ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیمی از خیریه‌های ایران اطلاعات مالی‌شان را منتشر نمی‌کنند

 در حالیکه شاخص بی‌اعتمادی افراد به یکدیگر در ایران ۸۰ درصد است، خیریه‌ها رشد می‌کنند و بدل به ابزار پولشویی و فساد مالی شده‌اند. هفت‌ هزار خیریه ایران شفافیت مالی ندارند.

نیمی از خیریه‌های ایران به لحاظ مالی شفافیت ندارند و صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند.

قالیباف در خیریه امام رضا

بر اساس گزارشی که یکشنبه هشتم اسفند در روزنامه «شهروند» منتشر شد، هفت هزار مؤسسه خیریه ایران صورت‌های مالی خود را پنهان نگه می‌دارند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری گفت که مجلس به دنبال اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ و تصویب قانونی است که بر اساس آن هر بنگاه اقتصادی موظف به افشای اطلاعات مالی خود باشد.

اصل ۴۴ نظام اقتصادی جمهوری اسلامی را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌کند. با توجه به فرمان رهبری در تیرماه ۱۳۸۵برای واگذاری ۸۰ درصد سهام بخش‌های دولتی به بخش خصوصی، اکنون از این اصل با عنوان اصل خصوصی‌سازی یاد می‌شود.

غلامحسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در گفت‌و‌گو با شهروند گفته که خیریه‌ها به «ابزارهایی برای سوءاستفاده» بدل شده‌اند. او گفته که شاخص بی‌اعتمادی افراد به یکدیگر در ایران ۸۰ درصد و شاخص تقلب ۷۰ درصد است و با این آمار، کسی برای واگذاری پول خود به خیریه‌ها اقدام نمی‌کند، اما بر تعداد این بنگاه‌ها دائماً افزوده می‌شود.

موسسه «خیریه امام رضا» یکی از خیریه‌هایی است که فساد مالی در آن به دلیل گره‌خوردن با نام شهردار تهران مشهور شد. در ادامه افشاگری در باره فساد مالی شهرداری تهران روزنامه شرق یکشنبه دو آبان از واگذاری چند هزار متر زمین به یک مؤسسه خیریه پرده برداشت که توسط زهرا مشیر، همسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران اداره می‌شود.

آن‌گونه که روزنامه شرق گزارش کرده است، «طرح‌های ریز و درشت و موفق و متوقف‌مانده‌ای که در این سال‌ها در معاونت امور زنان و دفتر مشاوره خانم مشیر در شهرداری تهران برای زنان و محرومان انجام می‌شد، پس از تأسیس مؤسسه خیریه امام رضا یکجا به این مؤسسه واگذار شده است.»

دوانی گفته که خیریه‌ها به مراکز پولشویی تبدیل شده‌اند و به‌علاوه، در واردات و ساختمان‌سازی نیز ورود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.