ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نحوه صدور تابعیت برای فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی تغییر می‌کند

این موضوع ابتدا در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی مطرح شده و معاون اول رئیس جمهوری آن را به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع داده که پس از شش ماه بررسی تصویب شده است.

بر اساس اعلام معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نحوه صدور تابعیت برای فرزندانی که مادر آنها ایرانی و پدرشان خارجی‌ست و در ایران متولد شده‌اند، تغییر خواهد کرد.

نحوه صدور تابعیت برای فرزندانی که مادر آنها ایرانی و پدرشان خارجی‌ست و در ایران متولد شده‌اند، تغییر خواهد کرد

به گفته احمد میدری، پیشنهاد این تغییر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه شده و موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می‌شود. جزییات بیشتری درباره چگونگی این تغییر ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، میدری از تلاش دولت برای شناسنامه‌دار کردن کودکانی که مادران‌شان ایرانی و پدران‌شان خارجی هستند خبر داده و گفته است: «بر اساس قانون سال ۱۳۸۵، به این دسته از کودکان پس از سن ۱۸سالگی و در صورتی که تابعیت کشور دیگری را نداشته باشند، شناسنامه ایرانی داده می‌شود. این روند باعث می‌شود این کودکان تا سن ۱۸سالگی بلاتکلیف باشند.»

این روزها اما ایده ضرورت تغییر در این قانون به جریان افتاده است: «این موضوع ابتدا در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی مطرح شد و معاون اول رئیس جمهوری آن را به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع داد که پس از شش ماه بررسی تصویب شد.»

به این ترتیب این دسته از کودکان تا قبل از شناسنامه‌دار شدن از کارت هویت استفاده می‌کنند که می‌توانند با آن به مدرسه بروند و از خدمات درمانی و بهداشتی استفاده کنند.

نمایندگان مجلس ایران اما در جلسه علنی ۱۰ شهریور ماه سال ۹۵ خود، طرح یک فوریتی تغییر قوانین مهاجرت و شهروندی را برای «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی» تصویب کردند.

طرح جامع تغییرات قوانین مهاجرت و شهروندی که بر اساس آن تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی تعلق می‌گیرد، با ۱۲۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شد.

این طرح تنها شامل فرزندانی می‌شود که حاصل ازدواج شرعی زن ایرانی و مرد دارای تابعیت خارجی یا فاقد تابعیت یا دارای تابعیت مشکوک باشند و تا تاریخ ۱ /۱ /۱۳۹۶ متولد شده باشند.

همچنین کسانی که مادر آنها ایرانی است – چه در ایران متولد شده باشند، چه در خارج – مشروط به اینکه ازدواج پدر و مادر با قوانین ایران به ثبت رسیده باشد و فرزند حداقل تا سن ۱۸ سالگی، ۱۵ سال در ایران ساکن باشد، مشمول دریافت شناسنامه ایرانی می‌شوند.

ازدواج شرعی زن ایرانی با مرد غیر ایرانی این شرط را به همراه دارد که اگر زن مسلمان است، مرد هم باید مسلمان باشد یا مسلمان شده باشد.

از عمده دلایلی که برای تصویب این طرح مطرح است، ایجاد بستر قانونی لازم برای اعطای تابعیت ایرانی به آن دسته از افغانستانی‌هایی‌ست که همراه سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند: «لشکر فاطمیون»

  • در همین زمینه

با وجود اینکه مشکلات شهروندی مربوط به فرزندان زنان ایرانی که با مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند از زمان انقلاب سال ۵۷ مطرح بوده است، مجلس شورای اسلامی تنها پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و حضور نیروهای اعزامی از ایران در این درگیری‌ها و مطرح شدن موضوع اعطای شهروندی به سربازان افغانستانی داوطلب سپاه پاسداران، حاضر به بازنگری قوانین مهاجرت و شهروندی شد.

در طرح بازنگری قوانین شهروندی موضوع اعطای تابعیت ایرانی به نیروهای «سپاه فاطمیون» که نیروی شبه‌نظامی افغانستانی‌های وابسته به سپاه قدس هستند، مطرح شده است.

طرح «بهینه‌سازی» قوانین مهاجرت و شهروندی در ایران، می‌خواهد به نخبگان مهاجر، سرمایه‌گذاران بزرگ و «کسانی که به نظام جمهوری اسلامی خدمات شایانی ارائه ‌کنند» هم شهروندی ایرانی اعطا کند.

بر اساس این طرح پیش از اعطای شهروندی به «افرادی که به جمهوری اسلامی خدمات شایان ارائه کرده‌اند»، از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی استعلام می‌شود و در صورت مثبت بودن نتیجه استعلام به این افراد تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

لینک‌های مرتبط

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    با سلام. رضا هستم ۲۹ ساله از استان فارس پدر مادر من بیست و پنج سال پیش باهم ازدواج کردن که حاصل ازدواجشون پنج فرزند. دو دختر و سه پسر. مشکل ما شاید واسه بعضیا داستان وحشتناکی باشه که ما شب و روز داریم با اون مشکل دست پنجه نرم میکنیم. مادر من با پدرم بیست و پنج سال پیش ازدواج کردن تو یکی از دور افتاده ترین شهرهای استان فارس پدر من قانونی با مادرم ازدواج کرد مادر من ایرانی الاصل هست. بعد بیست و دو سال زندگی حاصل زندگشون میشه پنج فرزند ما همگی شناسنامه داشتیم تا اینکه پدرم به دلیل معتادی به زندان میره و تو چند تا بازجویی مشخص میشه پدرم اهل پاکستان هستن و شناسنامه جعلی داشتن همین قضیه باعث میشه چون پدر خارجی بوده شناسنامه های فرزندانشان نیز باطل بشه این وحشتناک ترین کابوس زندگی ما شد اینکه بعد این همه سال مادر بیسوادی که خوندن نوشتن بلد نبوده حتی از قضیه خبری نداشته فرزندانش بدون شناسنامه میشن مادرم از پدرم طلاق میگیره و جای مهریه فرزندانشو میگیره پدرم که معتاد بود و بعد آزادی چند سال بعد بر اثر استعمال مواد مخدر فوت میشه این وسط مامانم موند یه دنیا بی کسی و بی پولی با پنج تا فرزند بدون هویت کاش مسولین یه ثانیه خودشونو جای مادرم بذارن تا درک کنن چی میکشه یا ما چی میکشیم تو رو خدا یکی راهنماییمون کنه ما جز خدا هیشکیو نداریم داداشا و خواهرای ما دارن نابود میشن ازتون عاجزانه درخواست کمک داریم همه این هایی که گفتم سند مدرک داریم اما تو شهر ما دادگاهی نیست پول وکیل هم نداریم راهنمایی کنید نذارین ما هر روز بمیریم زنده بشیم

  • tanhaei

    به طور کلی، اندکی جمعیت زنان در ایران، کمتر از مردها است. اگر تفاوت سنی ازدواج نبود، هم اکنون مردهای ایرانی همسر زن کمبود داشتند، ولی باید فقر و بیکاری و ترس از عواقب چون طلاق و مهریه و زندان و بدبختی ها دیگر، اینک اتباع خارجی دختران و زنان ایرانی به زوجیت می یگرند، این محرومیت از همسری مردهای ایرانی را تشدید میکنند!