ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدای زندگان از زیر آوار در حال سوختن پلاسکو

آتش پلاسکو همچنان زبانه می‌کشد. دستگاه‌های زنده‌یاب از زنده بودن دست‌کم چهار تن خبر می‌دهند اما سخنگوی آتش‌نشانی زنده‌ماندن بازمانده‌ها را «محال» می‌داند.

افراد حاضر در پلاسکو از شنیدن صدای احتمالی زندگان خبر می‌دهند و گفته می‌شود دستگاه‌های زنده‌یاب آتش‌نشانی چهار تن را زنده زیر آوار تشخیص داده‌اند. در همین حال، آتش کماکان زبانه می‌کشد.

سگ‌های زنده‌یاب آتش‌نشانی

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نیروهای آتش‌نشانی شنبه، دوم دی‌ماه حوالی ساعت چهار بامداد به وقت تهران توانستند چهار تن بازمانده زنده زیر آوار را تشخیص دهند. با این حال آتش همچنان از زیر آوار ساختمان پلاسکو شعله می‌زند.

ساختمان پلاسکو صبح ۳۰ دی‌ماه بر اثر آتش‌سوزی فروریخت. آمارهای بسیار متفاوت، تعداد افراد حاضر در آن در لحظه ریزش را بین ۲۰ تا ۳۰۰ تن تخمین می‌زنند. نیروهای امداد تا کنون اجساد دو آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده‌اند و یک آتش‌نشان دیگر بر اثر جراحت‌های واردشده در بیمارستان جان داده‌است. مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی با عنوان «شهید» از این آتش‌نشان‌ها یاد می‌کنند.

آتشی که خاموش نمی‌شود

درحالی‌که نیروهای امدادرسان و آتش‌نشان در ساعت‌های پایانی شب در حال برداشتن آوارها بودند، آتش برای چندمین بار در خرابه‌های ساختمان پلاسکو شعله دواند. در حالی‌که آتش‌های مختلف در محوطه پارکینگ و دیگر قسمت‌ها چندین بار اطفا شد، اما ساعتی بعد خبر زبانه‌کشیدن مجدد آتش مخابره می‌شد. سعید شریف‌زاده، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران وجود انبوهی پارچه در طبقات مختلف را علت ادامه‌یافتن آتش دانسته‌است.

در حالی‌که از بامداد شنبه باران شروع به باریدن کرده‌است، آتش در پلاسکو هنوز زبانه می‌کشد. در بامداد شنبه ساختمان مجاور پلاسکو تخریب شد تا کار امدادرسانی آسان‌تر شود. خبرگزاری فارس گزارش داده که آتش‌نشان‌ها صبح شنبه به «آتش نهفته» بالاخره دسترسی یافته‌اند و در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.

حرارت بالای آوار باعث شده‌است تا ساختمان‌های مجاور پلاسکو چندین‌بار دچار آتش‌سوزی‌های محدود شوند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، ساختمان شمال شرقی پلاسکو تخلیه خواهد شد تا از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شود.

زندگان زیر آوار

ساعت سه بامداد (به وقت محلی) تمام وسایل جمع‌آوری آوار و نیز عملیات امدادرسانی متوقف شد تا دستگاه‌های زنده‌یاب به جستجوی بازماندگان احتمالی زیر آوار بپردازند. پیش از آن خبر شنیده‌شدن صدای چندین‌تن از زیر آوار منتشر شده‌بود. دستگاه‌های زنده‌یاب پس از حدود یک‌ساعت زنده‌بودن دست‌کم چهارتن را تأیید کردند.

با این حال، مسئولان اعلام کردند که احتمال زنده‌ بیرون‌کشیدن محبوسان بسیار اندک است. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی گفت که زنده‌ماندن همکارانش «محال است» و اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران نیز تصریح کرد که «بعید است کسی زنده از زیر آوار خارج شود.»

ادامه همدردی‌ها

مردم تهران جمعه‌شب برای ادای احترام به آتش‌نشان‌های کشته‌شده در پلاسکو در ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران جمع شدند و شمع روشن کردند. ارکستر ملی ایران نیز برای احترام به کشته‌شدگان فاجعه پلاسکو ترانه «آوار» را که شعر آن سروده اخوان ثالث است، در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.

شمع‌ روشن‌کردن مردم در بزرگداشت آتش‌نشان‌های کشته‌شده

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شنبه در بیانیه‌ای نسبت به این حادثه ابراز تأسف کرد و نوشت که «شهادت مظلومانه و جانگداز» آتش‌نشان‌ها «غمی بزرگ بر دل‌های تمامی ما نهاد».

سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز به احترام کشته‌شدگان حادثه پلاسکو پرچم‌های خود را به حال نیمه‌افراشته درآوردند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    عامل اصلی: سلفی بگیران ؟! واقعا که! آسمان‌خراش تمام فولادی حتی نمای بیرونی آن کلاف‌کشی و با فولاد بسته شده بود که با این شیوه ساخت استوار، عمر مفید آن را ۲۰۰ سال تخمین می زدند. این ساختمان در مصادره بنیاد مستضعفان بود. این بنیاد که تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار دارد و بارها متهم به فساد اقتصادی گسترده شده است. کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی از آنجا که این بنا جزو نخستین پاساژهای بلندمرتبه تهران به شمار می‌آمد برای ثبت ملی آن تلاش کرده بودند اما هر بار این تلاش‌ها با شکست روبرو شد و حتی تعمیراتی که قرار بود برای بهبود وضعیت این ساختمان انجام شود از سوی مسوولان شهرداری صورت نگرفت. هشداری برای بازار تهران در همین رابطه رییس اتاق اصناف ایران احیای پلاسکو را منوط به تصمیم بنیاد مستضعفان یعنی مالک ساختمان دانست و هشدار داد: خطر مشابه ساختمان پلاسکو در کمین بازار بزرگ تهران است فاضلی درباره دلایل بیمه نبودن واحدهای ساختمان پلاسکو گفت: بیشتر این واحد‌ها شرایط بیمه شدن را نداشته‌اند!!

  • صمد

    خدای نکرده نکنه مردم ایران یه وقت سوال کنن این ساختمان در تملک کی بوده و کی باید جوابگو باشه. همه حواسها به تعزیه گردانی برای آتشنشانها متمرکز باشه خیلی خوبه. اینجوری فسادهای بر ملا شده، گند سوریه، گند برجام، گند سعید طوسی، موضوع قوه قضاییه، بن بست سیاسی بعد از هلاکت رفسنجانی و ... فراموش میشه و همه هفته دیگه با یه قصه دیگه سرگرم میشن و آقا روباهه به ریش همگان خواهد خندید.

  • فرید

    کجاست اونی که میگفت اگر هر مسلمان یک سطل آب بر روی اسراییل بریزد این کشور محو خواهد شد تا ببینه که ۲ روزه نمیتونن یه آتیش رو خاموش کنن. تازه یکی دیگه هم میگفت آب رو بریز اونجایی که میسوزه!