ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اخبار تکمیلی «پلاسکو»؛ احتمال تخریب پاساژ کویتی‌ها

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت که زنده‌ماندن افراد زیر آوار پلاسکو ممکن نیست. بنیاد مستضعفان وعده بازسازی دوساله پلاسکو را داده. کار آواربرداری تا یک هفته به درازا خواهد کشید.

پس از ۸۳ ساعت  هنوز آتش خاموش نشده است. تلاش‌های برای یافتن یک پیکر جدید تشدید شدند. ممکن است نیروهای امدادرسان مجبور به تخریب پاساژ کویتی‌ها شوند.

آتش هنوز زبانه می‌کشد

ساختمان پلاسکو که زمانی بلندترین ساختمان تهران بود، پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ده‌ها تن از جمله دست‌کم ۱۵ آتش‌نشان زیر آوار آن ماندند. تا کنون مرگ سه آتش‌نشان بر اثر این حادثه تأیید شده‌است. آخرین گزارش این حادثه را در اینجا بخوانید.

در ادامه مجموعه‌ای از اخبار تکمیلی کوتاه می‌آید:

  • آتش‌نشان‌ها و امدادرسان‌ها در ضلع غربی پلاسکو جمع شده‌اند. برداشتن آوار از این قسمت با شدت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران خبر داد که میزان زیادی از وسایل آتش‌نشان‌ها در این قسمت کشف شده و امکان کشف اجساد جدید افزایش یافته‌است. خبرگزاری‌های ایران همزمان گزارش کردند که نیروهای امنیتی محل حادثه را از تمام افراد به جز امدادرسان‌ها و نیروهای نظامی خالی کرده‌اند.
ضلع غربی پلاسکو، محل تمرکز فعالیت‌های جستجو
  • تجهیزات آواربرداری و اطفاء حریق در محل فاجعه پلاسکو افزایش یافته‌است. حتی از دیگر شهرها نیز ماشین‌های آتش‌نشانی به کمک آتش‌نشانی تهران آمده‌اند.
اعزام خودروهای آتش‌نشانی از شهرهای دیگر به محل حادثه
  • خبرگزاری فارس بعدازظهر یک‌شنبه سوم بهمن‌ماه گزارش داده است که احتمال ریزش پاساژ کویتی‌ها وجود دارد. پیشتر اخباری مبنی بر احتمال تخریب آن از سوی نیروهای عملیات آواربرداری پلاسکو منتشر شده‌بود.
  • ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت که «قطعاً ۱۵ آتش‌نشان در زیر آوار ساختمان پلاسکو بودند». تا کنون بر اساس آمار رسمی جسد دو آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده‌است. گزارش‌هایی اما از یافتن لباس‌ها و وسایل آتش‌نشان‌ها زیر آوار منتشر شده و جستجو برای اجساد در کنار همان محل‌ها تشدید شده‌است. تصویری نیز از این محل منتشر شده.
محل جستجو برای یافتن جسد احتمالی
  • آتش‌نشان‌ها هنوز در عملیات اطفای حریق و آواربرداری پلاسکو مجروح می‌شوند. همچنین دود زیاد منجر به مسمومیت و احساس خفگی در برخی از آتش‌نشان‌ها شده‌است.
آتش‌نشان‌ها هنوز هم مصدوم می‌شوند
  • برخی از هنرپیشه‌ها و هنرمندان مشهور نیز به محل حادثه رفته‌اند. زیبا بروفه یکی از آنها است.
  • احتمال تخریب پاساژ «کویتی‌ها» در مجاورت پلاسکو وجود دارد.
پاساژ کویتی‌ها
  • عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از تشکیل پرونده قضائی در رابطه با فاجعه پلاسکو خبر داد. او گفت که هیئت مدیره ساختمان باید پاسخگوی این حادثه باشند.
  • ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت که «باید حقیقت را به مردم گفت: شناسایی فرد زنده از زیر آوار ساختمان پلاسکو ممکن نیست.»
