ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه فرانسه در تهران: روابط دو کشور ۲۰۰ برابر شده است

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید برای حمایت از برجام، تجارت و گفت‌وگو درباره سوریه به ایران سفر کرده. یکی از دستاوردهای این سفر: سهمیه ویزای ایرانیان دو برابر خواهد شد.

ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه همراه هیاتی تجاری به ایران سفر کرده است. صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن/ ۳۱ ژانویه، محمد جواد طریف و ژان مارک آیرو، در اتاق بازرگانی ایران با تاجران ایرانی و فرانسوی نشستی برگزار کردند. چهار سند همکاری با حضور آنها امضا شد که شامل توسعه فرودگاه مشهد، تاسیس کارخانه بایو اتانول کرمانشاه، شیلات و خاویار و هلدینگ دو کشور است.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه

ژان مارک آیرو در حالی وارد تهران شده که روابط ایران و آمریکا به دلیل سیاست‌های جدید مهاجرتی دونالدترامپ رییس‌جمهوری آمریکا بحرانی است. وزیر خارجه فرانسه این سیاست‌ها را «خطرناک» خوانده و گفته که باید متوقف شوند.

آیرو گفته که به دلیل «منافع مشترک»، ایران توافق کرده که برنامه‌ هسته‌ای‌اش را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها متوقف کند.

این در حالی است که در جریان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، دونالد ترامپ این توافق را بدترین توافق تاریخ خوانده بود و گفته بود که یا آن را پاره می‌کند یا توافق بهتری را جست‌وجو خواهد کرد.

آیرو گفته که به عنوان مدافع این توافق‌نامه به ایران سفر کرده اما ایرانی‌ها هم باید به مفاد این توافق‌نامه متعهد باشند.

او همچنین گفته که فرانسه از برخورد دولت آمریکا در قبال این توافق‌نامه نگران است.

گرچه ترامپ می‌گوید که محدودیت‌های مهاجرتی به دلیل حفاظت از کشور در مقابل تروریسم است آیرو گفته که این سیاست‌ها هیچ ارتباطی به مبارزه با تروریسم ندارد.

او خواهان توقف اجرای این دستورات شده و گفته که فرانسه در مقابل تعداد ویزاهای ایرانیان را دو برابر خواهد کرد.

سفر آیرو برای اطمینان بخشی به تهران درباره حمایت فرانسه و اروپا از توافق هسته‌ای است.

او البته انتقاد کرده که ایران مادامی که قانونا متعهد به شرایط مندرج در برجام است، اقدام به آزمایش موشک‌های بالیستک کرده است. او گفته ما خواهان احترام کامل به این توافق‌نامه هستیم.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که موشک بالستیک از پایگاهی در سمنان شلیک شده، اما بعد از طی ۶۳۰ کیلومتر در هوا منفجر شده است. مسئولان جمهوری اسلامی این خبر را تأیید نکرده‌اند. ممکن است اشاره آیرو به این واقعه ناظر باشد.

چشم‌انداز باز تجارت ایران و فرانسه

فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای از سخت‌گیرترین کشورها در مقابل ایران بوده اما به سرعت وارد معاملات تجاری با ایران شده است.

شرکت‌های بزرگ تجاری فرانسه شامل ایرباس، توتال و پژو و رنو معاملاتی با ایران برقرار کرده‌اند.

دیدار ظریف و آیرو با تاجران ایرانی و فرانسوی در اتاق بازرگانی ایران

حتی پیش از محدودیت‌های مسافرتی اخیر در آمریکا، مقامات ایران گفته بودند که نگرانی درباره اقدامات احتمالی دونالد ترامپ باعث عدم اطمینان سرمایه‌گذاران شده و معاملات تجاری را دچار کندی کرده است اما در جریان دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایران قرار است قرادادهای تازه‌ای نوشته شود.

آیرو در دیدار با بازرگانان ایرانی گفته که روابط ایران و فرانسه طی این مدت بیش از ۲۰۰ درصد شده است. رنو و پژو در ایران فعال شده‌اند و این شرکت‌ها در ایران ایجاد کار می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تحویل هواپیمای ایرباس نیز گفته که امیدوار است سایر قراردادها هم به همین سرعت تحویل شود.

امضای قرارداد در ایران خودرو و خرید نفت ایران از سوی کمپانی توتال بخش دیگری ازاین همکاری‌هاست. آیرو گفته: «همکاری درباره آب و هوا بسیار مهم است و می‌توانیم با استفاده از تخصصمان در راستای توسعه انرژی پاک در ایران کار کنیم. همکاری‌های زیادی را در آینده شاهد خواهیم بود. راه آهن، بندر و هواپیما و بازسازی فرودگاه مشهد از جمله آنهاست.»

آیرو وجود مشکلات بانکی را عاملی در کندشدن روابط تجاری با ایران معرفی کرده است.

مساله سوریه روی میز مذاکرات

این دیدار همچنین فرصتی برای گفت‌وگوی دو کشور درباره مساله سوریه هم هست. فرانسه از مخالفان سرسخت حمایت ایران از بشار اسد است.

آیرو گفته که درباره مساله سوریه هم با ایران گفت و گو خواهد کرد و امیدوار است که ایران رفتاری کمتر تهاجمی در منطقه در پیش بگیرد.

