ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف عمیات بازپس‌گیری موصل به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان

ساکنان گریخته از خط مقدم روایت کرده‌اند که حملات هوایی عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا غیرنظامیان متعددی را از پای درمی‌آورد. ارتش عراق به دنبال تاکتیک‌های تهاجمی جدید است.

نیروهای عراقی عملیات بازپس‌گیری غرب موصل را به دلیل تلفات بسیار بالای غیرنظامیان متوقف کرده‌اند.

یک جنگ‌زده موصل بدن بی‌جان پسرش را که در جریان حمله نیروهای عراقی به داعش کشته شده، حمل می‌کند- عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی پلیس فدرال عراق شنبه ۲۵ مارس گفت که «تلفات بالای غیرنظامیان در روزهای اخیر در قسمت قدیمی شهر موصل ما را وادار کرده است که عملیات‌مان را متوقف کنیم تا طرح‌ها و نقشه‌هامان را تغییر دهیم.»

نیروهای عراقی توانستند در ژانویه سال جاری داعش را از کل منطقه شرقی موصل بیرون برانند و شرق دومین شهر بزرگ عراق را از خلافت خودخوانده دولت اسلامی بازپس بگیرند.

آنها در ۱۹ فوریه حمله به غرب رود دجله را برای بازپس‌گرفتن آن از داعش آغاز کردند. ارتش عراق نیمی از غرب موصل را نیز بازپس گرفت و به قسمت قدیمی موصل وارد شد؛ جایی که خیابان‌ها و کوچه‌ها بسیار باریک است و هدف‌گیری دقیق هوایی بسیار دشوار.

نیروهای عراقی به حوالی مسجد جامع النوری رسیده‌اند که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش سال ۲۰۱۴ و در اولین و آخرین خطبه‌های عمومی خود خبر از تشکیل خلافت خودخوانده «دولت اسلامی» داد.

قسمت‌هایی از غرب موصل که همچنان در کنترل داعش است، به محاصره نیروهای دولتی عراق درآمده‌اند.

کشتار غیرنظامیان به‌دست هر دو سوی جنگ

ساکنانی که از قسمت‌های محاصره‌شده گریخته‌اند، روایت کرده‌اند که حملات هوایی عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا خانه‌های بسیار زیادی را تخریب می‌کنند و غیرنظامیان متعددی را از پای درمی‌آورند.

پنج‌شنبه برخی از مقام‌های مسئول همراه با ساکنان گریخته از خط مقدم نبرد موصل اعلام کردند که در هفته گذشته یک حمله هوایی ائتلاف علیه داعش منجر به انفجاری بزرگ شده‌است. بر اثر این انفجار، ده‌ها غیرنظامی زیر آوارهای خانه‌های تخریب‌شده جان‌شان را از دست داده‌اند.

ائتلاف گفته که درباره این گزارش‌ها تحقیق می‌کند.

ساکنان گریخته از این قسمت‌ها همچنین گفته‌اند که نیروهای داعش نیز طبق روند پیشین خود از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. آنها به علاوه به روی کسانی که قصد فرار دارند، آتش می‌گشایند.

سخنگوی پلیس فدرال گفته که «اکنون زمان سبک‌و‌سنگین‌کردن طرح‌ها و تاکتیک‌های تهاجمی جدید است. هیج عملیات نظامی‌ای از این پس ادامه نخواهد یافت.»

او ادامه داد که «می‌خواهیم مطمئن شویم بیرون راندن داعش از شهر قدیم به قیمت تلفات بالای غیرنظامیان تمام نمی‌شود.»

انتقاد شدید سازمان ملل

سازمان ملل شنبه اعلام کرد که گزارش‌های مربوط به حادثه انفجار بزرگ پس از حمله هوایی ائتلاف به شدت نگران‌کننده است.

لیزا گراند، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در عراق در اعلامیه‌ای نوشت که از شنیدن خبر این حادثه و تلفات زیاد آن «خشکمان زده‌است».

سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی تخمین می‌زنند که هنوز ۶۰۰ هزار غیرنظامی در مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل زندگی می‌کنند.

تغییر تاکتیک‌ها

نیروهای عراقی و ائتلاف به رهبری آمریکا در حال طراحی تاکتیک‌های جدید جهت ادامه‌دادن عملیات موصل هستند.

جان ریچاردسون، ژنرال آمریکایی جمعه به رویترز گفته‌بود که راه‌حل غرب موصل در تغییر تاکتیک‌های جنگی است.

او گفته بود که ارتش عراق در حال بررسی بازگشایی یک جبهه دیگر است تا شهر قدیم را به طور کامل از دیگر قسمت‌های مجزا کند.

همچنین ارتش عراق شنبه در اعلامیه‌ای گفت که از این پس عملیات‌ در غرب موصل تنها توسط تیمی از سربازان پیاده‌ انجام خواهد شد که برای جنگ شهری آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    باید بدنش دست کردها. اون خوب ازادش می کنن. تجربه چند ده ای در مبارزات چریکی دارن. نگاه تو سوریه چقدر موفقند