ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین وضعیت پرونده‌های فساد مالی ایران

اژه‌ای گفت تخلفاتی به سنگینی تخلفات پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان ندیده. پرونده فساد مالی «ریخته‌گران» نیز با ۴۵ متهم به دادگاه ارسال شده‌است. چهار قاضی هم بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری به شرح آخرین وضعیت پرونده‌های فساد مالی ایران پرداخت.

سخنگوی قوه قضائیه در کنفرانس مطبوعاتی

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه اعلام کرد که پرونده فساد مالی «ریخته‌گران»، سرمایه‌دار اصفهانی با ۴۵ متهم و ۱۶۰ ضمایم آن به دادگاه ارسال شده‌است. این پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بررسی خواهد شد.

بهروز ریخته‌گران اصفهانی اصلی‌ترین سهامدار بانک سرمایه است و هزار میلیارد تومان به این بانک بدهکار است.

پرونده ریخته‌گران

موضوع  بازداشت ریخته‌گر اصفهانی نخستین بار آذر ۹۲ رسانه‌ای شد. به گفته رسانه‌های ایرانی، این سرمایه‌دار و برادر او در اصفهان شرکت پتروشیمی ماهان و باشگاه فوتبال پتروشیمی را در دست داشتند.

ریخته‌گران همچنین در دهه ۸۰ و به‌واسطه نزدیکی با مسئولان وقت توانست شرکت بیستون کرمانشاه را نیز خریداری کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بخش زیادی از این سرمایه‌ها به خارج از ایران منتقل شده‌بودند و نیروهای امنیتی ایران برادران ریخته‌گران را از یک کشور عربی حوزه خلیج فارس بازگردانده‌اند.

مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش و پروش گفته است که یک‌هشتم اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به ریخته‌گران مربوط می‌شود، اما تا به حال در خبرهایی که در باره اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شده، نامی از او به میان نیامده است.

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

محسنی اژه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که تا کنون تخلفانی به سنگینی تخلفات پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان ندیده‌است.

او گفت که تخلفات در این پرونده همزمان با پیشرفت تحقیقات گسترده‌تر می‌شوند و تا کنون «چندهزار میلیارد تومان بر خلاف عرف مسائل بانکداری و تجاری» در اختیار چندتن معدود قرار گرفته‌است.

شهریورماه سال جاری حسین مقصودی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی فاش کرد که هشت هزار میلیارد تومان اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده و شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل آن همراه با فرزندش دستگیر شده‌اند.

پرداخت وام‌های بدون وثیقه و فیش‌های حقوقی و پاداش‌های میلیونی از جمله تخلفات در این صندوق بوده‌اند.

ریخته‌گران اصفهانی همچنین شریک اقتصادی مرتضی طلایی نائب رئیس فعلی شورای شهر تهران بوده است. شورای شهر و شهرداری تهران نیز نامشان در پرونده‌های فساد به چشم می‌خورد.

پرونده فیش‌های حقوقی و واگذاری اموال شهرداری تهران به نزدیکان شهردار و برخی از اعضای شورای شهر همچنان محل کشمکش حامیان دولت و حامیان قالیباف، شهردار تهران است.

فساد در شهرداری زمانی رسانه‌ای شد که سایت «معماری‌نیوز» با افشای اسنادی نشان داد چگونه یک میلیون و یکصد متر مربع از املاک شهرداری تهران به شکل غیرقانونی و با تخفیف‌های ویژه به برخی از افراد نزدیک به شورای شهر تهران و خود اعضا واگذار شده‌ است.

محسنی اژه‌ای در این باره خبری نداد.

پرونده بانک ملت

محسنی اژه‌ای همچنین خبر داد که تحقیقات مقدماتی در پرونده اختلاس «بانک ملت» رو به اتمام است و کیفرخواست آن به زودی صادر می‌شود. به گفته او، چهارتن از جمله مدیر عامل سابق بانک ملت در رابطه با این پرونده در بازداشت به سر می‌برند.

امسال مسئولان دولتی افشاء کردند که تنها در دو بانک ملی و ملت در سال ۱۳۹۴، یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختلاس انجام شده‌است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران هم اعلام کرده‌بود که متهمان این پرونده از ایران خارج شده‌اند و تنها ۴۴۰ میلیارد تومان از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ایران بازگشته است.

بازداشت چهار قاضی متخلف

محسنی اژه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی خود از بازداشت چهارقاضی و سه وکیل دادگستری متخلف خبر داد و به قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های فساد مالی هشدار داد که تخلف آنها قابل چشم‌پوشی نخواهد بود.

او همچنین از بازداشت چند کارمند متخلف قوه قضائیه نیز خبر داد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    زندان .