ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: هم نظام باید عذرخواهی کند و هم سران معترضان

نایب رئیس مجلس می‌گوید موسوی و کروبی نمی‌خواستند رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد ادامه یابد. او اعتقاد دارد که حقوق ملت مطابق قانون اساسی رعایت نمی‌شود.

علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران

او با انتقاد از عملکرد این عده که دقیقاً مشخص نکرده چه کسانی هستند، تأکید کرده است که برای رسیدن به یک امر مقدس نمی‌توان از یک وسیله نامقدس استفاده کرد: «البته حفظ نظام چیز واجبی‌ست، اما برای حفظ آن نمی‌توانیم از یک وسیله نامقدس استفاده و قانون اساسی را نقض کنیم.»

نایب رییس مجلس شورای اسلامی استناد این افراد به گفته‌های روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی برای بستن فضا را نادرست خوانده و گفته است که آن‌چه در زمان خمینی مطرح شده -از جمله شکستن قلم‌های فاسد- با توجه به شرایط جنگ عنوان شده است: «این افراد نمی‌دانند که در آن زمان شرایط جنگ در کشور حاکم بود، اما امروز جنگی که در کار نیست که به راحتی قانون نقض شود.»

نقض فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی که دربرگیرنده حقوق و آزادی‌های ملت است، از محورهای اصلی سخنرانی علی مطهری بوده و او از این بابت اظهار تأسف کرده، اما در عین حال گفته است که در برخی از موارد آزادی‌ای که مدنظر ماست با آزادی غربی‌ها متفاوت است و حدود آزادی‌های مردم در جمهوری اسلامی را اسلام مشخص می‌کند:

«از نظر غربی‌ها انسان تا جایی آزاد است که آزادی دیگران را مخدوش نکند و در بسیاری از امور در جامعه آزاد است، اما از نظر اسلام این گونه نیست. وقتی ما این شعارها و ارزش‌ها را مطرح می‌کنیم منظور ما مفاهیم اسلامی است.»

به گفته مطهری بر همین اساس هم در قانون مجازات اسلامی برای بی‌حجابی مجازات تعیین شده است چون همه فقها معتقدند که تمام بدن زن باید پوشیده باشد و اصولاً فلسفه حجاب برای زن و مرد این است که به گونه‌ای لباس نپوشند که محرک باشد: «بنابراین هدف این است که هر لذت جنسی‌ای که اگر قرار است انجام شود باید درون خانه باشد و اسلام هم همین را می‌گوید، اما در غرب همه چیز در این خصوص آزاد است، اما در اسلام می‌گوید برای ارضای مسائل جنسی باید ازدواج صورت بگیرد و روابط آزاد را منع می‌کند.»

بر اساس عقاید و مواضع مرتضی مطهری، پدر علی مطهری که از نظریه‌پردازان و پایه‌گذاران جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، ایران به دلیل اکثریت مسلمان آن دارای این قابلیت بوده است که در آن یک حکومت اسلامی همراه با جمهوریت برپا شود، اما در کشورهایی که اعتقاد به اسلام ندارند پذیرش جمهوری اسلامی مشکل است.

مرتضی مطهری اعتقاد داشته است که جمهوری شکل حکومت در ایران و اسلام هویت آن است.

فصل سوم قانون اساسی و حقوقی که به ملت نمی‌رسد

با وجود محدودیت‌هایی که اسلام بر آزادی تحمیل کرده، فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی به مواردی همچون منع تفتیش عقاید، آزادی اجتماعات، ممنوعیت دستگیری افراد بدون حکم قضایی، اصل برائت، منع شکنجه و منع هتک حرمت و حیثیت می‌پردازد.

نایب رییس مجلس ایران اما بر این باور است که در مورد رعایت شدن این اصول در جمهوری اسلامی بحث و تردید وجود دارد: «... ما دچار آسیب‌هایی در این زمینه هستیم. بیشتر اصول قانون اساسی رعایت می‌شود، اما اگر حتی یک اصل هم رعایت نشود تخلف صورت گرفته است.»

