ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین واکنش به انشعاب در بین اصلاح‌طلبان: تأیید نمی‌کنیم

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس اعلام کرده که «شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان» از فعالیت‌های انتخاباتی خارج از چارچوب این شورا حمایت نمی‌کند.

دو روز پس از اینکه ۱۸ حزب و تشکل سیاسی اصلاح‌طلب هیئت رئیسه «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» را انتخاب کردند، محمود صادقی رییس دوره‌ای «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» با انتشار متنی اعلام کرد هیچگونه فعالیت انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان «خارج از قالب و چارچوب "شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان"»، مورد تأیید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست. این اولین واکنش رسمی به انشعاب صورت گرفته در جبهه اصلاح‌طلبان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس

به گزارش خبرگزاری دنشجویان ایران (ایسنا)، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشت خود پس از اشاره به پیشینه تشکیل «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» در سال ۱۳۷۸ به باز خوانی اسامی احزاب و گروه‌های عضو در این شورا پرداخته است.

بنا بر یادداشت محمود صادقی انجمن اسلامی مهندسان ایران، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، حزب مشارکت اسلامی ایران اسلامی، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، حزب کارگزاران سازندگی ایران، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن روزنامه نگاران زن ایران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع نیروهای خط امام، حزب اسلامی کار، خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، حزب همبستگی ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، حزب مردم‌سالاری، حزب اراده ملت ایران، حزب جوانان ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ۱۹ گروه‌ عضو این شورا بودند که از سال ۱۳۹۳ حزب اعتماد ملی، جمعیت زنان مسلمان و سازمان عدالت و آزادی به جمع آنها پیوستند. به گفته صادقی همچنین چند حزب جدیدالتاسیس دیگر نیز تقاضای عضویت در شورای هماهنگی را داده‌اند.

یادداشت صادقی حاکی است مطابق مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، این شورا فعالیت انتخاباتی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را منحصرا درقالب «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» انجام خواهد داد و همانطور که قبلا اعلام شده، بصورت یکپارچه از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت خواهد کرد. به گفته صادقی هیچگونه فعالیت انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان خارج از قالب و چارچوب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مورد تأیید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست.

رییس دوره‌ای «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» در قسمتی از یادداشت خود به سابقه اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان اشاره می‌کند و  می‌نویسد: «چند حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با این دغدغه که فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری ممکن است موجب تضعیف جایگاه احزاب شود، در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری شرکت نمی‌کردند که تدریجا این دوستان نیز به استثنای دو حزب، یعنی حزب مردم‌سالاری و مجمع نیروهای خط امام، به جمع شورای عالی سیاست‌گذاری پیوستند.»

دو حزبی که در یادداشت صادقی به نام آنها اشاره شده است، از جمله ۱۸ حزب و تشکل سیاسی تشکیل دهنده شورای تازه تاسیس «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» هستند. در همین حال مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری و نماینده کنونی مجلس که از سوی این حزب به عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز معرفی شده است،  روز سه‌شنبه ۸ فروردین در نشست «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» کشور به‌عنوان عضو هیئت رئیسه دوره‌ای سه ماه اول سال ۹۶ انتخاب شد.

صادقی در ادامه یادداشت خود همچنین ضمن برشمردن سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو از محمدرضا عارف به‌عنوان رئیس این شورا و موسوی لاری، وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی به‌عنوان نایب رئیس شورا نام می‌برد و تاکید می‌کند که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات شوراها در تهران و سایر نقاط کشور، با این عنوان نامزدی را معرفی نخواهد کرد و نامزدهای مورد حمایت این شورا همان‌ها خواهندبود که شورای عالی سیاست‌گذاری پس از طی مراحل مربوط با توجه به شاخص‌ها انتخاب و معرفی خواهد کرد.

صادقی در پایان با یادآوری شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته و به‌ویژه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که منجر به روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در آن سال شد، اصلاح‌طلبان را به وحدت دعوت کرده است.

مهرماه ۱۳۹۵ هفت تشکل اصلاح طلب عضو «شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان» با انتشار بیانیه‌ای جدایی خود را از این شورا کلید زدند و در روز سه‌شنبه ۸ فروردین نشستی تحت نام «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» کشور را با حضور دبیران کل ۱۸ حزب و تشکل سیاسی اصلاح‌طلب در محل دفتر مرکزی «مجمع نیروهای خط امام» تشکیل دادند. در پایان همین روز اعظم طالقانی که نام او و تشکل مطبوعش به عنوان عضو هیئت رئیسه دوره‌ای سه ماه اول سال ۹۶ اعلام شده بود، با انتشار یادداشتی که خطاب به خبرگزاری ایرنا نوشت، حضور جامعه زنان انقلاب اسلامی در جمع «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید:

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به‌طور همزمان با پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت امسال برگزار می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    علی مطهری: « آخرين بارمحمد خاتمي را نزديك به انتخابات رياست‌جمهوري سال ٨٨ ملاقات كردم. آن زمان من طرحي درباره آن انتخابات داشتم و آن اين بود كه همه اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب روي علی اکبر ولايتی توافق كنند؛ چون ادامه مديريت آقاي احمدی نژاد را به صلاح كشور نمي‌دانستم.» «اين طرح را با آقاي خاتمي هم در ميان گذاشتم. ايشان گفتند اگر اصولگرايان در اين راه استوار باشند نه من كانديدا مي‌شوم و نه آقاي موسوی. اين طرح را با آيت‌الله هاشمی هم در ميان گذاشتم كه ايشان نيز گفتند اگر آنها روي آقاي ولايتي توافق داشته و محكم باشند من كاري مي‌كنم كه نه آقای خاتمی بيايد و نه آقاي موسوی!.» «اصولگراها درباره اين طرح سست شدند چون مي‌گفتند ما احساس مي‌كنيم كه نظر رهبري به آقاي احمدي‌نژاد است و به همين دليل اين طرح عملی نشد.!» - نتیجه : انتخابات فرمایشی از قبل توافق شده و ارا از قبل مهندسی شده. مردم هم تحریک شده جلوی دوربین سیما رای میاندازند تا حکومت شوی دموکراسی بدهند ! آش همان آش است فقط کاسه عوض میشود!!

  • Farid

    مردم ایران را سر کار گذاشته اند: خامنه ای طرفدار احمدی نژاد هم بنا به مصلحت و برای نجات حکومت ولایت فقیه ٬ اصلاح طلب بنفش دولتی شد! سایت هم اندیشی: نظر مقام معظم رهبری در مورد اصلاح طلب و اصولگرا: بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم!؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو!. ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد. گاهی به مرحله یی می رسیم که امروز دیگر جواب نمی دهد؛ باید مرحله ی دیگری را شروع کنیم.!! حفظ اصول و اصلاح روش ها، معنای اصلاح طلبی است!. البته از نظر آمریکایی ها اصلاح یعنی ضدیت با نظام جمهوری اسلامی. رضاخان آمد اصلاحات راه انداخت؛ محمدرضا هم آمد اصلاحات راه انداخت؛ این همان چیزی است که بنده گفتم اصلاحات امریکایی. این اصلاحات به درد خودشان می خورد. ملت ایران اصلاح را براساس اصول خود انجام می دهد.!!