ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

علیه "اعدام باید گردد!"

پرونده‌ای به بهانه دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با اعدام

به مناسبت روز جهانی مبارزه با اعدام، مجموعه‌ای از تازه ترین مطالب منتشر شده در زمانه درباره اعدام و ضرورت مبارزه با این مجازات را در یک پرونده‌ ویژه گرد آورده‌ایم.

دهم اکتبر (امسال برابر با ۱۸ ماه مهر)، بنابر تقویم سازمان ملل روز جهانی مبارزه با اعدام  است. قطعنامه‌های جهانی برای توقف مجازات اعدام به عنوان اولین قدم در راه لغو کامل این مجازات غیرانسانی، اولین بار در سال ۲۰۰۷ و دومین بار در سال ۲۰۰۸ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

طرح از جهانگیر درمنی

بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل نیز در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ گزارشی از آخرین تحولات مربوط به توقف و لغو اعدام در کشورهای مختلف را به مجمع عمومی این سازمان ارائه کرد. در این قطعنامه‌ها بر توقف مجازات اعدام تاکید و گفته شده است مجرم، به اعتبار انسان بودن، دارای حق حیات و بسیاری حقوق دیگر است و قانونگذار و سیستم قانونگذاری حق ندارد به صرف مجرم بودن و ارتکاب جرم این حقوق را از فرد سلب کند.

در حال حاضر ۱۴۱ کشور جهان اعدام را لغو کرده‌اند اما لغو مجازات اعدام به این آسانی‌ها نبوده و نیست و هنوز هم بسیارند کسانی که فکر می‌کنند اعدام (حداقل در مورد برخی جرایم) لازم و ضروری است.

در ایران، با وجود افزایش آگاهی‌ها و تولید محتوای بیشتر در زمینه ضرورت مبارزه با اعدام، همچنان عده زیادی با این رویه که مجازات قاتل و متجاوز باید مرگ باشد، موافقند.

در مواردی که قتل به شکلی فجیع رخ داده باشد و احساسات عمومی جریحه دار شده باشد، شمار کسانی که با درخواست اجرای حکم اعدام همدل و همراه می‌شوند نیز بیشتر می‌شود. این فضا اما چرا و چگونه شکل گرفته است؟

یکی از استدلال‌های محتمل و ممکن برای پاسخ دادن به این سوال:

در ایران به دلیل فساد عیان و فراگیر و شرایط اقتصادی بی ثبات، مشکلات اجتماعی نیز گسترده شده و آسیب‌های اجتماعی افزایشی چشمگیر داشته‌اند. این شرایط باعث شده است وقوع قتل و تجاوز نیز افزایش پیدا کند. حاکمیت که از اجرای برنامه‌های دقیق برای تغییر این وضعیت ناتوان است، تنها به برخورد با معلول اکتفا می‌کند و بر این گمان است که با برپا کردن چوبه‌های دار می‌تواند از بدتر شدن این شرایط جلوگیری کند. به همین دلیل مسئولان دستگاه قضا در جمهوری اسلامی همواره از نقش بازدارنده اعدام در وقوع جرایم می‌گویند، در حالی که به نظر می‌رسد این اعدام‌ها بیشتر در خدمت حفظ «نظام» و اقتدار جمهوری اسلامی هستند.

در این شرایط، مردمان درمانده که تصویری از امکان دیگرگونه بودن ندارند و امیدی به تغییر نمی‌بینند، با شعار «اعدام باید گردد» همراه می‌شوند تا شاید اوضاع از آنچه هست بدتر نشود. نتیجه این روند تکرار شونده اما تداوم و امتداد سیاهی و تباهی حاصل از تکرار و بازتولید خشونت از سوی دولت است

با وجود این شرایط اما تلاش‌ها برای لغو اعدام در جهان با موفقیتی نسبی همراه بوده است و پافشاری بر ارائه آموزش‌های لازم درباره این موضوع می‌تواند راه رسیدن به لغو مجازات اعدام در ایران را نیز کوتاه تر کند.

به بهانه روز جهانی مبارزه با اعدام، مجموعه‌ای از تازه ترین مطالب منتشر شده در زمانه درباره اعدام و مبارزه با اعدام در پرونده‌ای گردآمده‌اند که پیش روی شماست:

مناسبت این گفت‌وگو بازنشر مقاله "میثاق ملی لغو اعدام" در سایت زمانه است. لاهیجی در این مصاحبه نسبت به رشد آگاهی در دفاع از حق زندگی ابراز امیدواری می‌کند.

محمود صباحی- دلایل کسانی که از ضرورت اعدام سخن می‌گویند از قماش دلایل همان افرادی است که از اراده‌ به خودسالاری سیاسی کردها در غیظ و عذاب و عتاب‌اند.

یکی از ناعادلانه ترین پرونده های قضایی و عقیدتی در ایران در حال گذراندن مراحل پایانی خویش است.

معین خزائلی- در این نوشته کوتاه به نکاتی چند در مورد بهبود فعالیت‌های کمپین‌ها و تلاش‌های فعالان ضد مجازات اعدام پرداخته و پیشنهادهایی را مطرح کرده‌ام.

فرهاد سلمانیان- اگر نمی‌توانیم خودمان را به اعدامی برسانیم و او را پایین بیاوریم نباید با ایستادن، این صحنه را تأیید کنیم.

در تازه ترین خبرهای مربوط به اعدام نوجوانان در ایران، «کمپین نه به اعدام» خبر از احتمال اجرای حکم اعدام محمدرضا حدادی در زندان عادل آباد شیراز داده است.

مصوبه تخفیف مجازات اعدام جرایم موادمخدر هم محکومان منتظر اجرای حکم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هم افرادی را که از این پس در این رابطه بازداشت می‌شوند.

پرونده پیشین زمانه درباره مجازات اعدام

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سجاد خان زاده

    کسی که داری این مزخرفات رو تحویل مردم میدی!!!!!! اگه یه احمق لا ابالی بیاد و یه نفر از اعضای خانوادتو بقتل برساند اون موقع هم این اراجیف رو تکرار میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باید برات اتفاق بیفته که بفهمی من چی میگم. من بشخصه داغ برادر دیده ام و میفهمم و با همه وجود این رو درک کردم که میگم. این یک حکم کاملا عقلانی و منصفانه است.

  • رویا

    چرا مزخرف تحویل مردم میدید؟ مجازات اعدام برای کسی که مرتکب قتل عمد شده، یعنی مقابله به مثل. نه بیشتر، نه کمتر. جان یک نفر ظاهرا براتون ارزشی نداره و راحت از کنارش میگذرید. اگر اعدام نباشه که خیلی راحت میشه آدم کشت، و گفت آخرشه حبسه؛ پس نگران نباشیم. ضمن اینکه دین ما اسلامه و حکم، حکم اسلامه. شما به دین خود باش و برای این مملکت تعیین تکلیف نکن. امیدوارم کس و کار خودتون رو بکشند و با لبخندی ، از مجازات قاتل یا قاتلین بگذرید و رو بشریت رو جلا بدید.