرتبط با حادثه ساختمان پلاسکو را کرده بود، انتقاد کردند:

قالیباف، استعفا، استعفا!

از همان ساعت‌های اولیه مدیران شهری و به خصوص محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، مورد انتقاد کاربران قرار گرفتند.

در انتقاد از مدیریت شهری، حمید جعفری، روزنامه‌نگار مقیم تهران در توییتر خود نوشته است: «مسئولیت فاجعه مستقیماً متوجه شهردار تهران است. تنها عزل شهردار می‌تواند جلوی فجایع ناشی از سوءمدیریت قالیباف را بگیرد.»

احمد جلالی فراهانی، روزنامه‌نگار مقیم دانمارک هم که سابقه روزنامه‌نگاری اجتماعی و شهری دارد، در توییتی با اشاره به ضعف مدیریت شهری نوشته است: «دختر سه ساله‌ام با دیدن صحنه‌های غم‌انگیز می‌پرسد این همان مدیریت جهادی بود که وعده می‌دادند؟ از پاسخ در می‌مانم. »

توییت او ساختاری مشابه توییت یک روحانی دارد که در روزهای گذشته به شکل‌های مختلف تکرار شده است.

آزاده دواچی، روزنامه‌نگار هم در فیس‌بوک خود نوشته است: «بی‌مسئولیتی، سوء مدیریت، عدم وجود امکانات، عدم اهمیت به جان انسان‌ها و ...، چیزهایی که این فجایع را امکان‌پذیر می‌کنند. کاش این شهردار و مدیران بی‌مسئولیت که جان انسان‌های از جان گذشته‌ای مثل آتش‌نشان‌ها برای‌شان اهمیتی ندارد حداقل از سمت خود استعفا بدهند. بیچاره آتش‌نشان‌هایی که زیر آوار مانده‌اند . بیچاره مردمی که قربانی این بی‌مسئولیتی‌ها هستند.»

در فیس‌بوک هم بازار انتقادات گرم است. محمد حیدری، روزنامه‌نگار، در پستی نوشته است: «فاجعه فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران، در حالی که آتش‌نشان‌های تهران حتی یک بالگرد برای کنترل حریق نداشته‌اند و با شیوه چهل سال پیش در حال جنگیدن با زبانه‌های آتش بودند، نمایشی از ناکارآمدی حکومت نیز هست.»

او ادامه داده است: «مدیریت شهری تهران نیز در تمامی این سال‌های طولانی همواره سمبلی از این ناکارآمدی بود: چه پیش از کرباسچی که شهر فرتوت شد، چه در زمان او که حتی آسمان شهر نیز فروخته می‌شد، چه در زمان شورای شهر اول که شهرداری به محل کشمکش کوتاه‌قدترین مدعیان تبدیل گردید، چه در زمان محمود احمدی‌نژاد که در نهایت به ظهور معجزه هزاره سوم انجامید و بالاخره چه در این سال‌های "مدیریت جهادی" که شهردار در آرزوی پله بالاتر جانش به لب رسید و شهر را به ویرانه‌ای از تبعیض تبدیل کرد.»
به گفته او، مطابق سنت دیرین تاریخ معاصر ایران، تمامی کشور محروم می‌شوند تا «تهران» به نمایشی از توسعه تبدیل شود، اما حتی همین نمایش نیز فاجعه‌ای تلخ از کار درآمده است: «تصویر تهران، تصویر واقعی ایران است.»

موضوع را سیاسی نکنید!

در مقابل این رویکرد، عده‌ای از کاربران هم نسبت به سیاسی شدن ماجرای فرو ریختن ساختمان پلاسکو هشدار داده‌اند و در مواردی هم نوشته‌اند که دست‌کم در حال حاضر و در لحظه و هنگام وقوع حادثه و بحران، برخورد سیاسی کردن درست نیست.

در یک نمونه از این واکنش‌ها، علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی و مدرس فلسفه، در توییتر خود نوشته است: «سیاسی کردن چنین ابزاری و زودرس -زمانی که تنها می‌توان حس خفگی و فلج احساسی داشت- نمادین‌ترین بیانِ فاجعه فضای عمومی-سیاسی ماست.»

