ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس تهران؛ نخستین همبستگی جهانی برای مقابله با ریزگردها

شرکت مقامات بلندپایه ۳۱ دولت و معاونان سازمان ملل در کنفرانس مقابله با ریزگردهای در تهران توجه‌های بسیاری را برانگیخته. نشستی که ابتکار برگزاری آن را باید به پای ایران نوشت.

کمتر از چهار روز دیگر نمایندگان ۳۱ کشور برای مقابله با معضلی در تهران جمع می‌شوند که بیش از یک و نیم میلیارد نفر از مردم جهان در ۱۶۸ کشور از تبعات آن متأثر شده‌اند.

پوستر کفنرانس مقابله با ریزگرد، این نشست با همکاری سازمان ملل و ایران برگزار می‌شود

کفنرانس بین‌المللی مقابله با ریزگرد به مدت سه روز، از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه (۳ تا ۵ ژوئیه) در سالن اجلاس سران در تهران برگزار خواهد شد.

علاوه بر حسن روحانی که در افتتاحیه این نشست حضور خواهد یافت، اریک سولهایم، معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست ملل متحد هم در راه تهران است.

پیش‌بینی می‌شود که ۱۴ تن از وزرای کشورهای مختلف نیز برای مقابله با ریزگردها به ایران بیایند.

این نخستین بار است که برای هماهنگی بین‌المللی جهت مقابله با طوفان‌های ریزگرد کنفرانسی در این ابعاد برگزار می‌شود.

ابتکار برگزاری این کنفرانس را بیش از هر کشوری باید به پای ایران نوشت. در واقع تصویب چهار قطعنامه پیشنهادی ایران «برای مقابله با ریزگردها» در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل بود که راه را برای برگزاری این کنفرانس باز کرد.

هر چند در حال حاضر همه چیز مطابق میل ایران پیش نمی‌رود. بنابر اعلام اولیه مقامات این کشور قرار بود نمایندگان ۵۰ دولت در این کنفرانس شرکت کنند، اما این رقم به ۳۱ کشور کاهش یافته است. عربستان سعودی از جمله غایبان این نشست خواهد بود؛ کشوری که دهه‌هاست درگیر طوفان‌های گردوغبار است و ایران بیابان‌های آن را از جمله کانون‌های طوفان‌های گرد و غبار در کشورش می‌داند.

یوسف رشیدی، دبیر کنفرانس بین‌المللی مقابله با ریزگرد درباره انتظارات و اهداف این نشست گفته: «نباید انتظار داشته باشیم که در آن یک سند لازم‌الاجرا و یا بودجه مشخص تصویب شود اما دو بیانیه در نتیجه این اجلاس صادر خواهد شد که پیگیری آن قطعا در آینده، کشورها را به نتایج ملموسی می‌رساند.»

این معاون سازمان محیط زیست اعلام کرده که در طول این نشست متخصصان بین‌المللی از کانون‌های گرد و غبار کاشان و اهواز نیز دیدن می‌کنند.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، یکی از استراتژی‌های اصلی سازمان محیط زیست ایران همکاری با نهادهای بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی بوده. به ویژه آنکه این سازمان همواره با کمبود بودجه و فقدان تکنولوژی‌های زیست‌محیطی روبرو بوده.

ایران ۱۳ سال از زمان شدت گرفتن پدیده گرد و غبار در ایران می‌گذرد. این در حالی است که در طول‌های سال‌های گذشته طوفان‌های ریزگرد با تناوب بیشتری رخ داده و شعاع بیشتری از جغرافیای ایران را درگیر کرده. بنابر آمارهای رسمی، اکنون زندگی ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ایران از هجوم ریزگردها متأثر شده.

● مجموعه ویژه پرونده ریزگردها

معصومه ابتکار معاون زیست محیطی حسن روحانی می‌گوید نزدیک ۷۰ درصد ریزگردهای ایران منشأ خارجی دارد. به همین خاطر این کشور تلاش کرده تا همکاری دو جانبه‌ای در این زمینه را با عراق نیز آغاز کند. کشوری که بنابر ارزیابی متخصصان کانون اصلی گرد و غبار غرب و جنوب غربی ایران به شمار می‌آید.

با این حال به گفته دبیر ایرانی کنفرانس مقابله با ریزگردها «در این اجلاس دنبال محکوم کردن هیچ کشوری نیستیم بلکه بنا داریم به یک راهکار منطقه‌ای و بین المللی با اتکاء به نقاط اشتراک دست یابیم». هر چند با توجه به تنش‌ها در خاورمیانه مشخص نیست که تلاش ایران و سازمان ملل برای اقدام مشترک در مورد ریزگردها تا چه حد با استقبال دیگر کشورها منطقه همراه شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.