ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: فرمان «آتش به اختیار» یعنی مسئولیت هر فرد در برابر فرهنگ

فرمان رهبر جمهوری اسلامی به «افسران جنگ نرم» برای حمله به نهادهای فرهنگی و سند ۲۰۳۰ یونسکو جدال تازه‌ای را بین قوه قضائیه و دولت رقم زده است.

نشست خبری هفتگی دولت حسن روحانی به پاسخگویی به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه اختصاص داشت. فرمان «آتش به اختیار» رهبر جمهوری اسلامی در زمینه‌های فرهنگی به «افسران جنگ نرم» و «سند ۲۰۳۰» یونسکو موضوع جدال تازه بین قوه قضائیه و دولت روحانی تبدیل شده است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در  نشست خبری سه‌شنبه ۲۳ خرداد خود در سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفت:

«این قطعاً ظلم به رهبری نظام است که عده‌ای از بیانات و رهنمودهای ایشان جهت خواسته‌های سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند.»

بحث بر سر تعبیر «آتش به اختیار» است که علی خامنه‌ای در دیدار با گروهی از دانشجویان – افسران جنگ نرم- به کار برده بود. رهبر جمهوری اسلامی گفته بود:

«در جنگ هم اگر اخلال در قرارگاه مرکزی پیش بیاید نیروها آتش به اختیار می‌شوند. اینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند. پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی اینجوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت اینجا شما آتش به اختیارید.»

صادق لاریجانی، اجرای این فرمان را «متوقف بر تشخیص درست موضوعات و فهم صحیح مسائل» دانسته بود، اما در دیدارش با گروهی از مقامات بلندپایه قضایی، گفته بود اجرای این فرمان «وظیفه جوانان مومن» است.

سخنگوی دولت روحانی اما تفسیری دیگری از فرمان «آتش به اختیار» علی خامنه‌ای به نهادهای فرهنگی دولت به دست داد:

«مبحث آتش به اختیار را هم باید اینطور در نظر بگیریم که هر فردی در قبال فرهنگ مسئولیت دارد و باید نسبت به ارتقای سطح فرهنگی جامعه تلاش کند. اینکه هر جمله‌ای ایشان [خامنه‌ای] مطرح می‌کنند عده‌ای برای بیرون کردن رقیب از آن سوء‌استفاده می‌کنند چیز ساده‌ای نیست و این موضوع هم حل خواهد شد.»

سند ۲۰۳۰

صادق لاریجانی روز گذشته در دیدار هفتگی‌اش با مقامات بلندپایه قضایی اعلام کرده بود که بر خلاف ادعای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی قوه قضائیه از جزئیات مصوبه دولت یازدهم درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو بی‌اطلاع بوده. رئیس قوه قضائیه گفته بود:

 «انتظار می‌رود که دولت محترم با خودداری از تبلیغات رسانه‌ای و بیان حرف‌های مغالطه‌آمیز، مسئولیت کار خود را در این زمینه به ‌عهده گیرد و به‌دنبال پیدا کردن شریک جرم نباشد.»

محمد باقر نوبخت در نشست خبری سه‌شنبه ۲۳ خرداد خود در پاسخ به صادق لاریجانی گفت:

«دولت در این رابطه چه کاری باید انجام می‌داده که نداده و متوجه چنین عقوبت و انتقاداتی است؟ ما عضوی از مجمع جهانی یونسکو هستیم و سیاست نظام است که عضو مجامع بین‌المللی باشیم. در این زمینه هم منفعل عمل نکرده‌ایم. آیا باید در این زمینه آن را به قوه قضاییه ارجاع دهیم تا دادگاه تشکیل شود؟»

سند آموزشی یونسکو با عنوان «دگرگون‌ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» هدف خود را چنین بیان می‌کند: «تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه و اهداف وابسته به آن.» این سند در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک به تصویب کشورهای عضو یونسکو رسید و دولت ایران هم آن را به طور مشروط پذیرفت. در این سند از مسائلی مانند ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به ویژه رفع تبعیض جنسیتی سخن می‌رود. رسانه‌های امنیتی و متعلق به طیف راست و رهبر جمهوری اسلامی اما در حین برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران این سند را به عنوان نشانه‌ای از گرایش دولت به غرب تخطئه کردند. این تهاجم همچنان ادامه دارد.

۱۵۱ نماینده مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار اعلام رسمی لغو شدن سند ۲۰۳۰ یونسکو شدند.

 بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اشکان

    این همه شر و ور چیه که به هم می بافند! آن کسی که این جملات را گفته که هنوز نمرده، خودش بگوید که منظورش از این حرف چه بوده! قرار نیست که بودجه ای هم اختصاص دهید و عمر دولتتان را صرف تفسیر ژاژ گفته ها کنید، چون هر چه که آن را بجوید قابل هضم و نرم نخواهد شد. خدائیش آدم در عجب می ماند از این گفتار ها.!!

  • بیچارگان از شر خامنه ای ایست ها!

