ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: هاشمی رفسنجانی از فساد مالی در دانشگاه آزاد خبر داشت

علی اکبر ولایتی در واکنش به نامه سرگشاده حسن خمینی به روحانی، رئیس پیشین دانشگاه آزاد و فرزند او را به فساد متهم کرده. او این پرونده را به قوه قضائیه می‌فرستد.

علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس انتصابی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده که به دلیل فسادهای مالی حمید میرزاده را از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برکنار کرده است. او می‌گوید علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از این فسادها مطلع بوده، اما پیشنهاد داده که بعد از انتخابات ریاست جمهوری میرزاده عزل شود.

شبیخون به دانشگاه آزاد اسلامی: هاشمی‌زدایی یا مبارزه با فساد اقتصادی؟

روز گذشته حسن خمینی، عضو هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نامه سرگشاده‌ای به رئیس جمهوری اسلامی نوشت و عزل میرزاده را غیر قانونی خواند و خواهان دخالت حسن روحانی در این مسأله شد.

روزنامه کیهان در واکنش به انتشار این نامه با علی‌ اکبر ولایتی گفت‌وگویی انجام داده است. ولایتی در این گفت وگو رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی را به فساد مالی متهم کرده:

«این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود. آقای علی‌محمد نوریان که دبیرکل هیئت مؤسس هستند و از سوی مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی به سمت بازرسی منصوب شده بودند این موارد را مطرح کرده بودند.  دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان از جمله این فسادهاست که اسناد همه اینها موجود است.»

بعد از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ، هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در صدد انتخاب یک نفر از میان خود به‌ عنوان رئیس بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مقدمات کار را آماده می‌کرد که رهبر جمهوری اسلامی ۳۰ دی‌‌ ۹۵، با صدور حکمی علی ‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل‌اش را جایگزین هاشمی رفسنجانی کرد.

خامنه‌ای در حکم خود گفته بود این تصمیم را به این دلیل گرفته که «هیچ‌گونه وقفه‌ای در تمشیت قانونی امور آن دانشگاه» به‌وجود نیاید.

در نخستین گام، علی اکبر ولایتی، حمید میرزاده را عزل و علی محمد نوریان را به سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

حمید میرزاده، رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد اسلامی در آذر ۹۲ اعلام کرده بود که مشی دانشگاه آزاد با مشی دولت حسن روحانی یکسان است:

«مدیریت دانشگاه آزاد با مشی اعتدالی مشابه با مشی دولت تدبیر و امید حرکت خواهد کرد و ما به گرایش خاص سیاسی باج نخواهیم داد.»

یک ماه بعد از عزل میرزاده، به دستور علی اکبر ولایتی، یاسر هاشمی هم از ریاست دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد عزل شد. او نسبت به «هاشمی‌زدایی» از دانشگاه آزاد هشدار داده بود و از انتصاب علی محمد نوریان نیز به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد انتقاد کرده بود.

علی اکبر ولایتی در گفت وگو با روزنامه کیهان درباره این عزل و نصب‌ها این ادعا را در میان آورده که در دانشگاه آزاد اسلامی معامله‌های غیر قانونی انجام می‌شده:

 «آقای دکتر [علیرضا] رهایی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر را به عنوان نماینده‌ام معرفی کردم که در جلسات تصمیم‌گیری برای انعقاد قراردادها حضور داشته باشد و هر معامله‌ای که ایشان به صلاح ندیدند متوقف شود تا رسیدگی در مورد آن صورت گیرد. آقای میرزاده نامه‌ای برای من نوشتند و این رسیدگی‌ها را که برای جلوگیری از بروز مفاسد بود دخالت‌های غیرقانونی نامیدند.»

ولایتی می‌گوید مدارک فسادهای مالی مدیریت دانشگاه آزاد را در۶  زونکن گرد آورده و این مدارک و نتیجه حسابرسی‌ها را به قوه قضائیه تحویل خواهد داد.

حمید میرزاده نیز در پاسخ گفته است که ولایتی به او وعده داده بوده دوره ریاستش را چهار سال دیگر تمدید کند. او از ولایتی خواسته که اسناد فساد را منتشر کند و در اختیار عموم مردم بگذارد.

— روزنامه شهروند (@shahrvand_paper) 30. Mai 2017

تخمین زده شده که ارزش مالی سرمایه‌های دانشگاه آزاد، حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر این دانشگاه آزاد در سراسر ایران و حتی در کوچک‌ترین شهرها نیز شعبه دارد. از این نظر، دسترسی به دانشگاه آزاد مانند دسترسی به شبکه مساجد یا امام‌زاده‌هاست.

حمید میرزاده، رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معاون اجرایی او و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

محمد نوریان که اکنون به جای او سرپرستی دانشگاه آزاد را به عهده گرفته در دولت دهم یکی از مشاوران محمود احمدی‌نژاد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    تهمت زدن و کله پا کردن کسیکه یا از او خوشت نمی اید" یا قول اشغال پستش را به کسی دیگر داده ای " یا بخاطر توطئه ای ست" یا هر دلیل دیگر - در این حکومت یکی از روشهای متداول و عادی ست ! کافی ست شما انتصابت تنها از جانب رهبر باشد" بعد هر کاری که عشقت بود بکن از هفت دولت ازادی! اول از همه رهبر نگران جای خالی هاشمی در هیئت امنای دانشگاه شده بعد مثل برق مشاورش را جایگرین کرده رئیس جدید هم در صدد قلع و قمع غیر خودیها بر امده( بلا فاصله)" کسی جای رئیس معزول قرار میگیرد که مشاور احمدی بوده که این خود حکایت شیرینی ست و از سوی دیگر کمک به حماس دوباره قرار است وصل شود که داستان شورانگیزتر میشود " این عملیات در مورد مکانی اعمال میگردد که در امد بالائی دارد! رئیس معزول بی سر و صدا کنار نرفته که چاره کار پرونده سازی و بی ابرو کردن و حبس و شکنجه است که برای بی وجدانهائی مثل شما عین اب خوردن است" اقای ولایتی دیگر کسی فریب ظاهر وقار و متانت پوشالی و ابدوغ خیاری شما را نمی خورد و باید خدمتتان عرض کنم خودتی!