  • ۱۰۰ نیروی سپاه از قرارگاه «خاتم‌ الانبیاء» در کار آواربرداری پلاسکو حاضر هستند. معاون هماهنگ‌کننده این قرارگاه گفته است که کار آواربرداری تا یک هفته به طول خواهد انجامید.
  • رئیس بنیاد مستضعفان وعده داد که با رعایت تمام اصول ایمنی پلاسکو را طی دو سال بازسازی خواهند کرد و بر اساس شرایط خاص، آن را به «افراد دارای سرقفلی» واگذار می‌کنند.
  • با گذشت ۵۴ ساعت از آغاز آتش‌سوزی، هنوز شعله‌ها از آوار پلاسکو زبانه می‌کشند. تخلیه مغازه‌های ضلع شرقی پلاسکو آغاز شده است. مسئولان از جمع‌آوری صدها تن آوار خبر داده‌اند.
  • روزنامه شهروند شنبه دوم دی‌ماه در گزارشی به توصیف وضعیت کمک‌رسانی و اطفاء حریق در پلاسکو پرداخته‌است. گزارشگر این روزنامه می‌نویسد که برخی از خانواده‌ها به همراه فرزندان خردسال خود از نقاط مختلف تهران برای تماشا می‌آیند و از سربازان می‌خواهند تا به آنها اجازه دهند تا برای «تماشا» وارد محوطه حصارکشی‌شده شوند.
  • تا کنون جسد دو آتش‌نشان از زیر آوار بیرون آمده. بامداد امروز زنده‌بودن دست‌کم چهار تن زیر آوار توسط دستگاه‌های زنده‌یاب تشخیص داده‌شد. از صبح امروز دو کپسول هوای آتش‌نشان‌ها پیدا شده اما جسدی در کنار آنها یافت نشده‌است. آتش‌نشان‌ها ماشین‌های مکانیکی آواربرداری را متوقف کرده‌اند و حول آن محل را با دست می‌کنند. در عکس، بوسه یک آتش‌نشان بر کپسول هوای همکارش دیده می‌شود.
بوسه آتش‌نشان بر کپسول هوای یک همکار زیر آوارمانده
  • از روز حادثه تا کنون بیش از دو هزار و ۸۰۰ تن برای اهدای خون جهت کمک به مصدومان فاجعه پلاسکو به مراکز مربوطه در تهران مراجعه کرده‌اند. همچنین مردم با گذاشتن دسته‌گل در برابر برخی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، یاد آتش‌نشان‌های کشته‌شده را گرامی داشتند.
ادای احترام مردم در برابر ایستگاه آتش‌نشانی در بلوار کشاورز تهران
  • خبرگزاری فارس از حضور «سردار نجات»، قائم مقام سازمان اطلاعات سپاه در محل حادثه خبر داده‌است.
قائم مقام سازمان اطلاعات سپاه در محل حادثه
  • آتش‌نشان‌های ترکیه برای ادای احترام به آتش‌نشان‌های ایرانی کشته‌شده در حادثه پلاسکو نماز میت به جای آوردند.
  • رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت که از ۶۰۰ واحد مجتمع پلاسکو، تنها ۱۶۰ واحد بیمه بوده‌اند. بقیه واحدها از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند. پیش از این صاحبان ساختمان گفته‌بودند که تمام واحدهای پلاسکو تحت پوشش بیمه قرار داشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    مال قصبی بوده.و باید بنیاد مستضعفان و شهرداری پاسخگو باشن. کسبه هم فقط به فکر پول جمع کردن بودن و به فکر ایمنی نبودن به هر حال کسی خبر نداره فردا چی میشه

  • کامیار

    ساختمونی که صاحبشو اعدام کردند و مالشو بالا کشیدند همین میشه دیگه

  • hasani

    صاحب ساختمان پلاسكو ( يعني مالك آن كه اجاره از مغازه دارها مي گرفته و مسؤل حفظ و نگهداري ساختمونه ) بنياد مستضعفانه.

  • Omid

    مدیریت افتضاح آقای قالیباف دیگه همین ه