ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش با از دست‌دادن نیمی از غرب موصل، اسرایش را آزاد می‌کند

به ادعای دولت بغداد، نیمی از موصل بازپس گرفته شده و در مورد ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در آنجا مدرکی وجود ندارد. همزمان داعش برخی از زندانیانش را آزاد کرده است.

پس از بازپس‌گیری نیمی از غرب موصل از گروه داعش، این گروه تعدادی از زندانیان خود را آزاد کرد. همچنین دولت عراق گفت هیچ مدرکی دال بر استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی در موصل وجود ندارد.

نبرد شدید علیه داعش در غرب موصل ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، داعش جمعه ۱۰ مارس ده‌ها زندانی خود را از زندان‌های مناطق تحت کنترلش در موصل آزاد کرد.

آزادسازی زندانیان یکی دیگر از نشانه‌های ضعف روزافزون داعش در جنگ با نیروهای ارتش عراق در موصل تفسیر شده است.

نیروهای عراقی توانستند در ژانویه سال جاری داعش را از کل منطقه شرقی موصل بیرون برانند و شرق دومین شهر بزرگ عراق را از خلافت خودخوانده دولت اسلامی بازپس بگیرند.

نیروهای عراقی که همراه با پیشمرگه‌های کردستان عراق و شبه‌نظامیان شیعه «حشد الشعبی»، تحت حمایت نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده نبرد موصل را کلید زدند، در ۱۹ فوریه حمله به غرب رود دجله را برای بازپس‌گرفتن آن از داعش آغاز کردند.

در میان زندانیان تازه‌آزادشده از اسارت‌گاه‌های داعش در غرب موصل کسانی حضور دارند که به خاطر فروختن سیگار، تخطی از ممنوعیت مصرف دخانیات، یا داشتن گوشی همراه ــ و نتیجتاً متهم به ارتباط با جهان خارج ــ به زندان افتاده بودند.

نبرد سخت پس از پیشروی سریع

روز جمعه تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که نیروهای این کشور، نیمی از غرب موصل را بازپس‌ گرفته‌اند.

به گزارش منابع عراقی، نیروهای ویژه ارتش این کشور اکنون کمتر از یک کیلومتر با مسجد جامع النوری در موصل فاصله دارند. مسجد جامع النوری، معروف‌ترین مسجد موصل است که مناره کج آن به نام «مناره گوژپشت» (مناره الحدبا) از آثار تاریخی مهم این شهر محسوب می‌شود.

در ۲۰۱۴ و پس از آنکه داعش با تصرف موصل خلافت‌ خودخوانده خود را به مرکزیت رقه در سوریه اعلام کرد، ابوبکر البغدادی در اولین و آخرین سخنرانی عمومی خود نماز جمعه را در مسجد جامع النوری برپا کرده بود.

با این حال، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از سربازان عراقی نوشت که نیروهای ارتش این کشور با ضدحمله‌های شدید داعش در منطقه‌های بازپس‌گرفته‌شده رویارو شده‌اند و به سختی می‌توانند ساختمان دولتی اصلی را که اوایل هفته تصرف کردند، حفظ کنند.

واحدهای ویژه پلیس فدرال عراق توانست در دو هفته گذشته به سرعت پیشروی کنند و سه‌شنبه ساختمان دولتی اصلی در موصل را از داعش بازپس بگیرد. اما به گزارش واشنگتن‌پست، آنها بلافاصله در یک کمین «به‌خوبی طراحی‌شده» داعش گیر افتادند.

آنها همچنین زیر آتش خمپاره داعش هستند و تک‌تیراندازهای این گروه جهادی افراطی دائماً آنها را هدف می‌گیرند. نیروهای عراقی دو خیابان بازپس‌گرفته‌شده را پنج‌شنبه این هفته دوباره از دست دادند.

عراق؛ انکار استفاده از سلاح شیمیایی در موصل

حدود ۷۵۰ هزارتن از غیرنظامیان در غرب موصل تحت کنترل داعش زندگی می‌کنند. از این میزان در دو هفته اخیر حدود ۵۰ هزار تن از معرکه گریخته‌اند.

با این حال، همزمان با ادامه جنگ در موصل، سازمان ملل شنبه گذشته اعلام کرد که ۱۲ تن از جمله کودکان و زنان به دلیل حمله شیمیایی احتمالی داعش در غرب موصل تحت درمان قرار گرفته اند. این اظهارات به نگرانی‌ها درباره سرنوشت غیرنظامیان گیرافتاده در جنگ دامن زد.

به‌گزارش رویترز، صلیب سرخ نیز در بیانیه‌ای که روز جمعه ۳ مارس / ۱۳ اسفند منتشر کرد ضمن اعلام این خبر افزود که معلوم نیست کدام طرف از درگیری‌های نظامی در شهر موصل از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

با این حال، محمد علی الحکیم، فرستاده عراق به سازمان ملل جمعه گفت که «هیچ مدرکی» دال بر استفاده از سلاح شیمیایی در موصل وجود ندارد. او گفت که مقام‌های دولت بغداد تا کنون به هیچ مدرکی در این زمینه دسترسی نیافته‌اند.

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کیم وون‌ـ‌سو، نماینده عالی سازمان ملل در زمینه خلع سلاح، جمعه اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در جلسه‌ای پشت درهای بسته نسبت به وضعیت موصل آگاه کردند.

متیو رایکرافت، فرستاده بریتانیا در سازمان ملل گفت که ۱۵ عضو شورای امنیت تصور می‌کردند تحقیقات دولت عراق در زمینه سلاح‌های شیمیایی هنوز تمام نشده و ادامه خواهد داشت.

او گفت که شورای امنیت همچنان نگران استفاده از سلاح شیمیایی در نبرد موصل است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.