ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال توافق تهران و مسکو بر سر ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری سوخو

مسکو اعلام و تهران انکار می‌کند. دولت روحانی ۱۸ ماه مقاومت کرد اما ظاهراً سرانجام به خرید هواپیماهای مسافربری سوخو تن داده است. خرید ۱۰۰ فروند در چشم‌انداز قرار دارد.

مسکو اعلام و تهران انکار می‌کند. دولت روحانی  ۱۸ ماه مقاومت کرد اما سرانجام به خرید هواپیماهای مسافربری سوخو تن داد. فروش ۱۰۰ فروند در چشم‌انداز قرار دارد. چند روز بعد از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به مسکو، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است که تهران و مسکو بر سر فروش ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت به توافق رسیده‌اند. به گفته نواک در آینده امکان فروش ۳۰ هواپیمای مسافربری سوخو نیز بررسی می‌شود. مقامات ایرانی اما رسماً این خبر را تأیید نکرده‌اند.

ماکت هواپیمای مسافربری سوخو

روس‌ها می‌گویند سوپر جت ۱۰۰، نخستين هواپيماي صد نفره دنياست و با هواپیماهای مدرن ایرباس تفاوتی ندارد. مسکو همچنین پیشنهاد داده که تهران برخی قطعات بدنه سوخوی سوپرجت  ۱۰۰ را تولید کند و خدمات بعد از فروش این قطعات را هم ارائه دهد.

نخستین بار تابستان ۱۳۹۴ احتمال خرید هواپیماهای مسافربری سوخو در رسانه‌های فارسی‌زبان مطرح شد. عباس آخوندی، وزیر راه در آن زمان اعلام کرده بود که هواپیماهای مسافربری سوخو از سازمان هواپیمایی ایران مجوز پرواز در آسمان ایران را ندارند.

علی عابدزاده، معاون وزیر راه در سازمان هواپیمایی ایران اما گفته بود هواپیماهایی که سامانه ایمنی را رعایت می‌کنند می‌توانند در آسمان ایران به پرواز درآیند و منعی هم در این زمینه وجود ندارد. عابدزاده در اسفند ۹۵ برخلاف دستور صریح وزیر راه، به دلیل بی‌پولی دولت، مجوز ورود هواپیماهای فرسوده‌ای که عمرشان بیش از ۱۸ سال است را به ایران صادر کرده بود.

ایلیا تاراسنکو، رییس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه درباره چشم‌‌انداز فروش هواپیماهای سوخو ۱۰۰ به ایرلان‌های ایرانی به رسانه‌های روسی گفته است:  «علاقه‌مندی بالایی به این هواپیمای سوخو ۱۰۰ در ایران وجود دارد. ما در مورد این تحویل‌ها با ایرلاین‌های احتمالی ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم و انتظار داریم حدود ۱۰۰ فروند هواپیما تحویل داده شود.»

خبرگزاری تسنیم احتمال داده که شرکت آسمان با روس‌ها تفاهم‌نامه خرید هواپیماهای مسافربری سوخو را امضاء کرده است.

اسپوتنیک روز گذشته گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پی سفر دو روزه حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش به مسکو  ضمن اعلام این‌که در جریان مذاکرات، راه‌های گسترش همکاری در عرصه ماشین‌سازی و هواپیمای مسافربری به بحث گذاشته شده گفته است افزون بر سوپر جت ۱۰۰، روسیه می‌تواند بالگردهای اورژانس نیز به ایران بفروشد.

در سفر ولادیمیر پوتین به تهران و بعد از دیدار و گفت‌وگوی او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران موضوع فروش هواپیماهای مسافربری سوخو به ایران جدی‌تر شد. مسکو می‌گوید در زمان تحریم‌ها از ایران پشتیبانی کرده و در بالا بردن توان نظامی ایران هم با فروش سامانه اس ۳۰۰ قدم بزرگی برداشته و به همین جهت می‌بایست از گشایش بعد از برجام، از بازار ایران سهم داشته باشد.

در سفر روحانی به روسیه، تهران و مسکو توافق کردند که ایران ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز به روسیه صادر کند و در ازای آن کالای تولید شده در روسیه را دریافت کند.

مطابق  برنامه «نفت در برابر کالا» صادرات نفت ایران به روسیه به پنج میلیون تن می‌رسد. قرار است که حجم کالاهایی که روسیه در ازای دریافت نفت به ایران تحویل می‌دهد به ۴۵ میلیارد دلار در سال برسد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میرزا

    روس ها دارند پیش می آیند. اینها حدود 250_ 300 سال در پی چنین فرصت و موقعیتی بودند. چیرگی روسها بر کشور پرهزینه و مصیبت بار خواهد بود و رهایی بسیار دشوار .

  • پرویز

    پس به احتمال زیاد سوخو تو پاچمون رفته. روحانی چون میدونه علنی کردن این خبر بر روی انتخابش در اردیبهشت تاثیر منفی داره صبر میکنه تا بعد از انتخابات خرید هواپیمای روسی را علنی کند.