ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل بار دیگر از شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرد

ملادنف گفته که شهرک‌سازی‌های سه ماه اخیر انسجام قلمروی دولت آینده فلسطینی را از بین می‌برد، تکه‌تکه‌کردن کرانه باختری را تسریع می‌کند و از موانع اصلی بر سر راه صلح است.

نیکلای ملادنف، فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه گفت که اسرائیل نسبت به خواسته سازمان ملل مبنی بر توقف شهرک‌سازی‌ها بی‌اعتنا بوده‌است.

فرستاده سازمان ملل: شهرکسازی مانع صلح است

به گزارش خبرگزاری رویترز، ملادنف جمعه ۲۴ مارس نخستین گزارش خود درباره اجرای قطع‌نامه ۲۳ دسامبر شورای امنیت را قرائت کرد که خواهان توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی شده‌بود.

ملادنف به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت که «قطع‌نامه از اسرائیل می‌خواهد تا در راستای "توقف تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله اورشلیم شرقی" گام بردارد. اما هیچ گامی تا کنون در این زمینه برداشته نشده.»

شهرک‌سازی: یک مانع اصلی صلح

قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر گذشته شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و از این اقدام دولت اسرائیل به عنوان مانعی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در قالب دو دولت مستقل یاد کرده است. این قطع‌نامه با ۱۴ رأی موافق و امتناع دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده از وتوی آن به تصویب رسید.

اسرائیل دهه‌ها است که به سیاست شهرک‌سازی در قلمروهای اشغال‌شده پس از جنگ ۱۹۶۷ با همسایگان عرب خود ادامه می‌دهد. اغلب کشورها شهرک‌سازی اسرائیل را غیرقانونی و مانعی بر سر راه صلح می‌دانند. اسرائیل مخالف این نظر است.

این کشور پس از صدور قطع‌نامه مجوز ساختن بیش از سه هزار واحد مسکونی دیگر را در شرق اورشلیم صادر کرد.

فلسطینی‌ها به دنبال یک دولت مستقل در کرانه باختری، غزه و اورشلیم شرقی هستند.

ملادنف با اشاره به شهرک‌سازی‌های اخیر اسرائیل گفته که «بیشتر برنامه‌های توسعه شهرک‌ها در سه ماه اخیر بیش از پیش انسجام قلمروی دولت آینده فلسطینی را از بین می‌برد و تکه‌تکه‌کردن کرانه باختری را تسریع می‌کند.» او افزود که این فعالیت‌ها «یکی از موانع اصلی بر سر راه صلح هستند.»

انتقاد از حماس

فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه همچنین به انتقاد از افزایش پرتاب راکت‌ها از غزه به اسرائیل پرداخت و گفت که مسئولان فلسطینی باید این اقدامات را محکوم می‌کردند.

او گفت که «تحریک ادامه‌دار به خشونت علیه یهودیان از سوی افراطیون حماس و برخی گروه‌های فلسطینی غیرقابل قبول است و دورنمای صلح را تخریب می‌کند.»

دنی دنون، فرستاده اسرائیل در سازمان ملل جمعه در واکنش به این گزارش در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تنها مانع صلح خشونت و تحریک فلسطینیان است.»

اما ریاض منصور، فرستاده فلسطینیان در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که «شهرک‌سازی‌ها باید متوقف شود. نه فقط چون غیرقانونی هستند، بل همچنین به این خاطر که مانع اصلی بر سر راه رسیدن به راه‌حل دو دولت هستند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.