ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل خواهان بررسی رابطه معاون جدید سیا با شکنجه شد

جینا هاسپل مدیر بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند بود که در آن زندانیان اجباراً ناپدیدشده، با روش «حس خفگی در آب» شکنجه شده‌اند. او در نابودی مدارک مربوطه هم نقش داشته است.

عفو بین‌الملل خواهان بررسی اتهام‌های راجع به رابطه جینا هاسپل، معاون سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) با شکنجه شد.

سخنرانی ترامپ در بازدید از سیا - عکس: AFP

اریکا گوارا-روزاس، دبیر قاره آمریکا عفو بین‌الملل جمعه‌شب، سوم فوریه با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر مدیریت یکی از «بازداشتگاه‌های مخفی» سیا از سوی جینا هاسپل در تایلند گفت که در دوران مدیریت احتمالی هاسپل بر این بازداشتگاه موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان رخ داده‌است.

به گفته او، زندانیان این بازداشتگاه تحت شکنجه بوده‌اند و اجباراً ناپدید (ربوده) شده‌اند. او همچنین از نقش احتمالی هاسپل در از‌بین‌بردن مدارک احتمالی نقض حقوق بشر زندانیان خبر داد.

دبیر قاره آمریکا عفو بین‌الملل تأکید کرد که چنین اتهاماتی به دغدغه‌های بسیار جدی درباره هاسپل دامن زده‌است.

«قرمزی همه شاخص‌ها»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جینا هاسپل را به عنوان معاون جدید سیا منصوب کرد. خود ترامپ در زمان کارزارهای انتخاباتی و نیز پس از ورود به کاخ سفید از شکنجه دفاع کرده و دستور بررسی بازگشایی زندان‌های مخفی سیا در کشورهای مختلف را داده‌است.

گوارا-روزاس با اشاره به دفاع ترامپ از شکنجه گفت که اکنون با انتخاب هاسپل «همه شاخص‌ها به رنگ قرمز درآمده اند.»

گزارش‌های متعددی نشان می‌دهند که جینا هاسپل مدیر یک زندان مخفی سیا در تایلند بوده که در آن دو زندانی با نام‌های ابو زبیده و ابو النشیری در ۲۰۰۲ نگهداری و شکنجه می‌شدند. آنها اجباراً ناپدید یا به عبارت دیگر ربوده شده‌بودند.

شکنجه و ناپدیدی اجباری هر دو جزء بر اساس قوانین بین‌المللی جرم محسوب می‌شوند.

به گزارش عفو بین‌الملل، از مراحل بازجویی متهمان و شکنجه آنها با روش «حس خفگی در آب» فیلم‌برداری شده‌بود، اما سیا این فیلم‌ها را در نوامبر ۲۰۰۵ نابود کرد. بر اساس گزارش‌ها، جینا هاسپل نیز در این کار نقش داشته‌است.

هنوز کسی به خاطر جرایم بین‌المللی در مراکز نگهداری از زندانیان سیا محکوم نشده‌است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.