روز یکشنبه، ۲۹ ژانویه، دونالد ترامپ با پادشاه عربستان ملک سلمان گفت‌وگویی تلفنی انجام داد. بر اساس بیانیه کاخ سفید در این زمینه، رهبران دو کشور درباره فعالیت‌های ایران در منطقه که عامل «بی‌ثباتی» است توافق داشته‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سپاس

    هزینه-فایده یکی از مهم ترین موضوعات اقصادی است. مثلا حاکمیت باید، این یک سوم مبلغ از هر خودرو را صرف یارانه به افزایش کیفیت و کاهش مصرف سوخت کند و آن را به خودرساز بدهد! د ر عوض سودش در کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه جانی و مالی به ملت می یگرد. الان دولت بزرگرتین بدهی به تامین اجتماعی و بیمه و از کارفتادگی ها دارد! چون بین 20 تا 30 هزار کشته و دهها هزار مصدوم سالانه بخاطر تصادفات درد! مثلا اگر خودو 30 میلیون تومانی است. این ده میلیون بدهد به خودرساز و در عوض از او توقع داشته باشد خودرو با کیفیت بدهد. بجای پراید ..، خودرو با یکفیت و مدرن و بروز مونتاژ کند و بدهد به دست مردم ایران . ملت هم اینگونه رضایتشان بهتر می شود. این چه حماقتی است که خودرو بی کیفیت و گران به دست مردم بدهند؟ ! لااقل خودرو گران است با کیفیت به دست مردم بدهند! ایده مهم دیگر من، در مرود خودرهای گران مونتاز داخلی است. الان دولت گمرک خودروی هیبریدی صفر کرده، در حالی می تواند بجای این کار، یک سهم حاکمیت از قیمت خوردو اختصا بدهد به یارانه ساخت خودرو یهیبرید برقی/گازی-برقی یا بنزینی-برقی/ خودورهای تولید داخل برای مصرف داخلی بالای 50 ملیون تومان را می شود با این روش مقرون به صرفه و رقبای با مشارکت خارجی تولید کرد و معضلات الودگی هوا کم کرد. برخی می گویند هزینه خودروی برقی یک پنجم بنزینی است! این را یم تواند با سرچی فهمید و مقالاتش موجود است که تا 80% کاهش هزینه پیمایش در سرعت های متوسط لاقل ممکن است. خب ایران بجای عرضه بنزین و گاز فشرده، بیاید منابع عظیم گازی اش تبدیل به برق کند و آن را به خدمت حمل و نقل و امور گرمایش و آشپزی و تولید قرار دهد. اینگونه هزنیه سنگین انتقال گاز کم می شود و بهر ور یانرزی افزایش میابد.

  • سپاس

    یکی از زمینه های همکاری فرانسوی ها با ایران، زمینه خودروسازی است. بسیاری انتقاد می کنند که فرانسه دارد فناوری سطح پایین می دهد! خب به نظرم فرانسه شکور پیشرفته ای است و لاقل دست کمی از چینی ها ندارد که الان خودروهایشان در ایران فروش یا مونتاژ می شود. در کنار چینی، وجود رقبای غربی، می تواند به نفع ملت ایران باشد. دو مشکل اسسا صنعت خودرسازی در ایران: 1- گرانی به نسبت مدل خودرو 2- کیفیت پایین نسبت به مدل مشابه خارجی! اما راه حل میانه است که پیشنهاد امثال من است / باز تاکید می کنم ممکن است دیگران اینگونه پیشنهادها کرده باشند/کما اینکه در مورد درامزایی همگانی هم همین را گفتم https://www.radiozamaneh.com/320106 اصلا قصدم خیر است و خب من ناشناس هستم و هیچ منفعتی برای خودم ندارم. می شود راه هایی اتخاذ کرد که همه سود ببرند و بازی واقعا برد-برد باشد! بر اساس تخین های مختلف، من متسوط تخمین می گویم حدود یک سوم قیمت تمام شده خودرهای تولید داخلی، سهم نهادهای حاکیتی است. اعم دولت، نهادهای حکومتی و شهرداری و غیره، با انواع و اقسام دلایل مثل عوارض، مالیات، هزینه پلاک... اما این یک سوم به ظاهر سود و منفعیت حاکمیت، در واقه واهی است، چرا طی این چند دهه، حاکمیت از طریق یارنه سوخت، بیمه، درمان مصدمان و سایر موراد بخاطر خودروهای کم کیفیت و کم ایمن دوباره بازپرداخت می کند! این حماقت ناخواسته ناشی از درک هزینه-فایده است!

  • سپاس

    در این اوضاع وخیم اقتصادی، پیشنهاد ایده اشکالی ندارد، از همین ایده های خام، می شود طرح هایی برای رفع مشکلات اقتصادی بنا کرد. متاسفانه من بارها با مشکل سانسور در رسنه های داخلی ایران برخوده ام برای ارئه پیشنهاد ایده های اقتصادی! بله حتی در طرح ایده اقتصادی مشکل است در رسانه های داخلی! نمی دانم دقیقا مشکلشان چیست، شاید ترس یا بدبینی به افراد مثل من که ناشناس هستم، درک می کنم! ولی من ترجیح می دهم همین گونه باشم! امیدوارم با مساعی ای که سایت وزین رادیوزمانه در انتشار کامنت هایم در این پست کردف دوباره مساعدت کند. پیشاپیش تشکر می کنم https://www.radiozamaneh.com/320106

  • Arash

    این مقاله زیبا را حتما بخونید و توی ایران پخش کنید. واقعیت مردم ایرانه‌‌; در تریبون زمانه ولایت فقیه در قرن ۲۱ تجربه ای تلخ تر از ولایت پاپ در قرون وسطی https://www.tribunezamaneh.com/archives/113881