ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ یک کولبر دیگر؛ بیمه کردن کولبران دردی دوا نمی‌کند

در حالی که صحبت از اجرای طرح بیمه کولبران است، یک کولبر اهل روستای ویسه در ارتفاعات گردنه تته در حوالی مریوان بر اثر سرما جان خود را از دست داد.

یک کولبر اهل روستای ویسه در ارتفاعات گردنه تته در حوالی مریوان بر اثر سرما جان خود را از دست داد. جسد این فرد به وسیله مردم محلی  ارتفاعات منطقه پایین آورده شد.

کولبران در برف و بوران/ طرح از رضا کریم‌نژاد

کانال تلگرامی صدای رنج کولبران با انتشار ویدئویی از انتقال پیکر این کولبر این خبر را منتشر کرده است.

مرگ این کولبر در حالی گزارش می‌شود که قانون‌گذاران در جمهوری اسلامی خبر از اجرای طرح بیمه کولبران از نیمه دوم فروردین ماه سال ۹۶ می‌دهند: کولبران از نیمه دوم فروردین بیمه می‌شوند

این طرح اما راه نجات جان کولبران و چاره درد آن‌ها نیست و به گفته یک فعال صنفی-کارگری کردستان، تنها می‌تواند مسکِنی موقت باشد.

شاکر ابراهیمی، رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان کردستان، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که بیمه کردن کولبران، نمی‌تواند شرایط شغلی سخت و جانکاه آن‌ها را تغییر دهد:

«حالا زیر فشار رسانه‌ها می‌خواهند یک سری کارهای روبنایی انجام دهند، در حالی که ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار در مناطق مرزی، تنها چاره بنیادین است.»

این فعال کارگری هدف طرح بیمه کولبران را ایجاد پشتوانه موقت برای خانواده‌های کولبران دانسته و گفته است: «تنها فایده بیمه کردن کولبران این است که در صورت بروز اتفاقات مرگبار، لااقل غرامت به خانواده‌های کولبران پرداخته می‌شود وگرنه این بیمه شدن به بازنشستگی منجر نخواهد شد، چرا که هیچ‌کس نمی‌تواند ۲۰ یا ۳۰ سال کولبری کند.»

ابراهیمی تأکید کرده است که مسئولان باید به جای ارائه راهکارهای ظاهری به قصد خاموش کردن صدای اعتراض‌های مردم و رسانه‌ها، به فکر محرومیت‌زدایی از مناطق مرزی باشند و قبل از هر چیز اشتغال‌زایی کنند.

با موافقت وزیر کار، قرار است کولبران از نیمه دوم فروردین ۹۶ بیمه تأمین اجتماعی شوند.

این خبر در حالی منتشر شده است که  زمستان امسال، چندین کولبر در آذربایجان غربی جان خود را بر اثر برف و سرما از دست دادند.

مرگ کولبران گرچه در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی بازتاب چندانی پیدا نمی‌کند، اما ظرفیت شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا این موضوع در میان افکار عمومی به شکل گسترده‌ای مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد.

در منطقه سردشت و پیرانشهر هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند. فرماندار سردشت اما از آنها به عنوان «قاچاقچی» یاد می‌کند:

استان آذربایجان غربی یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است.

هرسال ده‌ها تن از کولبران در اثر افتادن در کمین و شلیک پاسداران و مرزبانان کشته و زخمی می‌شوند

خبرها و گزارش‌های رادیو زمانه درباره کولبران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.