کاربری هم در واکنش به نوشته علیزاده و در ادامه پاسخ‌ها و گفت‌و‌گویی که به دنبال این توییت شده، برای او نوشته است: «ابتدا دچار شک شوید. سپس چند روز پکر باشید. بعد برای بازیابی روحیه دمنوش میل کند. نهایتا از بی‌کفایتی مسئولان عصبانی شوید.»

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار مقیم ترکیه هم نسبت به سیاسی انگاشتن واکنش‌ها به فرو ریختن ساختمان پلاسکو عکس‌العمل نشان داده و خطاب به کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند و اغلب از طرفداران قالیباف هستند، نوشته است: «مرتب میگن درخواست استعفا/برکناری قالیباف کاسبی با ست، وقتی مرتب - و بدرستی- از برکناری/استعفای آخوندی نوشتید، چی؟ جهاد بود مثلاً؟»

او در توییت دیگری هم به این موضوع پرداخته است: «نکته دوستان درباره اینکه وقت حادثه، طرح استعفا، واکنش خوبی نیست درسته ولی اینجا حادثه نیست، تکرار فاجعه و اثبات مدیریت ناکارآمد است.»

در منطقه پرواز ممنوع قرار داشتن محدوه‌ای که ساختمان پلاسکو در آن واقع است از دیگر نکات قابل اعتنا در ماجرای امروز است که احتمالاً بر نحوه امدادرسانی در این حادثه تأثیر داشته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به «نبود بودجه کافی، نبود حتی یک هلیکوپتر مخصوص اطفاء حریق در پایتخت بزرگ جزیره ثبات، نبود نردبانی برای ساختمان‌های بیشتر از ۱۱ طبقه و حتی به اذعان خود آتش‌نشان‌ها نبود نیروی متخصص و آموزش دیده»، به عنوان مسائلی که ریشه در سیاست دارد اشاره کرده‌اند و پرسیده‌اند: «مگر سیاسی‌تر از این هم داریم؟»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    یکی از این دیوهای دوسر امام جمعه یکی از شهرها فکر میکنم در استان کرمان بوده گفته که خراب شدن ساختمان برای این بوده که امریکایی ها اون را ساخته بودند به هیچ چیز امریکا یی نمیشود اعتماد کرد.!! می بینید این خفاشان شب را؟

  • جمارانی

    ظاهراً آقای شهردار در زمان وقوع فاجعه، قم تشریف داشتند، رفته بودند پاچه خواری و پر کردن تنبان گشاد فسیلهای صد سال پیش، از پول خون آتش نشانها و مردم زیر آوار مانده، تا برای سالهای آینده خود نردبان ترقی را مهیا کنند. در چند روز آینده، همون فسیلها در تریبونهای مختلف جار خواهند زد که موی خانمها یا ساپورت پوشی و یا توطئه استکبار باعث این ناکارامدی و فاجعه شده.

  • Iran

    سرنوشت مردو و کشوری که حکومت و شهردار فاسدش بجای نظارت و کنترل دوره ای ساختمانها مشغول دزدی و فساد باشند بدتر از این خواهد شد. این سرنوشت مردم در آینده است پس بجای تماشا و گرفتن سلفی با جانباختگان به حکومت فاسد اعلام کن باید پاسخگو باشد

  • nasheas

    با سلام , بله دیگه جایی که بیت مقام معظم رهبری ( که الهی زودتری گور به گور بشه ) و ساختمان قوه قضاییه و مجلس خبرگان و ..... است جان مردم اصلا ارزشی نداره , به خاطر اینکه این قسمت داخل منطقه پرواز ممنوع قرار دارد تا حتی یک هلیکوپتر آتش نشان جرات نکرده که به این منطقه نزدیک شود , تا حتی اگرتمام مردم تهران هم بمیرند این آقایان آخوندا بی خیال بی خیالند , وای بر این جنایتکاران

