ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده خامنه‌ای در سپاه: ولایت فقیه، ولایت الاهیه است

بحث درباره اینکه مشروعیت نظام از مردم است، یا حکومت ولایی از طریق رأس خود به آسمان وصل است، ادامه دارد. حجت‌الاسلام ‌علی سعیدی ولی فقیه را در ردیف پیامبر می‌گذارد.

بحث درباره اینکه مشروعیت نظام از مردم است، یا حکومت ولایی از طریق رأس خود به آسمان وصل است، ادامه دارد. حجت‌الاسلام ‌علی سعیدی ولی فقیه را در ردیف پیامبر می‌گذارد.

حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه (عکس از آرشیو)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علی سعیدی،  نماینده ولی‌فقیه در سپاه، امروز، ۹ تیر، در سخنرانی‌ای در رشت به مناسبت سالگرد انفجار هفت تیر و کشته شدن جمعی از مسئولان حکومتی، به صورت غیر مستقیم حسن روحانی را منافق خوانده است. علت: گفته‌های اخیر حسن روحانی در مورد مبنای مردمی مشروعیت که از نظر علی سعیدی و جمعی دیگر از روحانیان و مبلغان و مقامات اصول‌گرا، با نظریه ولایت فقیه تضاد دارد. به گمان اینان ولایت فقیه در ردیف ولایت رسول و امام و به این خاطر مطلقه است و مردم نمی‌توانند بر آن قید زنند.

سعیدی گفته است:

«در بعضی موارد جبهه مقابل حق علنی موضع گرفته و به‌صراحت بیان می‌کند که من جبهه حق را قبول ندارم و در برخی از موارد در تاریخ در پرده نفاق موضع‌گیری می‌کند و علی‌رغم شعار دادن دلش با جبهه حق نیست.»

او در ادامه سخنرانی‌اش مشخص کرده است که منظورش کسانی است که ولایت فقیه را فقط در لفظ قبول دارند.

به گفته نماینده ولی فقیه در سپاه

«امروز مسائلی را می‌شنویم که برخی میگویند باید از نو برگشته و در منابر از مبانی اصول صحبت کنیم ... این‌ها رأی مردم را منشاء ولایت می‌دانند که پس از کشته شدن عثمان و بیعت مردم با حضرت علی (ع) ولایت ایشان شکل گرفت که این نظر با مبانی اسلامی ناسازگار است... نظریه سازگار با مبانی اسلامی نمی‌گوید که مردم هیچ‌کاره هستند؛ مردم در تحقق حاکمیت دینی نقش دارند نه تعیین ولی خدا و نظریه غیر از این با نظر قرآن و مبانی اسلام ناسازگار است»

سعیدی در ادامه این سخنان ولایت فقیه را «ولایت الٰهیه» (الاهیه) خوانده و با این توصیف آن را تا حد «ولایت الاهی» بالا برده است. او گفته است:

«ولایت الهیه جزو مهم‌ترین تدابیر ذات باریتعالی است... این فرازمانی و فرامکانی است و نمی‌توان مردم را درجه‌بندی کرد که خداوند در زمانی برای آن‌ها ولایت الهیه تدبیر نموده و در دوره دیگر بلاتکلیف گذاشته است.»

نماینده ولی فقیه در ادامه سخنانش را مشخص‌تر کرده و در تقابل با نظر حسن روحانی در مورد مبنای مشروطیت چنین گفته است:

«امام [خمینی] می‌فرمایند که مردم نقشی برای تعیین ولایت الهیه ندارند... از نظر امام مردم مجرای تحقق ولایت الهیه هستند و این یعنی حق حاکمیت در تمام دوران‌ها با خداست اما قدرت حاکمیت در عصر نبوت، امامت و غیبت با مردم است.» اما «در صحبت‌های مسئولین سیاسی کشور صحبت‌هایی می‌شنویم که توقع نداشتیم پس از گذشت ۳۸ سال پس از انقلاب، آقایان مواردی را مطرح کنند که با اساس مبانی فکری امام ناسازگار باشد.»

اما مگر ولی فقیه را مجلس خبرگان رهبری تعیین نمی‌کند؟ سعیدی در این مورد همصدا دیگر معتقدان به مشروعیت الاهی می‌گوید:

«خبرگان ولی‌فقیه را منصوب نمی‌کنند بلکه مصداق را به جامعه معرفی می‌کنند.»

