ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه «پلاسکو»: پیکر یک آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شد

در پایان دومین روز پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران، علاوه بر آتش‌نشانی که در بیمارستان جان باخت، پیکر یک آتش‌نشان دیگر هم پیدا شد. هیأت دولت شنبه را عزای عمومی اعلام کرده است.

در پایان دومین روز پس از فرو ریختن ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو در تهران، پیکر یک آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

دومین شب حادثه پلاسکو

در ساعت‌های پایانی جمعه شب، اول بهمن، آوار برداری همچنان به کندی پیش می‌رود. اعلام شده که مرحله اصلی این عملیات ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و برای پاکسازی آثار حادثه به حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان نیاز است.

همزمان یکی از ساختمان‌های مجاور پلاسکو هم برای ایجاد امکان آوار‌ برداری سریع‌تر تخریب شد. وجود آتش همچنان در محل آوارها و حتی از ساختمان مجاور گزارش می‌شود.

هیأت دولت شنبه، دوم بهمن را عزای عمومی اعلام کرده و دو مدرسه در نزدیکی این ساختمان تعطیل شده‌اند.

آمار مبهم مصدومان و کشته‌شدگان

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر تلویزیون ایران با رد خبر پیدا شدن جسد چهار آتش‌نشان که از قول او در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، گفت: «تنها پیکر یک نفر از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شده است.»

پیش‌تر سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفته بود که حرارت در زیر آوار بسیار بالاست و همین وضعیت امیدها را برای زنده یافتن نیروهای آتش‌نشان گرفتار در میان آوار از بین برده است. با این حال محلی را که احتمال می‌رود محل پیدا شدن اجساد قربانیان باشد، با برزنت پوشانده‌اند.

محوطه‌ای که با برزنت آبی پوشانده‌ شده است

سخنگوی اورژانس تهران هم گفته تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به ۱۱۴ نفر رسیده و سه امدادگری که به تازگی به تعداد مصدومان حادثه افزوده شده‌ بودند به صورت سرپایی درمان شدند.

با آتش‌نشانی که صبح امروز به علت جراحات ناشی از‌ آتش‌سوزی در بیمارستان جان باخت، شمار جان‌باختگان حادثه پلاسکو تا زمان انتشار این خبر به دو نفر رسیده است.

رد کردن کمک کشورهای خارجی

امیر‌محسن رضایی، رییس جمعیت هلال احمر گفته است که چند کشور دنیا از جمله برای کمک‌رسانی در پیدا کردن مفقودان و کمک‌های دارویی اعلام آمادگی کرده‌اند.

رییس جمعیت هلال احمر:

البته به دلیل توانایی ایران در پاسخگویی به چنین حوادثی و نداشتن مشکل در حوزه دارو، ما از این کشورها تشکر کردیم و واقعاً نیازی به کمک آنها نداریم، زیرا امکانات کشور درباره این حادثه پاسخگو‌ست.

پیگیری‌های حقوقی و قانونی

در حالی که در شبکه‌های اجتماعی انتقادات گسترده‌ای به عملکرد مدیریت شهری تهران در جریان است، مقامات رسمی بدون اشاره به مسئولیت مدیران شهری به دنبال پاسخگو کردن مدیران ساختمان پلاسکو هستند.

دادستان تهران از تشکیل پرونده حادثه ساختمان پلاسکو  خبر داده و گفته است: «گزارش مقدماتی معاون دادستانی تهیه شده. همچنین مدیران این ساختمان شناسایی شده‌اند و قطعاً باید درخصوص موارد ایمنی‌ که رعایت نشده است، پاسخگو باشند.»

علی فاضلی، رییس اتاق اصناف کشور هم گفته که قوه قضاییه حتماً هیأت امنای ساختمان پلاسکو را احضار خواهد کرد. او همچنین گفته که کسبه حاضر در پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستأجر داده شود بلکه باید مستقیماً به مالک اعلام شود. به این ترتیب هیأت امنای ساختمان نمی‌توانستند در این زمینه مداخله‌ای داشته باشند.

امروز خبرهایی از اختصاص مشاوره‌های روانی به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های آنها هم منتشر شد. تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی نیز از تشکیل کمیته‌ای در این سازمان برای پرداخت مستمری و بیمه بیکاری آسیب‌دیدگان ساختمان پلاسکو  خبر داد.

او گفته است: «با این اتفاق ۵۸۰ کارگاه تخریب و بیش از چهار هزار کارگر و تعدادی از آتش‌نشانان که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند آسیب دیده‌اند که مسئولیت پرداخت مستمری و هزینه درمان و بیمه بیکاری‌شان بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    چرا در طول این مدت هیچ صحبتی از مالک ساختمان پلاسکو یعنی بنیاد مستضعفان نیست ؟ درست است که بنیاد به اخطارهای شهرداری تهران ترتیب اثر نداده و شهرداری هم پیگیری نکرده ولی بالاخره یک صحبتی ، مصاحبه ای ، خبری ....

  • nader

    ...... تو گریه کرده‌ای برای پلاسکو من گریه کرده‌ام برای رودخانة کارون او گریه کرده است برای دشتهای وطن که تشنه، خشکیدند، ما گریه کرده‌ایم برای گورخوابها آنها گریسته‌اند، برای کودکان خیابانی من غصه خورده‌ام برای سفرة بی‌نان ملتم ما جملگی گریسته‌ایم برای هر چه در این چل سال وای... در این چل سال... .. وای... درین چل سال... تخریب شد. گسست، فروریخت اما نه! هیچ چشمی به اشک نخواهد نشست وقت سقوط این عمارت نکبت این نهایت ظلمت این خباثت بی‌حد این برج بی‌مثال شقاوت این هیکل بناشده بر غارت فرسوده بافت این حکومت منفور درست مثل پلاسکو از فرق تا به پایه ناگاه ناگاه در میان شادی ملت نه! در میان شادی ملتها در پیش چشمهای شاد خدا درست مثل پلاسکو سقوط خواهد کرد و قلب من نگاه کن! برای آن دقیقه، همین امروز از شادمانی‌اش دارد چه تند می‌تپد. م. شوق