    امثال خمینی و خامنه ای، یک اسم نیستند. یک شخص یا سلطنت و حکومت استبداد فردی ینستند. این ها نماد یک ایدئولوژی استبدادی خردستیزانه و ضد بشری هستند. اینها از ماکیاولسیم و سیاست ضد انسانی و ضد اخلاقی عبور کرده و تا به سرحد دیوانگی و خردستیزی کشانده اند حتی می تواند بر ضد خودشان باشد. کسانی فکر می کنند صرفا این توحش ضدانسانی نظام ولایی (داعش شیعی) از برای حفظ جکومت به هر قیمت است اشتباه می کنند. آنها هنوز متوجه جنون سادیسمی نیستند که یک ایدئلوژی ضد بشری چه بر سر سرکردگان و پیروانش میاورد. وقاعا فکر می کیند نازیسم صرفا ایدئلوژی نژادپرستی برای برتری دادن ژرمن ها بود؟ کسی از وجود بیماریهای خطرناک روانی نشد؟ در حالی امروزه جنبه بمیرای سادیسمی استبداد روشن است. افراد مستبد رفتارهایشان خراج عقل است. آنها چنان دچرا جنون می شوند که در نهایت خودشان به مهلکه می اندازند و در این بدشانسی مردمی که اسیر همیچن روان پریشان خطرناکی شده اند. یک عده منتفع از نظام این دیوانه خطرناک، هر بار که گاله اش باز می کند و شری به پا می کند شورع می کنند بهع توجیه یا ماستمالی یا تفسیر به مطلوب، اعتدالی و اصلاح طلبی مدعی که واضح می بیند خامنه ای ایست ها آتش به طرف خودو مردم مظلم گرفته اند و خودشان پای بند هیچ قانون و محدودیت عقلاای و اخلاقی نمی بینند، بازی با کلمات می کنند! چون این جناخ اعتدالی-اصلاح طلب مدعی، فاقد عقیده اتکا به مردم هستند و صرفا مردم باریاشان بازیچه رای هستند باز تن به ذلت و خورای کرنش در برابر استبداد دیوانه ضد بشری می دهند. جرات ندارند به صراحت بگویند این خامنه ای دارد یاوه می گوید و این سخن خردستیزانه و ضد قانون و مغایر با بدیهات اخلاق و عقلی است و همچنان ماستمالی گندکاری های دیکتاتور را می کنند!

  • جمشید

    اقای نوبخت ! حرف به این روشنی را نمی شود طور دیگری تفسیر و توجیه کرد. داستان امثال شما و آقای ظریف هم از آن داستانها است. حرف خامنه ای روشن است. معنی آتش به اختیار هم معلوم. آنهایی که برای همین گونه کارها بکار گرفته میشوند میدانند چه کنند. با توجیه و تفسیر شما کار درست نمی شود. بالاترین مقام قضایی (!) هم خود مدعی است ، درست مانند بهشتی. اصل موضوع این است که قدرت و ثروت ملی در دست کسی متمرکز شده که در این سطح از فهم و شعور و مسئولیت ناپذیری است که خود در حوزه حکومتی خود با هزینه مردم در این اندازه دستور هرج و مرج، ناامنی، قانون شکنی و جنایت میدهد ! مجلس خبرگان هم از ملاهایی تشکیل شده که شخصیتی ندارند تا برابر قانون اساسی همین حکومت مقدس (!) بوظیفه خود عمل کنند. ما در این چهل سال اسیر چنین فرومایگانی هستیم. بیدار شوید که زمان زود میگذرد و بار مسئولیت همکاری با چنین حکومتی سنگین تر از آن که فکرش را بکنید. به ظریف و امثال او هم بگویید. گرچه خودشان خوب میدانند. در دهه 60 باند خمینی و بهشتی و رفسنجانی و خامنه ای و لاجوردی و هیئت مؤتلفه و دیگر شریکانشان با سؤاستفاده از امکانات ملی و حکومتی با همین روشها جنایت ها و خیانت ها کردند که در تاریخ معاصر کم سابقه است. از آقای روحاتی بپرسید تا از آن دوران برایتان بگوید که خود شریک این باند بود . ولی این بار شانس آورد که اندکی، فقط اندکی رو به مردم کند و راه مردم را برود، خدا داند تا کی ! آبروی خود را بیش ازاین نبرید و در این حکومت خود را بیش ازاین مدیون مردم نگونبخت نکنید.

  • میر ز ا رضا

    بیاد یکی از گفته های خمینی که فرمود : من وقتی از مردم تشکر میکنم یعنی در واقع دارم از خدا تشکر میکنم!!! شیاد بود و مکار عالم. کسی هم نبود بگوید خوب چرا مستقیمأ شُکر خدا را نمیگویی!!! حالا هم حکایت شیاد علی خامنه ایست با ندای «آتش به اختیار» سر دادنش و تفسیرهای این و آن از آن!؟! که در زبان فارسی معنای «علی کچل» و «کچل علی» یکیست. همچنان که معنای «آتش به اختیار» و «اختیار به آتش» یکیست و از برای فهم بسیجی و پاسدار بیسواد که یعنی اختیار کامل به آتش گشودن به سوی این و آن به صلاحدید خودش چه در میدان جنگ و چه در میدان آزادی (بطور مثال)!!!