ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تهران بیش از ۱۰۰ پلاسکوی دیگر دارد»

۷۴ ساعت از آغاز آتش‌سوزی در «پلاسکو» می‌گذرد. هنوز خبری از بیرون‌کشیده‌شدن اجساد جدید مخابره نشده‌. خسارت مالی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و نیمی از کار آواربرداری تمام شده.

هنوز خبری از کشف مفقودان نیست و آمار رسمی کشته‌شدگان همان سه‌ تن است. شهردار تهران گفته که بیش از ۱۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد که در معرض تهدید هستند. هلال احمر نیز از کذب‌ بودن سیگنال‌های ثبت‌شده از افراد زنده زیر آوار خبر داد. تسهیلاتی نیز برای کاستن از خسارت‌های مادی در نظر گرفته‌شده. بیش از دو هزار خانوار به علت نابودی پلاسکو منبع معاش خود را از دست داده‌اند و خسارت مالی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

ورود تجهیزات فوق سنگین قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه

۷۴ ساعت از آغاز آتش‌سوزی در ساختمان «پلاسکو» و سقوط آن می‌گذرد. هنوز خبری از بیرون‌ کشیده‌شدن اجساد جدید یا زیر آوار ماندگان مخابره نشده‌ است. خبرنگاران تنها از کشف بخشی از لباس یک آتش‌نشان دیگر می‌گویند.

ستونی از دود سفید که از همان ابتدای کار آواربرداری به آسمان می‌رفت، هنوز هم از زیر آوارها بیرون می‌زند. شدت آتش اگرچه نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته‌ است، اما هنوز شعله‌ها زبانه می‌کشند. مسئولان از اتمام ۵۰ درصد کار آواربرداری خبر داده‌اند. برخی دیگر نیز از امکان تخریب پاساژ «کویتی‌ها» برای تسهیل امدادرسانی و آواربرداری پلاسکو می‌گویند.

در همین حال، قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه تجهیزات «فوق سنگین» خود را برای تسریع در کار آواربرداری به محل فاجعه پلاسکو آورده است.

کمبود امکانات، مشکل اصلی امدادرسانی

حسین کتابدار، مسئول عملیات سازمان هلال احمر در حادثه پلاسکو، یک‌شنبه سوم بهمن‌ ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دشواری‌های این عملیات پرداخت و تأکید کرد که کسی زنده زیر آوار وجود ندارد. او گفت که حجم بالای آتش باعث محدود شدن مانور هلال احمر در عملیات نجات و آواربرداری شده‌ است. کتابدار همچنین توضیح داد که حجم بالای دود و مسمومیت هوا استفاده از سگ‌های زنده‌یاب را نیز ناممکن کرده‌ است.

کتابدار گفته است که حادثه پلاسکو کمبودهای سازمان‌های امدادی ایران را برای مواجهه با این حوادث نشان داده و حالا باید نسبت به رفع آنها اقدام کرد. او هشدار داده است که به گفته شهردار تهران در جلسه ستاد مدیریت بحران، ۱۰۰ ساختمان دیگر همچون پلاسکو در تهران وجود دارد.

شهرداری تهران اما در مجموعه توئیت‌هایی که از روز حادثه منتشر کرده، گفته است که امکانات و تجهیزات این نهاد برای مواجهه با حوادثی از این دست کافی‌ست. پیش از این آتش‌نشانی نیز نسبت به کمبود امکانات و قدیمی‌ بودن تجهیزات در دسترس خود انتقاد کرده‌ بود.

مسئول عملیات هلال احمر نیز گفت که بودجه سال گذشته و امسال جمعیت هلال احمر یک‌هزار و صد میلیارد تومان بوده که تنها صد میلیارد تومان آن تا‌کنون اختصاص یافته است. او کمبود اعتبارها و عدم تحقق وعده‌ها را از دلایل ناتوانی هلال احمر و آتش‌نشانی در برخورد موثرتر با حوادثی از این دست دانست.

کسی زیر آوار زنده نیست

مسئول عملیات سازمان هلال احمر در حادثه پلاسکو گفت که سیگنال ثبت‌ شده از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب کذب بوده‌ است.

