ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد نایب رئیس فراکسیون زنان از فقدان عدالت جنسیتی

طیبه سیاوشی گفت که زنان حدود ۶۰ درصد داوطلبان آموزش عالی ایران و بیش از نیمی از پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، اما امکان مشارکت سیاسی به همین نسبت را ندارند.

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از عدم امکان مشارکت سیاسی زنان به نسبت سهم آنها در آموزش عالی انتقاد کرد.

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی یکشنبه سوم بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که سیاست‌گذاری‌ها باید عدالت جنسیتی را برای استفاده از توانمندی‌های زنان در نظر داشته باشند.

او که یکی از نمایندگان اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید است، به انتقاد از عدم امکان مشارکت سیاسی زنان و قرارنداشتن آنها در پست‌های مدیریتی پرداخت.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در دوره بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، نرخ مشارکت زنان از ۴ .۱۶ درصد در سال ۱۳۸۵، به. ۶ .۱۲ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

سیاوشی گفت که زنان حدود ۶۰ درصد داوطلبان آموزش عالی ایران و بیش از نیمی از پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، اما امکان مشارکت سیاسی به همین نسبت را ندارند.

او تصویب ماده ۱۱۶ در زمینه عدالت جنسیتی را نه در راستای «تبعیض مثبت برای زنان» بلکه برای جلوگیری از اعمال «تبعیض منفی» علیه آنان دانست.

ماده ۱۱۶ لایحه برنامه ششم توسعه ۲۰ دی‌ماه سال جاری به تصویب رسید. بر اساس این ماده، دستگاه‌های اجرائی موظف هستند تا نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی «بر مبنای اصول اسلامی» و بر اساس «شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانوده» اقدام کنند.

با این حال، نایب‌رئیس فراکسیون زنان و عضو فراکسیون نزدیک به دولت تأکید کرد که مجلس به دنبال «برابری زنان» نیست، بلکه صرفاً خواهان «شایسته‌سالاری» است.

نرخ بیکاری در میان مردان ۷. ۸ درصد و در میان زنان ۳ .۲۰ درصد محاسبه شده است. این در حالی است که بر اساس مواد ۲ و ۳ کنوانسیون ۱۱۱ سازمان بین‌المللی کار باید برابری در فرصت‌ها و روش‎‌ها برای از بین بردن تبعیض‌های جنسیتی برقرار شود و ایران هم به این کنوانسیون پیوسته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.