سعیدی در پایان از بحث مشروعیت الاهی این نتیجه‌گیری را می‌کند:

«ولی‌فقیه با پیامبر اختیاراتش با توجه به نوع نصب یکسان است... موضع مشترک بین ائمه اطهار و ولی‌فقیه مبحث تبعیت است... همان مقدار که واجب است از دستور پیامبر و امامان تبعیت کرد به همان میزان واجب است که از دستورات ولی‌فقیه اطاعت کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    فردی اینجا عنوان کرده که اختلاف خامنه ای و روحانی جنگ قدرته بنظر من اینطور نیست این اختلاف تقریبا بین همه روسای جمهوری و خامنه ای و حتی خمینی بوده. ریس جمهور می خواهد وزیر انتخاب کنه کشور رو طبق برنامه ای که داره اداره کنه خوب هر روز نمیتونه بدو بره از رهبر تاییده بگیره اونوقت اینکارو هم نکنه هر روز این باصطلاح رهبر با دارو دسته اش یه بازی و بامبول در میاره اینجور که کشور رو نمیشه اداره کرد. یعنی شما بعنوان یک ریس جمهور مسولیت اداره. یک کشور رو داری ولی اجازه هیچکاری حتی انتخاب وزیرت رو نداری. وقتی این یار خامنه ای خودش ریس جمهور بود خمینی بهش موسوی رو بعنوان نخست وزیر بهش تحمیل کرد. خلاصه این تضاد ریشه در ساخت کل این نظام که نه به دوره شاهان فئودا ل که خودشون رو سایه خدا میدونستن (ظل اله)بر میگرده ونه به جمهوریت که مظهر یک جامعه مدرن.که بر اساس رای مردم بنا میشه.

  • امیرحسین

    امام [خمینی] می‌فرمایند که مردم نقشی برای تعیین ولایت الهیه ندارند.مردم نقشی ندارند.فقط باید زنده بمانند.

  • امیرحسین

    با استدلال های فقهی میشود به مردم ظلم کرد چون با نظم روزگار جور نیست. وتطبیق ندارد.نظم روزگار باید خودش قوانین انسانی را درست کند.فقه اگر حامی نظام اسلامی باشد.همش دنبال راهی که نظام را حفظ کند.فقه اگر در ولی فقیه جمع شود.که دیگر بدتر.چون منافع شخصی دخالت میکند.

  • Neda

    گرچه توهین و حتی افترا به مسیح علی‌نژاد در چهارچوب فعالیت‌های وی سابقه طولانی بین دست‌اندرکاران داخل رژیم ایران دارد و حتی منجر به شکایت بی سرانجام او از تلویزیون دولتی ایران شد، اما این برای نخستین‌بار است که یک مقام رسمی شاغل در قوه قضاییه رژیم اسلامی علنا این چهره فعال رسانه‌ای ایرانی را به ترور تهدید کرده است. رضا یثربی که از مصادیق افسران جنگ نرم در گفته‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تلقی می‌شود در کامنت جنجالی خود که نمونه تمکین از فرمان آتش به اختیار است، ضمن انتقاد از تلاش‌های خانم علی‌نژاد در رابطه با چهارشنبه‌های سفید می‌نویسد: «آیا فکر کرده‌اید پیدا کردن شما در انگلستان سخت است؟ آیا فکر می کنید حذف کردن شما از کره زمین برای ما مشکل است؟ شما دارید با طرح چهارشنبه‌های سفید همه زحمت ما را به خاک سیاه می نشانید. شما نباید از داشتن رسانه استفاده بر علیه اسلام بکنی، دقت کن کاری که با فرخزاد کردیم روزی با تو نکنیم.»!!

  • مورخ

    این خوشتیپ فقط به محل زندگی خامنه ای اشاره کرده که در ولایت الهیه سکونت داره. همه فکر می کنن تو ولایت خیابون شاه میشینه.

  • farid

    خامنه‌ای و باندش که شکست خورده‌اند، ژست مهاجمتری می‌گیرند، سند 2030 را علم می‌کنند، و شخص خامنه‌ای به نیروهایش دستور آتش به اختیار می‌دهد و رسانه‌ها و امام جمعه‌های او هم تهاجم خود را بیشتر می‌کنند و صراحتاً می‌گویند رئیس‌جمهور غلط می‌کند که در برابر مقام معظم رهبری! بخواهد حرف اضافه بزند؛ فقط و فقط باید مطیع محض ولایت باشد!. طبعا روحانی و باندش هم حاضر نیستند کوتاه بیایند و سهم بیشتری از قدرت را طلب می‌کنند و می‌گویند مطابق آرای 22میلیونی، باید سهم ما را بدهید! اما خامنه‌ای هم به آنها می‌گوید که دیگر 22میلیون را برای من علم نکنید! ما خود می‌دانیم که عدد اصلی ضربدر چند شده است که به رقم 22میلیون رسیده است! نتیجه این‌که انتخابات هیچ مسأله‌یی که حل نکرده، هیچ! بر شدت بحرانها و جنگ و جدالها هم اضافه کرده است!

