ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور قرار وثیقه برای فضل‌الرحمن کوهی؛ زندانیان اهل سنت نامه اعتراضی نوشتند

قرار بازداشت امام جمعه اهل سنت پشامگ در دادسری رسیدگی به پرونده او به قرار وثیقه یک‌صد میلیون تومانی تبدیل شده است. زندانیان اهل سنت به بازداشت او معترض‌ شده‌اند.

قرار بازداشت مولوی فضل‌الرحمن کوهی، امام جمعه اهل سنت پشامگ در دادسری رسیدگی به پرونده او به قرار وثیقه یک‌صد میلیون تومانی تبدیل شده است.

از سوی دیگر کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده که قرار است این روحانی اهل سنت از بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد به بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان منتقل شود.

مولوی فضل‌الرحمن کوهی

بازداشت مولوی فضل‌الرحمن کوهی به اعتراض‌های مردمی در سیستان و بلوچستان انجامیده‌ و جمعی از «ریش‌سفیدان» اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، برای پایان‌ بخشیدن به حبس این روحانی به مشهد سفر کردند: گسترش اعتراض‌ها به بازداشت یک روحانی سنی در سیستان و بلوچستان

عده‌ای از زندانیان اهل سنت زندان رجایی‌شهر هم با نوشتن نامه‌ای دستگیری مولوی فضل‌الرحمن کوهی را محکوم کرده‌اند و خواهان آزادی او و برداشتن فشار‌ها از روی علمای اهل سنت شده‌اند.

در این نامه آمده است که فشار و خفقان و ظلم و جور چندین ساله حکومت ایران بر اهل سنت و اقلیت‌های قومی موضوع تازه‌ای نیست بلکه در طول چند ساله بعد از انقلاب همواره علما و روشنفکران و آزادی‌خواهان را با ترور و اعدام و زندان از صحنه برداشته و حذف کرده‌اند:

«... در ادامه سلسله ظلم‌های زنجیره‌ای در تنگنا قرار دادن علما و رهبران اهل سنت و زندانی کردن آن‌ها با وجود دنیای رسانه و عصر اینترنت است. {نیروهای امنیتی} از هیچ کاری که بتوانند دریغ نمی‌کنند و ابایی ندارند. از نمونه‌های خیلی بارز و برجسته ممنوعیت سفر مولانا عبدالحمید به استان‌های دیگر در فراخواندن حاکم شرع کردستان، کاک حسن امینی و دستگیری مولوی فضل‌الرحمن کوهی، امام جماعت پشامگ است و خیلی نمونه‌ها و مثال‌هایی از این قبیل.»

زندانیان اهل سنت در نامه‌شان خود را زندانیان سیاسی-عقیدتی خوانده‌اند و با اعلام دفاع از علمای‌شان به وضعیت موجود اعترض کرده‌اند. آن‌ها خواهان برداشته شدن فشارها و آزادی مولوی عبدالرحمن کوهی و سایر علما و داعیان زندانی اهل سنت‌ شده‌اند و بر احقاق حقوق حقه جامعه اهل سنت و دیگر اقلیت‌های قومی تأکید کرده‌اند.

دادگاه ویژه روحانیت مشهد روز چهارشنبه ۹ فروردین در تماس با مولوی فضل‌الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ، از او خواست که روز دوشنبه ۱۴ فروردین خود را به این دادگاه معرفی کند.

پس از مراجعه فضل‌الرحمن کوهی به این دادگاه، بازجویی‌ها از او آغاز شده است و تا پایان وقت اداری ادامه داشته است. بعد از پایان وقت اداری به همراهان این روحانی اهل سنت گفته شده است: «بروید! مولوی مهمان ماست و انتظار شما در اینجا برای‌تان گران تمام می‌شود.»

پس از انتشار خبر بازداشت فضل‌الرحمن کوهی، صدها نفر از ساکنان شهرستان سرباز صبح سه‌شنبه ۱۵ فروردین با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان خواستار آزادی این روحانی اهل سنت شدند.

همچنین ۲۰۰‌نفر از روحانیان اهل سنت هم با تجمع در مقابل ساختمان دادگاه ویژه روحانیت مشهد خواستار آزادی فضل‌الرحمن کوهی شدند.

کوهی از روحانیان برجسته اهل سنت در سیستان و بلوچستان است که در سخنرانی‌هایش از مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل تضییع حقوق اقلیت‌‌ها به شدت انتقاد کرده است.

این روحانی اهل سنت که پیش از این نیز بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار شده است، مرداد ماه سال گذشته در واکنش به اعدام گروهی از زندانیان عقیدتی اهل سنت، اعدام جمعی را «صفت فرعونیان» و «خیانت به ملت» دانسته بود.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.