ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده‌سازی امنیتی علیه نازنین زاغری در رسانه قوه قضاییه

در سالگرد دستگیری نازنین زاغری، عفو بین‌الملل و وزارت خارجه بریتانیا خواهان آزادی او شده‌اند. خبرگزاری میزان این تقاضاها را «مداخله‌جویانه» خوانده است

در سالگرد دستگیری نازنین زاغری، شهروند ایرانی - بریتانیایی، عفو بین‌الملل و وزارت خارجه بریتانیا خواهان آزادی او شده‌اند. در واکنش به این تقاضا، خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران در یاداشتی تقاضای آزادی نازنین زاغری از سوی سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا را «مداخله جویانه» و «نامربوط» دانسته و نازنین زاغری را یک «محکوم امنیتی» خوانده است.

نازنین زاغری همراه همسر و دخترش

 سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز اعلام کرده که این کشور از بازداشت شهروندان دو تابعیتی از جمله نازنین زاغری نگران است و این نگرانی را به بالاترین سطوح سیاسی ایران منتقل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته که «ترزا می» نخست‌وزیر و «بوریس جانسون» وزیر خارجه این کشور موضوع آزادی این محکوم امنیتی را قبلا با همتایانشان در ایران مطرح کرده‌اند.

او گفته: «ما با خانواده او در لندن و تهران ملاقات داشته‌ایم تا به آنها اطمینان دهیم که به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم.»

همزمان، سازمان عفو بین‌الملل اطلاعیه‌ای صادر کرده و در آن با اشاره به سنتی که در ایران وجود دارد و برخی از زندانیان در ایام نوروز آزاد می‌شوند، ابراز امیدواری کرده که نازنین زاغری هم آزاد شود.

این سازمان تاکید کرده که نازنین زاغری تنها زندانی در ایران نیست که می‌تواند آزاد شود، اما آزادی او پیروزی کوچک و پرارزشی برای حقوق بشر است.

 پرونده‌سازی امنیتی در سایت قوه قضاییه

۱۴ فروردین، سالگرد دستگیری این زندانی سیاسی در فرودگاه امام و هنگام بازگشت به بریتانیاست.

رسانه‌ها در بریتانیا، با اشاره به تلاش‌های یک سال گذشته همسر نازنین زاغری، ریچارد رتکلیف برای آزادی نازنین، از تجمع‌هایی خبر داده‌اند که عصر یکشنبه، دوم آوریل/ ۱۳ فروردین به وقت محلی در مقابل خانه این زوج در حومه لندن برگزار شد.

ریچارد رتکلیف از حامیان آزادی نازنین خواسته بود در سالگرد زندانی شدن او روبان‌های زردی را همراه با نقل قول‌هایی از زندانیان در اوین درباره آرزوهایشان پس از آزادی، به درختان نزدیکی منزل‌شان گره بزنند و تصاویری از این روبان‌ها و نقل قول‌ها را همراه پیشنهادات خود برای کمک به آزادی نازنین به صفحه فیس‌بوک بفرستند.

تقاضای آزادی نازنین زاغری در حالی مطرح شده که او حتی از حق تماس تلفنی با همسرش در تعطیلات نوروز، محروم بوده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، پی‌گیری‌های نازنین زاغری و خانواده‌اش از طریق دادیار ویژه زندان، دفتر دادستانی و مسوولان زندان اوین تاکنون، حتی به مناسبت عید نوروز، به نتیجه نرسیده و به موافقت دادستان و بازجویان او موکول شده است.

خبرگزاری میزان نیز، در گزارش اخیر خود به بیانیه‌های نهادهای اطلاعاتی شباهت دارد، نازنین زاغری را «یک عنصر برانداز شناسنامه‌دار» خوانده که «با سرویس‌های جاسوسی غربی ارتباط داشت.» این خبرگزاری،

او را یکی از ماموران بنیاد تامسون رویترز نامیده که ماموریتش «پیشبرد پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری، برای اهداف براندازانه و جاسوسانه» بوده است.

گزارش سایت میزان همسر نازنین زاغری، «ریچارد رتکلیف» را متهم کرده که با کمک «رسانه‌های معاند» همچون بی بی سی، قصد مظلوم‌نمایی دارند.

نازنین زاغری، پس از بازداشت، به کرمان منتقل شد و سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که نازنین زاغری «در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است.»

شهریور ماه سال گذشته، ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب، نازنین زاغری را به پنج سال زندان محکوم کرد. او پس از گذارندن حدود ۹ ماه در سلول انفرادی در بند امنیتی ۲- الف متعلق به سپاه، اکنون حدود ۳ ماه است در بند زنان زندان اوین به‌سر می‌برد.

نازنین زاغری، پیش از دستگیری با بنیاد رویترز به عنوان مدیر پروژه همکاری داشته و در بنیادهای خیریه فعالیت می‌کرده است.

بنیاد رویترز می‌گوید که در ایران فعالیت نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای فعالیت در ایران ندارد.

در نامه‌ای که اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، نازنین زاغری به همسرش نوشته بود: «کشوری که روزی به آن افتخار می‌کردیم، روزهای طلایی بزرگ شدن دخترمان را از هر دویمان گرفت.»

بیشتر بخوانید: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    نماینده زنجان در مجلس : اول انقلاب آمار زندانیان ده هزار بوده امروز به 220 هزار رسیده است! فریدون احمدی گفت: به جای ساخت و ساز و افزایش زندانها ناکارآمدی قوه قضاییه باید برطرف شود. مدارسی داریم که کودکان درکپر و کانکس درس میخوانند ساختمان و زندان بسازید که چکار کنید ... زندانی بچه اش بیرون کفش نداره مدرسه نداره زندانی که میره داخل زندان برای زن و بچه اش باید فکر کرد. مگر ما این اندازه قوه قضاییه میخوایم ؟ مگه میخوایم هشتاد ملیون رو توی زندان ببریم . یک نفر نیست که از عملکرد قوه قضاییه راضی باشه!