ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد منتظری: کاندیداتوری رئیسی توهین به ملت ایران است

احمد منتظری گفته که کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، در انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر به یک شوخی شبیه است. او شرکت مستقیم و بدون انکار رئیسی را در کشتار تابستان ۶۷ مساله‌ای بسیار بااهمیت دانسته.

احمد منتظری، فعال سیاسی- مذهبی و فرزند حسینعلی منتظری در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفته که کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر به یک شوخی شبیه است و توهین به ملت ایران است.

احمد منتظری درباره کاندیداتوری ابراهیم رئیسی گفته است: «این مساله بیشتر شبیه یک شوخی است. آقای رئیسی که یک روز هم تجربه کار اجرایی ندارد چطور می‌خواهد رئیس دستگاه اجرایی شود؟ در قوه مجریه شخصیت‌های فراوانی از جناح‌های مختلف سیاسی وجود دارند که بعضاً ده‌ها سال سابقه مدیریت اجرایی دارند. کاندیدا شدن آقای رئیسی توهین به تمامی آن شخصیت‌ها و توهین به ملت ایران است.»

از چندماه پیش زمزمه‌های حضور احتمالی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده بود. پیش از آن نیز نام او به عنوان قائم‌مقام احتمالی رهبری و جانشین آینده علی خامنه‌ای بر سر زبان‌ها افتاد. این قاضی سابق متهم به جنایت علیه بشریت در دهه ۶۰ در هفته‌های اخیر و با شدت‌گرفتن فعالیت دستگاه تبلیغاتی محافظه‌کاران به نفع او بالاخره رسماً وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

احمد منتظری گفته: «شرکت مستقیم و بدون انکار ایشان در کشتار تابستان ۶۷ مساله‌ای بسیار بااهمیت است. اگر یکی از کاندیداها یک‌بار به شخصی با چاقو حمله کرده باشد موفق نمی‌شود از مراجع قانونی گواهی عدم سوء‌پیشینه بگیرد. تکلیف ایشان که کاملاً روشن است.»

مردادماه گذشته سایت و کانال تلگرام بیت آیت‌الله منتظری یک فایل صوتی مربوط به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ حسینعلی منتظری، با چند نفر از مقامات عالی رتبه قضایی و امنیتی موسوم به «هیات مرگ» منتشر کردند.

حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی چهار نفر از اعضای هیات مرگ بودند و در این جلسه حضور داشتند.

حسینعلی منتظری در این فایل صوتی اعدام‌های مرداد ماه ۱۳۶۷ را «جنایت» خوانده و گفته بود: «بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»

ابراهیم رئیسی که در جریان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ عضو «هیات مرگ» بود، اکنون «دادستان دادگاه ویژه روحانیت» است. این دادگاه احمد منتظری را به خاطر انتشار فایل صوتی به زندان محکوم کرد.

دادگاه ویژه روحانیت احمد منتظری را به خاطر انتشار فایل صوتی دیدار کمیته‌ تصمیم‌گیری اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار سند محرمانه و تبلیغ علیه نظام در مجموع به ۲۱ سال حبس محکوم کرد که با تجمیع و تخفیف شش سال این حبس قابل اجرا دانسته شد.

مدتی بعد، حکم قضایی احمد منتظری که چهارم اسفندماه به‌شکل ناگهانی بازداشت و فردای آن روز به مرخصی آمده بود، به حالت تعلیق در آمد.

زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری اسفندماه گذشته گفته بود که باوجود حکم رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر عدم اجرای حکم زندان، ابراهیم رئیسی بر اجرای این حکم اصرار داشته است.

خود احمد منتظری هم در مصاحبه‌ای گفته بود: «وقتی همین مساله را من در دادگاه ویژه روحانیت مطرح کردم آنان گفتند که حکم رهبری به ما ابلاغ نشده بود. البته ما قبلا جریان نامه آقای شبیری زنجانی را رسانه‌ای کرده بودیم و در کانال تلگرام گذاشته بودیم و آنان می‌بایست تحقیق می‌کردند ببینند جریان چیست. من فکر می‌کنم می‌خواستند انتقام بگیرند و مسوولیت هر مجموعه‌ای با رییس آن مجموعه است و در این قضیه هم مسئولیت با آقای رئیسی است.»

احمد منتظری اعلام کرده که فایل منتشر شده تنها فایل مرتبط با این اعدام‌ها نیست و احتمال دارد که در آینده فایل‌های بیشتری را منتشر کند.

