ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به احکام شلاق صادر شده برای دو روزنامه‌نگار ایرانی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای با روزنامه‌نگاران ایرانی اعلام همبستگی کرده و دادگاه برگزار شده برای محکومان را «سفارشی» خوانده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران صدور حکم شلاق برای دو روزنامه‌نگار در استان گیلان را محکوم کرد و آن را نقض آشکار حقوق بشر خواند.

بر اساس خبرهای منتشر شده از ایران، به دنبال شکایت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس از مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو»، دادگاه کیفری شهرستان رشت این دو را به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم کرد. این حکم با اعتراض یکی از متهمان به دادگاه تجدیدنظر ارسال و تأیید شده است. همچنین مقام قضایی دستور مسدود شدن این سایت‌ها را هم صادر کرده است.

از دشواری‌های روزنامه‌نگاری در ایران/ کارتون از اسد بینا‌خواهی

در بیانیه‌ای که از سوی این فدراسیون منتشر شده است، از مقام‌های قضایی در ایران خواسته شده تا این احکام را لغو کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران این بیانیه را در همبستگی با روزنامه‌نگاران ایرانی صادر کرده و در آن دادگاه برگزار شده برای محکومان را سفارشی خوانده و اساس صدور این احکام را گزارش‌های نادرست دانسته است: «این فدارسیون و اتحادیه صنفی روزنامه‌نگاران ایران به شدت با صدور احکامی چنین غیرانسانی مخالفند و از مقام‌های رسمی می‌خواهند هرچه سریع‌تر به طرح چنین اتهام‌ها و صدور چنین احکامی علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند.»

فیلیپ لرات، رییس فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: «ما از صدور چنین احکام ظالمانه‌ای (شلاق) برای روزنامه‌نگاران ایرانی وحشت زده شده ایم. چنین احکام ظالمانه، غیرانسانی و اهانت‌آمیزی که همکاران ما با آن‌ها مواجه هستند، نقض آشکار حقوق اساسی بشر است که در قوانین بین‌المللی بر آن‌ها تأکید شده. به همین دلیل هم از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم با رعایت تعهدات بین‌المللی خود، از بستن دهان رسانه‌ها در ایران خودداری کنند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود با اشاره به پیشینه صدور حکم شلاق برای خبرنگاران به مورد اخیر «۴۰ ضربه شلاق برای یک خبرنگار نجف آبادی» و همچنین حکم «۴۵۹ ضربه شلاق صادر شده برای محمدرضا فتحی، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار منتقد ساوه‌ای» نیز اشاره کرده است: احتمال اجرای حکم شلاق صادر‌ شده برای وبلاگ‌نویس اهل ساوه

جزییات پرونده دو روزنامه‌نگار گیلانی محکوم به شلاق

بر اساس حکم شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به ریاست قاضی مهرانی، مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مدیران مسئول دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» به اتهام «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق و همچنین به اتهام «توهین»، هر یک به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم صادر شده در مدتی که فرصت اعتراض وجود داشته است به دست مصطفی براری نرسیده و او حتی امکان اعتراض به این حکم را پیدا نکرده است.

یک منبع نزدیک به این دو روزنامه‌نگار گیلانی به هرانا گفته است: «آقای براری در ۲۰ روز نخست اعتراض نکرد. در واقع حکم به دست ایشان نرسیده بود و بعد هم اعتراض او مورد قبول قرار نگرفت. آقای شعاع شرق هم از طریق وکیل خود اعتراض کرده بود که این حکم در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان دوباره بررسی شد و وکیل او می‌گوید تأیید شده اما هنوز تأییدیه‌ای به دست او نرسیده است.»

پرونده این روزنامه‌نگاران با شکایت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت از مسئولان سه سایت خزرآنلاین، گیلان نوین و گیلان نو باز شده و پس از بازجویی‌های انجام شده، پرونده مسئول سایت خزر آنلاین به شعبه دیگری فرستاده شده است و او از اتهامات مطرح شده، تبرئه شده است.

بر اساس گزارش هرانا، آرش شعاع شرق پیش از این هم به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی خود چندین بار بازداشت شده است و بیشتر این بازداشت‌ها به دنبال شکایت مسئولان محلی شهر رشت بوده است.

آرش شعاع شرق در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۸۸ به مدت سه روز بازداشت شد. او در فروردین سال ۹۰ هم به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارجی به مدت دو روز در بازداشت بود. این روزنامه‌نگار آخرین بار با شکایت شهرداری شهر رشت به دلیل عدم توانایی در تأمین وثیقه به مدت ۴ روز بازداشت بود و در این بازداشت، پس از پنج مرحله بازجویی و بازپرسی، با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و در نهایت شعبه اول دادگاه انقلاب گیلان به ریاست قاضی درویش گفتار او را تبرئه کرد.

جدای از فشارهای سیاسی و بازداشت گاه و بیگاه خبرنگاران به اتهام‌هایی همچون اقدام علیه امنیت ملی که در حال حاضر با کلید‌واژه «نفوذ» پیگیری می‌شود، خبرنگاران محلی هم زیر فشار مقامات و مسئولان محلی هستند و معمولاً به دلیل اعمال نفوذ آن‌ها محکوم می‌شوند.

از جمله نمونه‌های محکومیت خبرنگاران محلی به حبس یا شلاق می‌توان به حامد عطایی، روزنامه‌نگار اهل ارومیه اشاره کرد که فیلم صحبت‌های جنجالی نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس را درباره زنان و نمایندگان زن منتشر کرده بود. او به چهار ماه حبس محکوم شده بود اما قاضی‌پور رضایت داد و پرونده بسته شد.

نمونه‌های دیگر چنین محکومیت‌هایی را در این گزارش ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Arash

    این مقاله زیبا را حتما بخونید و توی ایران پخش کنید. واقعیت مردم ایرانه‌‌; در تریبون زمانه ولایت فقیه در قرن ۲۱ تجربه ای تلخ تر از ولایت پاپ در قرون وسطی https://www.tribunezamaneh.com/archives/113881