ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم کن با «اشباح اسماعیل» آغاز شد

هفتادمین دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا، با تدابیر امنیتی شدید در ساحل کوت‌آزور با فیلمی از آرنو دپلیشن افتتاح شد. سینماگران ایرانی حضوری پررنگ دارند.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن با تدابیر امنیتی شدید در ساحل کوت آزور آغاز شد. سینمای ایران و به ویژه فیلمسازان ایرانی با تابعیت دوگانه در بخش های مختلف این دوره از جشنواره فیلم کن حضور برجسته‌ای دارند.

کن ۲۰۱۷

اشباح اسماعیل

مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا با نمایش فیلم «اشباح اسماعیل» به کارگردانی آرنو دپلشین کارش را آغاز کرد.

شارلوت گینزبورگ، ماریون کوتیار که با بازی در فیلم «زندگی چون گل سرخ» در نقش ادیت پیاف، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد، و متیو آمارلیک در «اشباح اسماعیل» بازی می‌کنند.

«اشباح اسماعیل» یک درام عشقی درباره یک فیلمساز است (با بازی آمارلیک) که همسرش (با بازی کوتیار) به طور اسرارآمیزی مفقود شده و حالا بعد از ۲۰ سال باز هم به طور غیرمنتظره‌ای به نزد او بازمی‌گردد. غافل از آنکه اسماعیل در این مدت معشوقی دارد و طبعاً در یک رابطه عشقی سه نغره تنش‌هایی بین آن‌ها پیش می‌آید که به داستان جهت می‌دهد.

منتقدان از این فیلم به عنوان یک فیلم کسالت‌آور یاد کرده‌اند و به همین جهت هم حضور بازیگران سرشناس این فیلم روی فرش قرمز کن، چندان تشویقی هم در پی نداشت.

«اشباح اسماعیل» به عنوان فیلم افتتاحیه کن در بخش اصلی جشنواره شرکت داده نمی‌شود.

رقابت ۱۹ فیلم برای نخل طلا

در بخش اصلی جشنواره فیلم کن «پایان خوش» ساخته میشل هانکه با فیلم‌های «شگفت‌زدگی» به کارگردانی تاد هینز، «موحش» به کارگردانی  میشل آزاناویسوس، «روز بعد» به کارگردانی هونگ سنگ سو، «تشعشع» به کارگردانی نایومی کاواسه، «کشتن گوزن مقدس» به کارگردانی یورگوس لانتیموس، «مخلوق آرام» به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا، «قمر مشتری»‌ به کارگردانی کورنل موندروتسو، «عاشق دوگانه» به کارگردانی فرانسوا اوزون، «هیچگاه واقعاً اینجا نبودی» به کارگردانی لین رمزی، «دوران خوب» به کارگردانی بنی و جاش سفدی، «بی عشق» به کارگردانی آندری زویاگینتسف، «داستان‌های مایروویتز» به کارگردانی نوح بامباک، «اوکجا» به کارگردانی بونگ جون هو، «۱۲۰ ضربان در دقیقه» به کارگردانی رابین کمپیلو، «فریب خورده» به کارگردانی سوفیا کاپولا، «رادین» به کارگردانی ژاک دوایون، و همچنین «برآمده از هیچ» به کارگردنی فاتح آکین برای دستیابی به نخل طلایی رقابت می‌کند.

ریاست هیٔت داوران بخش اصلی رقابت‌های کن را هم پدرو آلمادوار به عهده دارد. او وعده داده که هر فیلم به عنوان یک اثر مستقل و صرفاً با توجه به جنبه‌های سینمایی‌اش بررسی و داوری شود.

ماجرای نت‌فلیکس

یکی از مهم‌ترین درگیری‌ها در هفتادمین سال برگزاری جشنواره فیلم کن بر سر دو فیلم از محصولات کمپانی «نت‌فلیکس» است که در سالن‌های سینما به نمایش درنمی‌آیند و با این حال در بخش اصلی جشنواره در رقابت‌ها شرکت داده شده‌اند.

آمادور با انتقاد از مدیریت جشنواره فیلم کن گفت:

«من شخصاً با فن‌آوری‌های تازه در عرصه سینما مشکلی ندارم. اما به نظرم خوب نیست فیلمی در رقابت‌های کن شرکت کند، اما در سالن‌های سینما در دسترس مخاطبان علاقمند نباشد.»

محصولات کمپانی نت‌فلیکس صرفاً در اینترنت عرضه می‌شوند: نشانه‌ای از تحولاتی که سینمای جهان با آن درگیر است و اکنون گریبان مهم‌ترین جشنواره سینمای اروپا را هم گرفته است.

سینماگران ایرانی

از ایران فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید. رسول‌اف در سال ۱۳۸۹ به ۶ سال حبس محکوم شده بود، در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن، با فیلم «به امید دیدار» حضور داشت و سپس، دو سال بعد فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» او در کن به نمایش گذاشته شد. «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» درباره واقعه اتوبوس ارمنستان در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران است.

سینماگران ایرانی‌تبار که در خارج از ایران بالیده‌اند در این دوره از جشنواره فیلم کن حضور برجسته‌ای دارند.

«قبل از پایان تابستان» ساخته مریم گورمقتیق، «آنها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده و «تهران تابو» ساخته اول علی سوزنده در بخش‌های مختلف کن به نمایش درمی‌آیند.

«۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی، سینماگر فقید ایرانی هم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود: ادای احترام کن به این سینماگر سرشناس.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.