او گفته: «زمانی که وضعیت مساعد شود و مسوولان کشور سعه صدر لازم را پیدا نمایند بقیه فایل‌ها منتشر خواهد شد و فعلاً به میزان قابل توجهی شفاف‌سازی شده است.»

پیش‌تر، در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ گزارش شده بود که وزارت اطلاعات خواهان تحویل گرفتن فایل‌های صوتی از احمد منتظری بوده است.

بیشتر بخوانید:

«آن مرد با پول‌های امام رضا آمد»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دوستار کشور و مردم و رهبر عزیزش

    قابل توجه وطن فروشانی که برای رسیدن به اهداف خود حاضرند دست به هر کار کثیفی بزنند. قاتل جیره خوار خودتان هستید که مثل یک لاشخور منتظر ضربه زدن به این ملت هستید. ولی به لطف خدا و رهبری سید علی این کشور همیشه سربلند و پیروز است.

  • bijan

    در اینکه انتخابات با نظارت استصوابی غیر دموکراتیک است تردیدی نیست . با اینحال چرا اکثریتی شرکت میکنند ؟ این کار چند دلیل تاکتیکی دارد : طبقه میانی جامعه ایران هوشمندانه می داند که بخش عظیمی از مردم روستا و شهرهای کوچک در هر حالت شرکت میکنند ( تا کنون هم این طور بوده ) و بخاطر جلوگیری از انتخاب گزینه بدتر ناچارندشرکت کنند که در شرایط فعلی تاکتیک درستی است . - ما در این جامعه بسته و فاقد آزادی آمار درستی از گرایشات واقعی مردم ایران نداریم . شرکت مردم در ا نتخابات تا حدودی میتواند معیاری برای سنجش افکار عمومی ووزن سیاسی آنها باشد و این تنها ابزاری است که میشود فهمید که چه درصدی از مردم گزینه مطلوب رهبر ی ویا خلاف آنرا انتخاب میکنند . ( مانند انتخاب خاتمی در 76 و موسوی در 88) - در رژیم قبلی نه حکومت اهمیتی به شرکت مردم در انتخابات میداد ( سلسله پهلوی کلا قانون اساسی را بی اعتبار کرده بود )و نه مردم ! اما نظام فعلی به آن اهمیت میدهد و تا کنون هم موفق شده تا اکثریت شرکت کنند . تحریم انتخابات زمانی اثر بخش است که اقشار فرودست جامعه از شرکت در آن خودداری کنند . این حالت هنوز تحقق نیافته .

  • Farid

    در پی حمله هوایی ایالات‌ متحده به سوریه، حسن روحانی طی یک تماس تلفنی با همتای سوری‌اش بر تداوم حمایت خود از دولت اسد، تأکید کرده است!!!

  • Farid

    محمد ملکی: ."....من در انتخاباتی که توسط سپاه و منصوبان ولی فقیه مهره چینی شده است شرکت نمی کنم، اگر چه بعضی خیال پردازانه می گویند شرکت در انتخابات گامی است به سوی دموکراسی! سئوال من از آنها این است شرکت در کدام انتخابات؟ انتخابات آزاد با تمام شرایط آن یا انتصابات؟ باید از این جماعت پرسید شما در این ۳۷ سال با شرکت در انتخابات نظام ولایی چقدر به آزادی نزدیک شده اید؟ خودمان را فریب ندهیم و با اعمال و رفتارمان عمر نظام ولایی را طولانی نکنیم. در پایان باید تاکید کنم که تلاش معتقدین و ملتزمین به نظام ولایی برای اینکه نشان دهند مردم ایران تنها در دو دسته اصول گرایان (بنیاد گرایان) و اصلاح طلبان (استمرارطلبان) خلاصه می شوند بزرگترین ظلم به ملت ایران است. آیا جز این دو گروه بقیه ی مردم بحساب نمی آیند و گروههای خارج از این دو دسته همه گروهک و غیرخودی هستند و هیچگونه حق و حقوقی ندارند؟ آیا به بخش بزرگی از مردم که به انتخابات شما بی تفاوت هستند و نمی خواهند در این خیمه شب بازی شرکت کنند حق اظهار نظر و نقد و انتقاد می دهید یا با برچسب های های گوناگون آنها را از میدان بیرون می کنید؟ بس کنید!

  • صمد

    ملتی که رهبری خمینی و قائم مقامی منتظری را بخرد فقط لیاقت یکی مثل رییسی را برای ریاست جمهوری خود خواهد داشت.