  • تهرانی دل شکسته

    یاد شادروان حبیب القانیان گرامی باد. گناه این عزیز وطن پرست آن بود که ثروتش را در کشورش سرمایه گذاری کرد و به همین دلیل به دست خلخالی جانی و آدمکش اعدام گشت.حیف از آن آتش نشان های عزیزی که از دست رفتند.لعنت خدا بر دشمنان ایران و ایرانی که این کشور را اشغال کرده اند و از روزی که آن رهبر منحوس فتنه گر و اجنبی شان با خدعه سر کار آمد از هیچ ظلم و ستمی نسبت به مردم کوتاهی نکرده اند. سرمایه ی کشور را در همه جای دنیا خرج تروریست های مزدورشان میکنند غیر از خود ایران.کاش به جای این جوانان برومند این کفتارهای پوسیده ی غار کهف به جهنم واصل میشدند.

  • هاشمی

    با پوتین جانی روسیه یکی شدن و خانه های آجری و گِلی مردم سوریه را به آتش کشیدن همان و ساختمان بتونی فلزی خودت خاک و خاکستر شدن همان! پس بدی نکنیم تا بد نبینیم!

  • میر ز ا رضا

    حتم بداریم که فردا در نمایش هفتگی جمعه (زیر عنوان نماز جمعه) اعلام خواهند کرد که مقصر اصلی فتنه خارجی است با کمک فتنه داخلی!!! اما حقیقت این است که اینگونه فاجعه های شبیه بیکدیگر با زنده زنده سوزاندن ۴۲۰ نفر در سینما رکس آبادان از چهل سال پیش شروع شد که تا به امروز هم ادامه دارد!!! و کدام دیوار از دیوار فتنه کوتاهتر که جملگی تقصیرات را به گردنش آویخت!!!

  • شهرام از تهران

    در ضمن این اشغالهای اشغالگر در فکر رفع آتش از حرمند و مدفوعین حرم دارند! اما در حالی که از پس یک آتش کوچک که در تهران شایع است که خودشان این کار را کرده اند تا دوستانشان هتل بسازند برنمی آیند بعد با زمین و زمان و جهان اعلام جنگ می کنند. ای مرگ بر شما بیشرفان و قاتلان بر قدرت.

  • شهرام از تهران

    مردمی که به تماشا ایستاده اند به تماشای فروریختن کشورشان نیز خواهند ایستاد و جخ ایستاده اند.

  • استاد شوریده از قم

    ای مردم منتظر چه هستید فریاد بزنید مرگ بر حکومت اسلامی مرگ بر آخوند و روحانی٬ مرگ بر خامنه ای. کدام آتش شما را بیدار خواهد کرد!!! ای ایران بلرزه درآ! ما را ببلع!

  • میر ز ا رضا

    مردمی که مراسم تدفین برای تبهکار معظم یعنی حجت المفسد المفسدین رفسنجانی براه می اندازند حال بایستند به نمایش یک بخشی کوچک از نتایج تبهکاری نظامی از بیخ و بن فاسد و مخرب. هیهات و هیهات از جهالت خانمانسوز.

  • پرنیان

    سلام من همیشه از خود پرسیدم وقتی در یک شهر مجوز بلند مرتبه سازی داده می شود آیا به دنبال ان به فکر به روز کردن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و آموزش های به روز جهت این موارد هستند ؟نه تنها تهران بلکه کل مملکت به این درد دچار گردیده و ضعف وندانم کاری و سو مدیریت کل شهردارهای مملکت هست که تنها به خاطر درآمد شهری اقدام به تراکم فروشی و دادن مجوز بلند مرتبه سازی رو بدون داشتن مدیریت بحران می دهند .این اتفاق به دلیل آتیشی بوده که مهار نشد و منجر به ذوب شدن اسکلت فلزی شده و از حالا به بعد ما بایستی منتظر نتیجه این سو مدیریت هاباشیم ......اگر این ساختمان نوساز هم بود و به هر علتی آتش سوزی می شد و آتش یه موقع خاموش نشود این اتفاق متاسفانه تکرار خواهد شد.