ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه فرانسه و میوه برجام

ایرج ادیب زاده – ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفرش به تهران گفته: برجام میوه داد. گفت‌وگو در این باره با جمشید اسدی و مهران مصطفوی.

دوشنبه ۱۱ بهمن / ۳۰ ژانویه − ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، همراه با یک هیئت ۶۰ نفره اقتصادی برای دیداری دو روزه وارد تهران شد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه
ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه

رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است: « ژان مارک آیروقصد دارد در این سفر اهمیت پشتیبانی همه طرف ها از توافق هسته ای و نیز پایبندی به تعهدهای آن را یاد آور شود.»

ژان مارک آیرو، در آستانه سفرش به تهران، مقاله‌ای برای روزنامه دولتی "ایران" نوشته که با عنوان «برجام میوه داد» خبر ساز شده است. در این مقاله آمده است:

«می خواهم در آغاز نخستین سفر رسمی ام به ایران، به دلالت تاریخی توافق ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ (برجام) و دورنماهای نویدبخش آن بپردازم. فرانسه به تحقق توافق کمک بسیار کرد زیرا همیشه بر این اعتقاد بوده که مسأله برنامه هسته ای ایران باید با ذهنیت گفت وگو و از طریق مذاکره حل شود.» وزیر خارجه فرانسه در ادامه نوشته است: « از دیدگاه ما، توافق باید گشایش فصلی جدید در روابط میان ایران و جامعه جهانی باشد. توافق، فرصتی است تا روابط مان را در همه عرصه ها عادی سازی کنیم: سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و انسانی. معنای سفر ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ پرزیدنت روحانی به پاریس نیز چنین بود.»

ژان مارک آیرو در ادامه، برجام و گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران از جمله با فرانسه را در پیوند با هم قرار داده و نوشته است:
«توافق از هم اکنون میوه داده است. همچنان که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده، ایران در مسیر احترام به تعهدات خود است. اروپا و ایالات متحده نیز تحریم های اقتصادی و مالی ناشی از عدم رعایت تعهدات ایران را لغو کرده اند. پیامدهای مثبت فوری بوده، اقتصاد ایران راه رشد مستمر را از سر گرفته است. در مدت ۱۲ ماه، صادرات نفت دو برابر شده و به میزان پیش از تحریم ها بازگشته است. شرکت های بزرگ فرانسوی توافق های تجاری و سرمایه گذاری با ایران منعقد کرده اند که هم در ایران و هم در فرانسه اشتغالزا است. خودروسازان فرانسوی و شرکای ایرانی شان هزاران خودرو می سازند و نخستین هواپیما از ۱۰۰ هواپیمای ایرباس در ماه ژانویه تحویل ایران شده است.»

گفت‌وگو با جمشید اسدی و مهران مصطفوی

همین مقاله ژان مارک آیرو طرح این پرسش را برمی‌انگیزد که نگاه فرانسه یا دیگر طرف‌‌های برجام به این قرارداد از چه موضعی است: رفع تنش یا صرفا منافع اقتصادی‌ای که دنبال می‌کنند و اگر منطق منفعت اقتصادی اقتضا کند آیا ممکن است رویه‌ دیگری پیش گیرند.

در این رابطه و کلاً در مورد موضع اروپا در قبال برجام، با دو کارشناس در پاریس جمشید اسدی، اقتصاددان،  و مهران مصطفوی، پی‌‌گیرنده مسائل هسته‌ای و تحلیل‌گر سیاسی، گفت‌وگو کرده‌ایم. از آنان از جمله پرسیده‌ایم:

  • آیا اروپا می‌تواند پشتوانه قابل اتکایی برای برجام باشد، در شرایطی که هم در آمریکا و هم در خود ایران برجام زیر ضرب است؟
  • آیا آمریکا می‌تواند سیاست اروپا را به شکل رادیکالی تغییر دهد و تابع خود کند؟
  • آیا اروپا دفاع از برجام را تابع منفعت اقتصادی از رابطه با ایران می‌کند؟

بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    یعنی اگر این قضیه به خوبی اجرا نشود عروسی تندروها در ایران و دیگر کشورهاست که من که گفتم خوشبین به این قضیه نیستم. تو رو خدا اروپایی ها شما دیگه مثل دولت آمریکا دشمن شادمون نکنید و بزارید اعتدال به نتیجه برسد