ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش قالیباف از پلاسکو: «همه ما مسئولیم»

قالیباف در گزارش خود به شورای شهر از عملکرد شهرداری دفاع کرد و بیشتر تقصیرها را متوجه وزارت کار دانست. او گفت که برای پیشگیری از حادثه‌ای همچون پلاسکو نقص قانونی در کار نیست.

شهردار تهران گزارش حادثه پلاسکو را به شورای شهر پایتخت ارائه داد.

محمدباقر قالیباف از شهریور ۱۳۸۴ تا کنون شهردار تهران بوده است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف یکشنبه ۱۷ بهمن در شورای شهر تهران حاضر شد و گزارش خود درباره علل حادثه پلاسکو را ارائه کرد. او انتقادها از شهرداری را نپذیرفت و ادعا کرد که نهاد متبوع او به وظایف خود رسیدگی کرده‌است.

پس از حادثه پلاسکو بیشترین انتقادها متوجه شهرداری تهران شد. سوء مدیریت بحران، فقدان امکانات مورد نیاز برای آتش‌نشانی‌ها و نیز رعایت‌نکردن مقررات ساخت‌و‌ساز از مهم‌ترین این انتقادها بود. برخی نیز ادعا کردند که «کمیسیون‌های تفاهم» در شهرداری تشکیل شده تا در ازای عدم اجرای مقررات ایمن‌سازی مطابق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، پول بیشتری از سازندگان دریافت کنند.

نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران نیز به انتقاد از قالیباف پرداختند و برخی عدم انتقاد رحمانی فضلی، وزیر کشور از او را دارای «شائبه سیاسی» دانستند. عده‌ای از جمله مردمی که در شبکه‌های اجتماعی به ابراز نظر می‌پرداختند، خواهان استعفای قالیباف شدند.

شهردار تهران گزارش خود را با توجیه ارائه‌ندادن زودتر این گزارش به شورای شهر آغاز کرد و گفت که به دلیل سخنان رهبری ایران برای اولویت‌دادن به امدادرسانی، «تمام هم‌و‌غم» شهرداری رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان بوده است.

او همچنین با تقسیم‌کردن مسئولیت حادثه پلاسکو به «مسئولیت قانونی» و «مسئولیت اجتماعی‌ـ‌انسانی» گفت با توجه به مورد دوم، «همه‌ ما مسئول هستیم».

بنا به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است تا نسبت به جلوگیری از وقوع سیل و حریق در شهر خود اقدامات لازم را انجام دهد. محمدباقر قالیباف با اشاره به این ماده گفت که شهرداری تهران آن را رعایت کرده‌است.

شهردار تهران توضیح داد که از طریق تأسیس چند صد کیلومتر کانال و تونل، آب‌های سطحی ناشی از بارندگی برای جلوگیری از سیل جمع‌آوری می‌شوند. او همچنین شرح داد که برای جلوگیری از حریق، ایستگاه‌های آتش‌نشانی‌ از ۷۱ در ۱۳۸۴ به ۱۲۳ رسیده و شمار خودروهای آتش‌نشانی نیز از ۲۸۰ در ۱۳۸۴ به ۹۳۰ افزایش یافته است.

او گفت که یکی دیگر از وظایف شهرداری اقدام نسبت به رفع خطر از ساختمان‌ها است اما مالکان در صورت اعمال نظر کارشناسان شهرداری در این مورد، ممکن است به شکایت از شهرداری دست بزنند.

او همچنین ماده ۱۰۰ را مربوط به تخلفات ساختمانی و نه ایمنی دانست و گفت که شهرداری در این مورد بر اساس حکم قضائی اقدام می‌کند.

قالیباف: خلاء قانونی نداریم

قالیباف با تأکید بر اینکه برای پلمپ واحدهای تجاری خطرناک «نقص قانونی وجود ندارد» توضیح داد که بر اساس قانون، وزارت کار باید به طور دائم از واحدها سرکشی کند و اشکالات را تذکر دهد و در صورت نیاز، نسبت به پیگرد قضایی و پلمپ آن واحد اقدام کند. او همچنین گفت که در صورت مشاهده خطر از سوی یک کارشناس، موارد مشاهده‌شده به وزارت بهداشت و وزارت کار منتقل می‌شود و این دو وزارتخانه باید از دادگاه‌ها خواهان پلمپ واحد مربوطه شوند.

او در ادامه بار دیگر وزارت کار را بر اساس قانون مورد انتقاد قرار داد و گفت که گزارش‌ سازمان‌های آتش‌نشانی در مورد ایمن‌نبودن یک محل باید در اولویت‌های وزارت کار قرار بگیرد. قالیباف همچنین توضیح داد که تدوین ضوابط و مقررات ایمنی کارگاه‌ها نیز با شورای عالی حفاظت فنی به ریاست وزیر کار و دبیری رئیس اداره کل بازرسی است.

قالیباف پس از ارائه این توضیحات در نهایت گفت که در مورد پلاسکو نیز سازمان نظام مهندسی باید بر طراحی و اجرای این ساختمان نظارت می‌کرده زیرا پلاسکو طبق قانون «کارگاه» بوده‌است و بازرسان آن کسانی بوده‌اند که از سوی وزارت راه و شهرسازی دارای پرونده اشتغال به کار هستند.

هفته گذشته نیز شهردار تهران همراه با وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به ارائه گزارش حادثه پلاسکو در صحن علنی بپردازد.

در این جلسه مسئولان از یکدیگر تشکر کردند و از اینکه بحران را کنترل کرده‌اند ابراز رضایت کردند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    خوب اگر واقعا همه مسئوليد همه با هم استعفا بدهيد .

  • روزبه

    ضرب الثلى است كه مى گويد مسئوليت همه = مسئوليت هيچكس چون وقتى همه مسئول باشند يعنى هيچكس مسئول نيست چون هيچكس پاسخگو نخواهد بود. اين خود يعنى ضعف برنامه ريزى و مديريت جامعه در مقياس وسيع آگاهانه يا نا آگاهانه. در واقع امر اين حادثه بشكل عريان سؤ مديريت جامعه توسط يك مشت آدم بيسواد با مدارك قلابى و بى لياقت كه مسئوليت يك كشور و شهرهاى بزرگى برابر با جمعيت بعضى از كشور هاى اروپايى را به عهده دارند را مى رساند. اينها همانها هستند كه پستهايشان را با سو مديريت و ادامه جنگ هزار هزار جوان را در امواج انسانى بدست آورده اند بجاى بازگشت به پادگانها و سعى در ارزيابى تاكتيك ها و استراتژى يشان و آموختن درس از شكستهايشان به تجارت و قاچاق و سد سازى و بانك زدن و فساد اقتصادى و ريس جمهور و شهردار شدن رو آورده اند و در اين مشاغل هم ملت قربانى هر روز اينهاست.