ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قربانیان نظام وظیفه؛ سربازی که چند سرباز دیگر را کشت

دادستان آبیک از پیگیری پرونده تیراندازی یکی از سربازان پادگان آبیک به دیگر سربازها در دادسرای نظامی قزوین خبر داده. در این حادثه سه سرباز کشته شده اند.

«اجباری» در ایران به شکل های مختلف قربانی می گیرد. در تازه ترین نمونه حدود ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۶ تیر، یک سرباز وظیفه پس از ورود به آسایشگاه در پادگان آبیک قزوین، هم خدمتی هایش را به رگبار می بندد.

عکس از آرشیو

بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده درباره این حادثه، از هشت مجروح منتقل شده به مراکز درمانی، سه نفر جان خود را از دست داده اند.

ضارب که پس از تیراندازی به دیگران، خودش را هم از ناحیه شکم و کتف هدف قرار داده، تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین صبح روز سه شنبه ۲۷ تیر خبر داده که او زنده است.

خبرگزاری فارس از قول منوچهر مهرام نوشته است: «سه نفر از مجروحان حادثه پادگان آبیک در آی سی یو بستری هستند. ضارب هم زنده بوده و تیر به کنار قلبش اصابت کرده است.»

خبرگزاری مهر و خبرگزاری صدا و سیما اما درباره این حادثه نوشته اند سرباز ضارب به دلیل «نارضایتی» به آسایشگاه خود برگشته و پس از برداشتن اسلحه‌اش، هم خدمتی‌ های خود را به رگبار بسته است.

گزارش شده است این حادثه پس از آن اتفاق افتاده که افسران مافوق با درخواست این سرباز برای انتقالش به زادگاه خود مخالفت کرده اند.

دادستان آبیک اما از پیگیری پرونده این حادثه در دادسرای نظامی قزوین خبر داده و گفته است تحقیقات بازپرس ادامه دارد.

سعید احمدزاده به خبرگزاری فارس گفته است به دلیل وقوع حادثه تیراندازی از سوی سرباز وظیفه به هشت نفر از سربازان در پادگان، موضوع از سوی بازپرس دادسرای نظامی در حال پیگیری است.

به گفته احمدزاده انگیزه‌های اولیه سرباز ضارب شخصی بوده که موجب شده هشت نفر قربانی شوند. سه نفر فوت کرده و پنج نفر هم زخمی شده اند. سرباز ضارب پس از تیراندازی به سوی سربازان، خودش را از ناحیه کتف و سینه مورد اصابت گلوله قرار می‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک:

«از شش مصدوم حادثه تیراندازی در بیمارستان شهید رجایی قزوین، سه نفر تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. از سه فوتی حادثه هم دو نفر در صحنه فوت کرده اند و نفر سوم هم به دلیل شدت جراحات وارده، مدتی بعد از حادثه جان خود را از دست داده است.»

سعید احمدزاده تاکید کرده است این حادثه سیاسی، امنیتی یا تروریستی نبوده است: «بازپرس نظامی دادسرای نظامی قزوین در حال حاضر در صحنه حادثه حضور دارد و در حال انجام تحقیقات است. به دلیل عدم تکمیل اطلاعات حادثه خیلی نمی‌توان اظهارنظر کرد و برای کسب اطلاعات بیشتر باید از مسئولان قضایی استان قزوین اعم از دادستان عمومی و انقلاب استان، رییس کل دادگستری و یا رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان موضوع پیگیری شود که در صورت لزوم، اخبار بیشتری ارائه می‌دهند.»

خدمت سربازی در ایران برای مردان اجباری‌ است و مدت آن تا ۲۱ ماه است.

سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. از جمله این دشواری ها می توان به امکانات محدود و برخوردهای نامناسب و در برخی موارد غیر‌انسانی بعضی پرسنل کادری ارتش و سپاه با سربازها به‌ خصوص در مناطق دور از مرکز و مخصوصا با سربازانی اشاره کرد که سطح تحصیلات پایینی دارند و با عنوان «سرباز صفر» شناخته می‌شوند.

در دوران سربازی معمولا از سربازها در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌ها و تخصص‌های‌ شان استفاده می‌شود. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم معمولا اجازه پیگیری‌ احتمالی را نمی‌دهد.

همچنین در طول دوره خدمت حقوقی بسیار ناچیز به حساب سربازها واریز می‌شود.

استفاده از سلاح علیه خود یا دیگر سربازها از جمله مواردی است که در ارتباط با دوره سربازی معمولا خبرساز می شود.

شهریور ماه سال ۹۵، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش کرد یک سرباز وظیفه «کانون اصلاح و تربیت» در مادوان یاسوج (استان کهکیلویه و بویر احمد)، سه سرباز دیگر این کانون را به رگبار بسته و خود را نیز با شلیک گلوله کشته است.

در موردی دیگر، مهر ماه سال ۹۴ گزارش شد که یک سرباز در زندان آباده (استان فارس) به دلیل مشکلات روحی و اختلاف سلیقه با برخی سربازان مستقر در این زندان، به سوی آنها آتش گشوده که به دنبال این حادثه پنج سرباز کشته و یک نفر زخمی شد.

  • درباره دشواری های خدمت وظیفه عمومی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فسردگی

    اگر سربازی اجباری برطرف شود، خیلی خوب می‌شود. به‌عنوان کسی که دوره‌های آموزش دفاعی زمان دانش‌آموزی و سربازی اجباری تجربه کرده ام و مطالعات زیادی در این باره کرده ام، می‌گویم: اساساً در دنیای مدرن سربازی اجباری منسوخ شده و نیروهای مسلح حرفه ای جای‌گزین شده اند (چون این امر تخصصی و بسیار حساس است، و کار هر فردی از مردم کشور نیست)، داشتن آموزش مقدماتی دفاعی و آمدگی دافع شخصی عموم افراد سالم جسمی-روحی ربطی به سربازی اجباری ندارد، این آموزش مقدماتی دفاعی را در دوره‌های ساعتی و روزانه و بدون گذراندن در اردوگاه‌های شبانه روزی قابل تحقق است، این وضع موجود در برخی کشورها برای سربازگیری فله ای، مضرات بیش‌تر است تا فواید احتمالی بُردن نوجوانان و تازه جوانان به اردوگاه‌های نظامی که در اوج استعداد فراگیری دانش و کارآموزی هستند، تازه احتمال وقوع صدمات جسمی وروحی جبران‌ناپذیری هم است که - به‌دلایلی- از گفتنش معذورم! بخشی از نوشتار وبلاگ پاکابارا درباره "رفرم سیستم آموزشی، از پیش نیازهای رفع مشکلات اقتصادی است" ***