بامداد روز گذشته به دنبال متوقف شدن دستگاه‌های آواربرداری به منظور استفاده از دستگاه‌های زنده‌یاب، خبرهایی درباره زنده‌ بودن دست‌کم چهار تن زیر آوار منتشر شده بود و خبرنگاران شادی ناشی از این اتفاق را در میان آتش‌نشانان توصیف کردند. گفته شد که این سیگنال‌ها پس از آن ثبت شده است که خبر شنیده‌ شدن صدای عده‌ای از زیر آوار به گوش رسیده.

تعداد مجروحان حادثه پلاسکو به بیش از ۱۵۰ تن رسیده‌ است. از این میان، ۱۱۵ نفر به صورت سرپایی و از سوی امدادگران اورژانس تهران در محل مداوا شدند و ۴۰ مجروح دیگر نیز برای مداوا به مراکز درمانی انتقال پیدا کرده‌اند.

به دلیل ادامه‌ یافتن عملیات اطفاء حریق و آواربرداری، هنوز هم کارکنان آتش‌نشانی و دیگر امدادرسان‌ها دچار مصدومیت می‌شوند. مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفته‌ است که به همین دلیل، تکنیسین‌های اورژانس و تجهیزات ضروری پزشکی همراه با تیم‌های سلامت روان این مرکز به‌صورت دائمی و ۲۴ ساعته در محل حادثه پلاسکو حضور دارند.

تلاش‌ها برای کمک به کسبه خسارت‌دیده پلاسکو

ابراهیم درستی، نایب‌ رئیس اتاق اصناف ایران، یک‌شنبه سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خبر داد که کسبه پلاسکو به پاساژی در جمهوری منتقل خواهند شد. درستی گفت که ۴۰۰ واحد تجاری پلاسکو واحدهای تجاری جایگزینی در یک مجتمع تجاری دیگر در خیابان جمهوری خواهند داشت.

یک ایستگاه آتش‌نشانی در تهران

درستی همچنین وعده داد که با رایزنی‌های اتاق اصناف و صاحبان پاساژ جدید، آنها موافقت کرده‌اند تا در سال‌های نخست به کسبه سابق پلاسکو در هزینه‌ها تخفیف بدهند.

او گفت که نخستین تخمین‌ها از خسارت مالی وارد شده بر اثر فاجعه پلاسکو چیزی در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۶۰ واحد صنفی در ساختمان پلاسکو فعال بودند و هر یک از این واحدهای صنفی، مخارج و معاش سه تا چهار خانواده را تأمین می‌کرده‌اند. به همین اعتبار، حالا بیش از دو هزار خانوار تهرانی منبع درآمد خود را از دست داده‌اند و مقام‌های مسئول در تلاش هستند تا از این وجه خسارت مالی پلاسکو بکاهند.

کوروش پروزیان، رئیس کانون بانک‌ها نیز در گفت‌و‌گویی با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران از ارائه تسهیلات سه میلیارد دلاری به کسبه پلاسکو خبر داد. به گفته او، این تسهیلات با سودی ۱۸ درصدی برای بازپرداخت در ۳۶ ماه به آنها ارائه می‌شود.

آتش‌نشانی‌های سیاه‌پوش

روزنامه اعتماد در گزارش یک‌شنبه، سوم بهمن‌ماه خود توصیف کرده‌ که «تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران سیاهپوش هستند.»

بنابر این گزارش، «بسیاری از ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای همکاران مفقود خود حجله روشن کرده‌اند، عکس آنها را آویزان کرده‌اند و حلوا و خرما در ایستگاه‌ها پخش می‌کنند.»

این روزنامه همچنین از مراجعه دائم مردم تهران به ایستگاه‌ها برای ادای تسلیت و احترام خبر می‌دهد.

از زمان وقوع فاجعه پلاسکو تا کنون مردم بسیاری با بردن گل و افروختن شمع، ایستگاه‌های آتش‌نشانی را به مکانی برای بزرگداشت آتش‌نشان‌های کشته‌شده تبدیل کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خان

    کاش بجای مردم، خامنه ای منحوث زیر آوار مرده بود که وجودث باعث خونریزی و مایه شرمساری ایرانیان است