ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مازندران زیر زباله خفه می‌شود

در مازندران روزانه ۱۳۰۰ تن زباله تولید می‌شود و این زباله‌ها در طبیعت بدون برنامه بازیافت و دفع پسامد انباشه می‌شوند.

در مازندران روزانه ۱۳۰۰ تن زباله تولید می‌شود و این زباله‌ها در طبیعت بدون برنامه بازیافت و دفع پسامد، انباشت می‌شوند. وضعیت در چند منطقه از جمله منطقه شاهزید جاده هراز بحرانی شده است. انباشت زباله، کوهی ایجاد کرده که شیرابه زیر این کوه اکنون به رود هراز راه یافته است. همه رستوران‌ها و مراکز تفریحی این بخش از مسیر جاده هراز به دلیل آلودگی محیط زیست تعطیل شده‌اند.

در شهرستان بابلسر هم به فاصله چندصد متری از دریا کوهی دیگر از زباله انباشت شده که به زودی به دریا راه خواهد یافت.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ماه گذشته از یکی از این کوه‌های زباله در شهرستان قائمشهر دیدار کرده و وعده لایحه‌ای داده است که می‌خواهد بخش خصوصی را به مدیریت زباله وارد کند. اما تا این لایحه تدوین شود، رای بیاورد و بعد به مرحله اجرا گذاشته شود، مردم مازندران باید در وضعیت بحران زیست محیطی زندگی کنند. حتی پس از رای آوردن احتمالی این لایحه هم بخش خصوصی کماکان نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی دارد تا بتواند کارخانه‌های بازیافت و زباله‌سوز ایجاد کند. تنها کارخانه زباله‌سوز استان مازندران در ساری هنوز در حال احداث است و ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیریت زباله در استان مازندران حتی به سطح آگاهی‌رسانی برای بازیافت در منبع تولید زباله هم نرسیده است. از این رو، این کوه‌های زباله جایی هستند که فقیرترها، زباله‌ها را تفکیک و آن را به قیمت نازل به بخشی از اقتصاد می‌فروشند که به شکل غیر استاندارد از بازیافت زباله سود کلان می‌برند.

تصاویر زیر بحران زباله مازندران را در منطقه شاهزید جاده هراز نشان می‌دهد:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • exefile

    یک یک پیشنهاد خام اولیه است. پیشنهاد من اینست این زباله جمع آوری و توسط واگن های مخصوص قطار به مناطق کویری خالی از سکنه در زیر چند متر خاک دفن بشوند، لاقل محیط مستعد شمال اسیب نمبیند.