ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کولبران از نیمه دوم فروردین بیمه می‌شوند

طرح بیمه کولبران ابتدا از شهرستان پیرانشهر آغاز می‌شود و پرداخت دیه را هم دربرمی‌گیرد. همچنین مذاکراتی با فرماندهی کل مرزبانی جهت جلوگیری از تیراندازی به کولبران انجام می‌شود.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر گفته با موافقت وزارت کار، کولبران از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۶ زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

در منطقه سردشت و پیرانشهر هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند

این طرح ابتدا از شهرستان پیرانشهر آغاز می‌شود و سپس در استان آذربایجان غربی گسترش می‌یابد. در منطقه سردشت و پیرانشهر هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند.

کولبران مرزنشینانی هستند که از طریق انتقال کالا به کشورهای مجاور و برعکس روزگار می‌گذرانند.

در ماه‌های گذشته بحث بر سر تنگناهای معیشتی و خطرات جانی کولبران بالا گرفت. هرسال ده‌ها تن از کولبران در اثر افتادن در کمین و شلیک پاسداران و مرزبانان کشته و زخمی می‌شوند.

بهمن ماه سال جاری در نزدیکی سردشت ۱۶ نفر از کولبران کرد زیر آوار بهمن ماندند که چهار نفر جان خود را از دست دادند. اوایل اسفندماه نیز مرزبانان نیروی انتظامی دو کولبر را به ضرب گلوله به شدت مجروح کردند و برادر یکی از آن‌ها را بعدتر در پایگاه مرزبانی با تیراندازی از پای درآوردند.

سرانجام پس از این حوادث مجلس شورای اسلامی با اعزام یک کمیته حقیقت‌یاب به نقاط مرزی غرب ایران وعده داد که برای کولبران تعاونی تشکیل دهند، آنها را بیمه کنند و دلالان را در مرزها از بین ببرند. علاوه بر این نمایندگان طرحی برای بیمه کولبران، سامان دادن معابر مرزی و قانونی کردن انتقال کالا در مناطق مرزی تهیه کرده‌اند

اکنون به گفته رسول خضری، از نخستین نمایندگانی که موضوع کولبران را در مجلس طرح وپیگیری کرد، این بیمه تأمین اجتماعی کولبران شامل پرداخت دیه و انواع شمولیت‌های این بیمه می‌شود.

نماینده پیرانشهر در مجلس درباره شلیک به کولبران نیز گفت دوشنبه ۲۲ اسفند جلسه‌ای با فرماندهی کل مرزبانان برگزار می‌شود. او انتقاد کرده که «هنگ مرزی و نیروی انتظامی در صورت مشکوک شدن به فردی او را بازداشت کرده تا به وضعیت‌اش در دادگاه صالحه پرداخته شود و حکم صادر گردد نه اینکه هنگ مرزی به دلیل مشکوک شدن به فردی به او تیراندازی کند».

با آن که برخی مسئولان بارها اذعان داشته‌اند که کولبران به دلیل نداشتن شغل و درآمد به این کار روی آورده‌اند اما مأموران آن‌ها را به جرم حمل کالای قاچاق مورد تعقیب قرار می‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    مردان مرد که خیانت پیشه نیستند وطن فروش نیستند وفا دارند مرزدارند با غیرت نان شرف می خورند خاک بر سر مسولین خاک بر سر دولت شما نادانان دزد پنجه بر چهره ی عدالت کشیده اید وای از عدالت خدا وای از خشم مردم