ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سامان نسیم برای تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت به پزشکی قانونی فرستاده شد

حدود دو سال پیش، بعد از اعلام آغاز روند تشریفات اجرای حکم اعدام سامان نسیم، تا پنج ماه هیچ خبری درباره اجرا شدن یا نشدن این حکم منتشر نشد.

سامان نسیم، زندانی ای که حکم اعدام او شکسته شده برای تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت به پزشکی قانونی فرستاده شده است.

سامان نسیم

نام و پرونده این زندانی که گفته می شود در زمان بازداشت زیر سن قانونی بوده است از آن نظر مهم و توجه برانگیز است که حدود دو سال پیش، بعد از اعلام آغاز روند تشریفات اجرای حکم اعدام او، تا پنج ماه خبری درباره اجرا شدن یا نشدن این حکم منتشر نشد و بعد مشخص شد که حکم او اجرا نشده است: پس از ۵ ماه بی‌خبری: سامان نسیم زنده است

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است سامان نسیم، «کودک-مجرم» محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه، در پی اعتراض صورت گرفته به حکم اعدام برای انجام بررسی های پزشکی به منظور تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت به دادگاه انقلاب ارومیه فرستاده شده است.

معایناتی از سوی پزشکی قانونی صورت گرفته اما نتیجه این تحقیقات اعلام نشده است.

سامان نسیم که در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در حبس است در حالی برای انجام آزمایش های تعیین بلوغ سنی فراخوانده شده است که عدم رشد سن عقلی او هنگام وقوع جرم انتسابی پیشتر در یک مرحله از سوی پزشکی قانونی تایید شده است.

او در این نوبت در حضور قاضی پرونده و نیروهای پزشکی قانونی برای تعیین بلوغ سنی دوباره معاینه شده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی به هرانا گفته است در زمان معاینه از او خواسته شده پیراهنش را بالا بزند تا معاینه هایی انجام بشود: «دستهایش را چک کرده اند و این جور موارد. با این حال قاضی پرونده هیچ سوالی از او نپرسیده و پس از بررسی، تنها پزشکان با قاضی پرونده صحبت کرده اند و بدون اعلام نتیجه به شخص سامان، او را به زندان بازگردانده اند.»

مهر ماه سال ۹۵ گزارش شده بود که سامان نسیم به دادگاه فراخوانده شده و بار دیگر مورد سئوال و جواب قرار گرفته است.

منابع نزدیک به این زندانی از نامه ای خبر داده بودند که به منظور توقف اجرای حکم اعدام او برای رییس قوه قضاییه فرستاده شده است.

این منابع می گویند نهادهای امنیتی محلی ضمن اعمال نفوذ بر مراجع قضایی خواستار اجرای حکم اعدام این زندانی هستند.

همچنین مسئولان زندان ارومیه در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ با احضار چهار زندانی محکوم به اعدام از جمله سامان نسیم، محمد عبدالهی و دو  زندانی غیرسیاسی دیگر به آن‌ها گفته بودند «با توجه به اتخاذ رویه جدید دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها در ارومیه و با عنایت به قطعیت احکام اعدام آنها مدت زیادی به اجرای احکام اعدام آن‌ها نمانده‌ است.»

سامان نسیم متولد ۲۶ آذر ۱۳۷۲ است. او در فروردین‌ ماه سال ۹۲ و در ۱۹ سالگی (حدود دو سال پس از بازداشت) از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، به محاربه و فساد فی الارض از طریق اقدام مسلحانه و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد متهم و به اتهام انجام جرم احتمالی در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شد.

این حکم آذرماه سال ۹۲ از سوی دیوان عالی کشور تایید شد.

سامان نسیم در طول انجام تحقیقات اولیه هیچ نوع دسترسی ای به وکیل خود نداشت و اساساً اجازه داشتن وکیل نیز نداشت. او گفته است در طول دوران بازداشت و بازجویی شکنجه شده که این شکنجه‌ها شامل کشیده شدن ناخن‌های دست و پا و وارونه آویزان بودن برای ساعت های متمادی بوده است: سامان نسیم: به هر شیوه و با هر وسیله‌ای شکنجه شدم

علی خالدی، وکیل مدافع سامان نسیم پیش از این گفته بود دیوان عالی کشور اعاده دادرسی سامان نسیم را که به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد به اعدام محکوم شده پذیرفته است و پرونده او بار دیگر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.