  • مرادی

    شاید بحث عمیق تر از ابحاث سیاسی روزمره هشدار دهنده باشد... آیا ایشان عبارت "فان تنازعتم" را در آیه اولی الامر دیده است؟ اگر دیده باشد باید بگوید که مرجع رفع تنازع کیست؟ چرا "اولی الامر" در میان مراجع رفع تنازع ذکر نشده است؟ حتی اگر "اولی الامر" را فقط استنباط کننده معتبر بدانیم (چنانکه علامه طباطبایی میدانند) باید پس از بروز تنازع هم به رجوع به ایشان توصیه میشد... در تفسیر لاهیجی با آوردن روایت گفته شده است که در ادامه آیه و برای رفع تنازع نیز "اولی الامر" بوده است ولی هنگام جمع آوری قرآن آنرا انداخته اند! لابد ایشان هم به پیروی از چنین روایاتی جمع آوری قرآن را معتبر نمی دانند و قرآن نزد خود امامان شیعه را معتبر میدانند قرآنی که در دسترس ما نیست.به این علت است که برداشت از این قرآن را همراه با روایات معتبر میدانند و لاغیر... ایشان باید جوابگوی این اعتقاد باشند که خداوند حافظ قرآن است... چگونه خداوند حافظ قرآن است ولی در جایی حساس و هنگام تعیین تکلیف حکومت اسلامی از جا افتادن کلمه "اولی الامر" جلوگیری نکرده است؟ بنابراین حتی اگر "فقها" در ادامه زنجیره "اولی الامر" هم که باشند باز هم تنازع با ایشان امکان داشته و رافع تنازع رسالات الله می باشد (پیام های الهی همراه رسول الله).... پس از رحلت رسول الله تمام رسالات الله در تمامیت و کلیت خود و در چیدمان نهایی شده مرجع رفع تنازع است....و الگوی آیه همچنان معتبر است و ادامه دارد. بنابراین امکان تنازع با "اولی الامر" وجود دارد و باید شورای مومنین و معلمین قرآن محل نزاع را مجددا مطالعه کنند...

  • رها

    سر ِ افعی و سر شیخ بکوبید به سنگ / که در آن زهر و درین وسوسه و اوهام است از در خانه ی زاهد گذری؟ واپس رو ! / که به هر جایی از آن کوچه نهی پا ، دام است (عارف قزوینی)

  • امیرحسین

    امیدوارم همچون مظفردین شاه خود ایه الله خامنه ای بدون دردسر پایان ولایت فقیه اعلام کند.اگر مردم دوست داری این کارو بکن. چون خون ریزی میشود. شاه به خاطر خون ریزی کمتر از کشور خارج شد.چطوری نماینده خدایی ولی از شاه کمتری

  • امیرحسین

    متاسفانه از بعضی دینداران ساده دل از مفاهیم ساده وخیلی ساده دینی در جهت کارهای غلطشان استفاده میکنند.و نتیجه را نمیبینند.هم وطن شهرستانی عزیز نتیجه را ببین.

  • امیرحسین

    نمیفهمم کی خدا خامنه ای انتخاب کرده حالا دلیلشان چیه در گوشی خدا بهشون گفته خدا خامنه ای انتخاب کرده

  • بهرنگ

    با سلام (1) من قصد نداشتم طرح این حرف را از این جا آغاز کنم. ولی چون این آخوند خیلی وقیح است لابد صواب آن است که چنین کنم. (2) من در این چند خط کلمه "اساساً" را دانسته به کار برده ام و منظورم این است که" به استناد قرآن". در قرآن اساساً دینی که اسمش اسلام و پیغمبرش محمدبن عبدالله باشد وجود ندارد. چنین درکی از مقولۀ دین ناشی از یک خبط و خطای ذهنی است. چنین اسلامی پرورده ذهن اعرابِ قبایلی ـ در مرحله قبایلیِ زندگانیِ بشر ـ است. "دین" در قران دلالت بر یک "پروژه دینی" دارد و مراد از آن "این دین" یا "آن دین" نیست. روایت دین در قرآن دارای قدمتی برابر با قدمت "داستان خلقت بشر" است. دین در واقع وجه مکمل داستان خلقت بشر است. دین در قرآن از ابراهیم آغاز می شود و شامل همه پیامبران و انبیاء بعد از او می شود. محمدبن عبدالله نقطه پایانی این "پروژه دینی" است. چون مخاطب همه انبیاء "قوم برگزیده" یعنی قوم بنی اسرائیل بوده و محمد بن عبدالله عرب به لحاظ قومی بوده این شائبه و توهم ایجاد شده که "اقوام" دارای "ادیان" اند و "دین اسلام" در این میان دین "ما" است. در همه جای قرآن گفته می شود: باورمندان به دین توجه داشته باشید که دین به معنی "این دین" یا "آن دین" نیست. دین یک پروژه دینی است. بنا براین: قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ. [جا دارد که من گزاره آخر را تکرار کنم که می گوید: "لا نفرّق بین احداً منهم." یعنی: هیچ فرقی بین ادیان ابراهیمی وجود ندارد. همگی آن ها دلالت بر مفهومی همسان و همانند دارند." بر این اساس به نظر من وقت آن است که: چشمها را بشوییم و "جور دیگر" ببینیم. با احترام بهرنگ