علی مطهری از چندگانه شدن مراجع قانون‌گذاری و دخالت نهاد‌ها، سازمان‌ها یا قوا در امور یکدیگر انتقاد کرده و گفته است که برای مثال کار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری‌ست نه قانونگذاری، اما این شورا در مواردی قانونگذاری می‌کند و حتی شورای نگهبان هم در مواردی قوانین این شورا را تایید می‌کند که به گفته او این رویه باید اصلاح شود.

علی مطهری:

«شورای عالی فضای مجازی هم گاهی قانونگذاری می‌کند و مجلس هم در مواردی حق ندارد بر خلاف نظر شورا نظر دهد. همه باید بدانند که در قانون اساسی حق قانونگذاری به مجلس داده شده است نه به نهاد دیگری.»

حقوق آن‌ها که در حصر خانگی‌اند

در بخش دیگری از صحبت‌های مطهری به موضوع حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی پرداخته شده است و از آن به عنوان مصداق دخالت شورای عالی امنیت ملی در کار قوه قضاییه یاد کرده که کار مجلس را هم محدود می‌کند: «در موضوع حصر خانگی رهبران اعتراضات سال ۸۸ استدلال می‌کنند که مصوبه شورای عالی امنیت ملی در موضوع حصر مطرح است. البته شورای عالی امنیت ملی در مواقع خاص بحران که کشور را آشوب فراگرفته است این حق را دارد که رهبران یک اعتراض یا آشوب را برای مدت زمان کوتاهی از بدنه اعتراضات جدا کند، اما در ادامه دیگر حق ندارد بدون حکم مقام قضایی رهبران اعتراضات را برای سال‌های زیادی در حصر نگه دارد. بنابراین شورای عالی امنیت ملی گاهی جای قوه قضاییه را می‌گیرد چون به غیر از قوه قضاییه کسی حق ندارد مجازات تعیین کند.»

رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که در حصر خانگی‌اند

به گفته مطهری شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند مردم را بدون اجازه دفاع از خود بازداشت یا در حصر کند.

او از قول یک مقام قضایی هم نقل کرده که در واکنش به اعتراضاتش به موضوع حصر خانگی گفته است رهبران اعتراضات سال ۸۸ که مجازات نشده‌اند، چرا که در یک خانه هستند. مطهری هم در پاسخ گفته است که اگر این گونه است خود شما بیایید ۱۰ روز در یک خانه که تمام اتاق‌هایش شنود کار گذاشته شده محبوس شوید و ببینید که چه طعمی دارد. آن وقت می‌گویید که این رهبران که شش سال در حبس هستند هنوز مجازات نشده‌اند.

علی مطهری ۱۶ اسفند ماه در نامه‌ای به احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان از او خواست تا موضوع حصر خانگی را در دستور کار اجلاس دوم خبرگان قرار دهد.

او خطاب به جنتی نوشته است که حصر خانگی خلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی است و شعارهای مردم در تشییع جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیام روشنی برای مسئولان داشت: علی مطهری خواهان طرح مسئله «حصر خانگی» در مجلس خبرگان شد

در سخنرانی دانشگاه اصفهان علی مطهری، یک دانشجو هم درباره این نامه از او سوال کرده و مطهری هم در پاسخ ضمن تأیید ارسال نامه گفته است که از جنتی خواسته تا حتی اگر لازم است با علی خامنه‌ای مشورت کنند و راهی برای حل این موضوع پیدا کنند. او اما گفته است که شخصاً درباره رفع حصر آزادانه نظراتش را به علی خامنه‌ای گفته است و هرچند که او با نظراتش موافق نبوده‌، اما با روی باز سخنانش را شنیده است.

