ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: باید در برابر تخلف نیروهای نظامی در انتخابات ایستاد

حسن روحانی با انتقاد از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در گذشته گفت که تنها این نهاد مسئول صحت انتخابات نیست و در صورت بروز دخالت نیرویی نظامی همه باید به آن اعتراض کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی که بیشتر به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری معطوف بود، نسبت به حفظ امنیت انتخابات هشدار داد.

روحانی نسبت به تخلف احتمالی در انتخابات آینده هشدار داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران («ایسنا»)، حسن روحانی شنبه هفتم اسفندماه در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶ گفت که نباید اجازه داد انتخابات «قطبی» شود و نسبت به استفاده از امکانات عمومی به نفع جناح یا فردی خاص هشدار داد.

هشدار درباره احتمال دخالت نیروهای نظامی

رئیس‌جمهوری ایران که خود نامزد دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفت که استفاده از امکانات عمومی و دولتی «به نفع فرد، گروه و جناح خاصی حرام و ممنوع است.»

او تأکید کرد که منظور او از امکانات دولتی «همه قوا، نیروهای مسلح، و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المل اداره می‌شوند... تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند» است. او مسئولیت برخورد با این تخلف را وزارت کشور دانست.

روحانی در ادامه گفت که تنها شورای نگهبان مسئول انتخابات نیست و در صورت بروز تخلف همه باید به آن اعتراض کنند. او گفت: «چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند، باید در برابر آن بایستیم و اعتراض کنیم.»

نقش سپاه پاسداران در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مدت‌ها است که به اعتراض‌ها و انتقادهای متفاوت دامن زده است.

در انتخابات سال ۱۳۸۴ که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم منجر شد، مخالفان و منتقدان از جمله خود هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی از دخالت سپاه و بسیج به نفع محمود احمدی‌نژاد انتقاد کردند.

این اختلاف‌ها در انتخابات ۱۳۸۸ به اوج خود رسید که پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن، به جنبش اعتراضی گسترده که «جنبش سبز» خوانده شد، انجامید. در آن انتخابات برخی از اعضای شورای نگهبان آشکارا از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌بودند و بسیج و سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات نقش داشتند.

همه در برابر شورای نگهبان؟

اشاره حسن روحانی به اینکه تنها نباید شورای نگهبان را مسئول دانست، نقدی ضمنی بر رفتار این نهاد نظارتی در روند انتخابات است. شورای نگهبان به سبب رد صلاحیت نامزدها به طرفداری از جریان اصول‌گرای حامی رهبری متهم می‌شود.

روحانی در این سخنرانی با اشاره به انتخابات مجلس دهم در سال ۱۳۹۴ گفت که «یک جناح در آن انتخابات دید که هر چه پیشنهاد داده بود (نامزدی برایش نمانده).» شورای نگهبان تعداد زیادی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان را در انتخابات گذشته مجلس ردصلاحیت کرد.

روحانی ادامه داد: «مگر می‌شود، برای کسب پیروزی یکی از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد... بعضی‌ها از آنجا که آمادگی ندارند، به دنبال حذف رقیب هستند، تا یکه‌تاز باشند، اصلاً مگر بدون رقابت زندگی معنا دارد؟»

روحانی گفت که در عین این ردصلاحیت‌ها « مردم تحمل، صبر و سکوت کردند، حرف نزدند و به خیابان‌ها نیامدند».

نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت اعتدال ۱۲۱ کرسی را در این مجلس از آن خود کردند.

هراس از قطبی‌نشدن

حسن روحانی در این سخنرانی نسبت به قطبی‌شدن انتخابات نیز هشدار داد. او گفت که تجربه قطبی‌شدن در گذشته به «گرفتاری‌هایی» جدی ختم شده است. اشاره او به انتخابات ۱۳۸۸ است.

پیش از او آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در سخنرانی‌ای که خبر از منع ورود احمدی‌نژاد به انتخابات داده بود، نسبت به قطبی‌شدن فضای انتخابات ابراز نگرانی کرده بود.

با اینکه احمدی‌نژاد اعلام کرده که در این انتخابات نامزد نخواهد شد و از نامزدی هم حمایت نمی‌کند، اما حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم و رئیس سازمان میراث فرهنگی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اعلام آمادگی کرده‌است.

همچنین شایعاتی از احتمال حضور ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی آستان قدس و یکی از مجریان احکام اعدام دسته‌جمعی زندانیان در تابستان ۱۳۶۷ مطرح شده است.

گزارش آخرین تحولات در مورد نامزدهای جریان اصول‌گرایان را در اینجا بخوانید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بوی انتخابات فرمایشی ولایی بلند شد! . مردم را با وعده و شعار الکی وترساندن از گروه دیگرشان به حضور جلوی دوربین سیما در حوزه انتخاباتی تحریک میکنند تا به دنیا نشان دهند در ایران خفقان وجود ندارد و انتخابات و دموکراسی حاکم است!!