ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده سخنگوی دولت به کارگران هپکو: کارخانه تا پایان سال به چرخه تولید بازمی‌گردد

استاندار استان مرکزی به کارگران وعده داده بود کارخانه به مالک دیگری واگذار و مطالبات کارگران پرداخت شود. امروز نوبخت گفت تا پایان سال بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شود.

همزمان با سفر محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور در دوشنبه ۱۱ بهمن به شهر اراک و حضور او در استانداری، کارگران هپکو که از ۱۸ دی در اعتصاب بسر می‌برند مقابل استانداری اراک تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

تجمع دوشنبه ۱۱ بهمن کارگران هپکو مقابل استانداری اراک

سخنگوی دولت وعده داد تولید در کارخانه هپکو تا پایان امسال راه‌انداری و بخشی از مطالبات کارگران نیز پرداخت شود.

خبرگزاری "اراک امروز" که تجمع امروز کارگران هپکو مقابل استانداری را گزارش کرده زیر عنوان "استقبال اعتراضی کارگران هپکو از سخنگوی دولت" نوشته است که معاون روحانی قرار بود در این سفر از دو واحد صنعتی اراک از جمله واگن سازی پارس دیدار کند اما دیدار از کارخانه هپکو در برنامه کاری او قرار نگرفته بود.

رئیس شورای اسلامی هپکو گفته بود که از نوبخت درخواست شده برای رسیدگی به مشکلات کارگران هپکو از معاون رئیس جمهور خواسته شده تا از این کارخانه دیدن کند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که سخنان نوبخت و وعده‌های او مبنی بر راه‌اندازی تولید در هپکو را منتشر کرده نوشته است که نوبخت این سخنان را در دیدار از هپکو ایراد کرده است.

تولید با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد

نوبخت که رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز هست گفت سازمان برنامه و بودجه در کنار کارگران و کارکنان این کارخانه ایستاده است و "به کارکنان این قول را خواهد داد که تا پایان سال جاری بخش عمده مشکلات این کارخانه برطرف و به چرخه تولید بازگردد. "

معاون رئیس‌جمهور همچنین در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی که در استانداری استان مرکزی برگزار شد با اشاره به وضعیت تولید در کارخانه هپکو و واگن‌سازی پارس و اشاره به این که تولید در بسیاری از واحدها کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت است به مشکلات مالی دولت اشاره کرد و افزود: " بدون شک برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیازمند تامین منابع مالی هستیم در حالی که دولت هم اکنون در وضعیت مالی مطلوبی نیست. "

«یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»

پس از خصوصی سازی این شرکت تعداد کارگران هپکو به حدود ۱۴۰۰ تن کاهش یافته است. کارگران ۷ ماه است دستمزد نگرفته‌اند و نگران آینده شغلی خود هستند.

اعتصاب اخیر آن‌ها روز ۱۸ دی با راهپیمایی به مرکز شهر اراک آغاز شد. روز بعد نیروی انتظامی از خروجشان از شرکت جلوگیری کرد. از این رو به تجمع اعتراضی در درون شرکت ادامه دادند.

سرانجام روز چهارشنبه ۲۹ دی در نشستی که با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی، استاندار استان مرکزی، نمایندگان منطقه در مجلس، مدیر عامل هپکو و نمایندگان شورای اسلامی هپکو برگزار شد، تصمیم گرفته شد از مالک فعلی سلب مالکیت و کارخانه به خریدار دیگری واگذار شود.

به کارگران وعده داده شد دستمزد آنها در پی انتقال مالکیت شرکت به خریدار جدید پرداخت ‌شود. کارگران که خواهان بازگرداندن کارخانه به دولت هستند به اعتصاب خود ادامه دادند. آنها روز جمعه گذشته نیز علیرغم بارش برف در شهر راهپیمایی کردند.

کارگران امروز در تجمع خود مقابل استانداری اراک شعار می دادند:

«زیر بار ستم، نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی»

«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز»

«یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»

پس از وعده های معاون رئیس جمهور مبنی بر حل مشکلات تولید در هپکو و پرداخت بخشی از مطالبات کارگران در سال جاری روشن نیست که کارخانه قرار است به مالک خصوصی دیگری واگذار شود یا در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

هپکو سازنده تجهیزات سنگین و توزیع و پشتیبانی ماشین‌الات کشاورزی، معدنی و راه‌ سازی است و سال ۱۳۵۱ با مشارکت ۵ شریک خارجی ایجاد شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.