این‌که علی مطهری چه کسی را در مورد اعتراض‌های سال ۸۸  مقصر می‌داند هم سوال دیگری بوده که از او پرسیده شده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی:‌

«هر کس اشتباهی کرده باشد باید به اشتباه خود اعتراف کند. اعتقاد دارم که موسوی و کروبی خطا کردند اما آن‌ها تنها خطاکار نبودند. این‌که موسوی و کروبی را منتسب به آمریکا و اسرائیل و فلان جا بکنیم کار صحیحی نیست چرا که اصلاً آن‌ها منتسب به جایی نبودند؛ فقط نباید اعتراضات را ادامه می‌دادند. بنابراین موسوی و کروبی طرحی برای فتنه نداشتند و این چیزهایی بود که خودمان بافتیم و به آن‌ها نسبت دادیم. حتی یک عده‌ای ۲۵ خرداد ۸۸ به نفع نظام بیرون آمدند و شعار دادند. قضیه این است که موسوی و کروبی نمی‌خواستند رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد که خسارات زیادی به کشور زده بود ادامه پیدا کند. بنابراین اگر قرار است عذرخواهی صورت بگیرد هم نظام باید عذرخواهی کند و هم سران معترضان.»

مجلس خبرگان باید بر عملکرد رهبر نظارت کند

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که از او پرسیده آیا مجلس خبرگان وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد یا نه، گفته است که اعتقاد دارد این مجلس هم‌اکنون وظایف خود را به شکل کامل انجام نمی‌دهد چون در قانون اساسی به صراحت آمده که مجلس خبرگان باید نظارت مستمر بر رهبر داشته باشد: «عده‌ای فکر می‌کنند که اگر کلمه نظارت را در خصوص رهبری به کار ببرند توهین به ولایت فقیه شده است در صورتی که این گونه نیست. برخی افراد در مجلس خبرگان حرف‌های زیادی دارند ولی نمی‌گویند چون سرنوشت آنانی را دیده‌اند که انتقاد کرده‌اند.»

او در پاسخ به سوال دانشجویی که نظر او را در مورد ولایت فقیه پرسیده نیز گفته است: «نظر من در مورد ولایت فقیه ولایت اسلام است نه ولایت یک فرد. ولی فقیه نمی‌تواند هر کاری دوست داشت بکند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    ایکاش برای حقوق نجومی هم اینقدرپیگیربود.چون اون حقوقهاتوجیب خودش میره بایدساکت باشه ایکاش خودش هم رعایت قانون ومیکرد وتومجلس فحش رکیک به دیگران حواله نمیداد.ایکاش اینقدرکه به فکرحصراین افرادبود نصف این روهم به دزدیهای 8000میلیاردی وریخت وپاش برادرفریدون بود

  • مهرزاد

    به نظر میاد این بابا به نسبت سران این نظام کثیف یه نیم جو شرف و وجدان داشته باشه. گرچه با اصل نظام مشکلی نداره و بالاخره همشون سر وته یه کرباسن ولی از نظر بازی سیاسی هم که شده باید تا حدودی طرف امثال مطهری رو داشت تا اختلاف میان سران نظام بیشتر شه. همش فکر نکینم که اینا هنمه بازی خودشونه. آخه تو یه خونه هم زیاد پیش میاد که پدر با پسر یا برادر بابرادر دعوا و مشاجره کنن چه برسه به حکومت که پای پول و قدرت وسطه. در ضمن اگه یه کم شناخت از نظام داشته باشیم و دست کم تا زمانی که خامنه ای زندس، ساده لوحانه فکر نمی کنیم که مطهری و امثال او به رئیس جمهوری برسن

  • میثم

    آقای مطهری ان کسی که باید عذرخواهی کند جنابعالی هستید قانون اساسی رو هم تفسیر به رای می کنید؟ دست از حماقت بردار عزیزمن

  • صمد

    دور خیز یکی دیگر از عروسک های خیمه شب بازی نظام اسلامی برای تصدی پست ریاست جهموری! اگر کسی دیگر یک هزارم این حرف ها را بزند کارش با داغ و درفش است.