ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات هلند: بیم اروپا از موفقیت پوپولیست‌ها

هلندی‌ها پای صندوق‌های رأی می‌روند تا پارلمان جدید را انتخاب کنند. نگاه‌ها به سوی پوپولیست‌های راست افراطی است. با این حال در نظرسنجی‌ها حزب نخست‌وزیر پیشتاز است.

تا چه حد راست‌های پوپولیست در هلند قوی هستند؟ این سئوال تعیین‌کننده در انتخابات پارلمانی هلند پاسخ داده خواهد شد. در پی یک کارزار انتخاباتی پرهیاهو حدود ۱۳ میلیون هلندی پای صندوق‌های رأی می‌روند تا اعضای پارلمان جدید را انتخاب کنند.

در انتخابات پارلمانی هلند ۲۸ حزب شرکت دارند و این یک رکورد محسوب می‌شود.

از نخستین ساعات چهارشنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند برخی حوزه‌های رأی‌گیری در ایستگاه‌های قطار و نقاط دیگر آغاز به‌کار کردند. اما بیشتر حوزه‌های رأی‌گیری درهای خود را از ساعت هفت صبح باز کردند.

۱۳ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه آوریل و انتخابات آلمان در ماه سپتامبر نگاه‌های اروپا به انتخابات پارلمانی هلند و حزب خیرت ویلدرس (حزب آزادی ـ PVV)، نامزد دست راستی است. او کارزار انتخاباتی جنجال‌برانگیزی داشت و در آن علیه اسلام، مهاجران و اروپا تبلیغ کرد.

اروپا از آن واهمه دارد که با موفقیت حزب آزادی، احزاب و جنبش‌های ضداروپایی در کشورهای دیگر نیز نیرو بگیرند.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند مردم کشورش را فراخواند تا به «پوپولیسم کاذب» در اروپا نه بگویند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها که شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند انجام شد حزب آزادی ویلدرس ۱۳ تا ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهد. حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD)، به‌رهبری مارک روته، با ۱۷ تا ۲۰ درصد آرا به‌عنوان بخت اول انتخابات محسوب می‌شود. این حزب از تنش دیپلماتیک هلند و ترکیه در روزهای اخیر بیشترین بهره را برد.

بحران دیپلماتیک بین ترکیه و هلند که با منع فرود هواپیمای داود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در روتردام آغاز شد و هر دم دامنه آن وسیع‌تر شد، هم بر کارزار انتخاباتی هلند تأثیر گذاشت و هم در آستانه انتخابات پارلمانی نگاه‌های جهانی را به هلند معطوف کرد.

با این حال پژوهشگران انتخابات معتقدند که رقابت تنگاتنگ خواهد بود. آن‌ها می‌گویند حزب سبز چپ هلند (GL) و حزب چپ‌های لیبرال (D66) نیز بخت پیروزی در انتخابات را دارند. اما پیش‌بینی می‌شود که حزب حاکم کار (PvdA) با سخت‌ترین شکست خود مواجه شود.

تقریباً تمامی احزاب شرکت‌کننده در انتخابات تشکیل ائتلاف با حزب ویلدرس را رد کرده‌اند و او نمی‌تواند در صورت پیروزی احزاب دیگر در دولت شرکت کند.

با توجه به نظرسنجی‌ها، به‌دست آوردن اکثریت مطلق توسط احزاب در این انتخابات ناممکن است.

در این انتخابات ۲۸ حزب شرکت دارند و این یک رکورد محسوب می‌شود. این احزاب برای ۱۵۰ کرسی مجلس نمایندگان رقابت می‌کنند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تا ۱۴ حزب کرسی‌هایی در مجلس به‌دست خواهند آورد.

نخستین نتایج آرا پس از بسته شدن صندوق‌های رأی در ساعت ۲۱ چهارشنبه ۱۵ مارس اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.